Głośniki stożkowe, kopułkowe i koaksjalne

Głośniki stożkowe, kopułkowe i koaksjalne

Wśród różnorodnych konstrukcji głośników samochodowych możemy wyróżnić modele stożkowe, kopułkowe i koaksjalne. W modelach stożkowych na środku membrany znajduje się charakterystyczny odwrócony stożek. Z kolei membrana w modelach kopułkowych jest wypukła i tworzy coś właśnie na kształt kopułki. Obydwie konstrukcje znajdują najczęściej zastosowanie jako głośniki wysokotonowe.

Znacznie większe zastosowanie mają modele koaksjalne (inaczej współosiowe). Konstrukcje koaksjalne to jakby dwa lub więcej głośników połączone w jeden, ale za to przetwarzający szeroki zakres częstotliwości. Tym samym zajmują one niewielką przestrzeń montażową, co w nagłośnieniu samochodowym – zwłaszcza w wypadku mniejszych aut – jest niezwykle istotne. Dwudrożny głośnik koaksjalny składa się z woofera i umieszczonego w jego centralnym punkcie głośnika wysokotonowego. Można spotkać nawet trzy- i więcej drożne głośniki koaksjalne, w których oprócz głośnika wysokotonowego montuje się jeszcze dwa lub więcej głośników odpowiedzialnych za przetwarzanie poszczególnych zakresów pasma akustycznego.

Wśród głośnikowych samochodowych możemy wyróżnić jeszcze tzw. głośniki komponentowe. Są to zestawy składające się z dwóch lub więcej odrębnych głośników (np. średnio-niskotonowego i wysokotonowego).

Uwaga! Konstrukcja trójdrożna głośnika samochodowego nie musi być lepsza niż dwudrożna. Wszystko zależy od konkretnego modelu danej marki i jego konstrukcji. Nie zawsze dodanie dodatkowego przetwornika elektroakustycznego wpływa pozytywnie na jakość dźwięku przetwarzanego przez głośnik.

2016-09-08
głośniki samochodowe
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket