Design w słuchawkach

Design

Kształtów, kolorów i konstrukcji słuchawek jest niemal tyle, ilu użytkowników. Taka różnorodność pod względem wzornictwa daje dużą swobodę w wyborze tego odpowiedniego modelu.

Pierwsze konstrukcje słuchawek przypominające swoim kształtem obecne modele zaczęły pojawiać się pod koniec XIX w. Do popularyzacji tych urządzeń przyczynił się m.in. rozwój telefonii i radiofonii. To tam słuchawki znalazły początkowo swoje zastosowanie. Na masową skalę zaczęto je produkować dopiero w 1910 r. Dokonał tego niejaki Nathaniel Baldwin, amerykański inżynier. Co ciekawe, jego nauszne konstrukcje były produkowane w domowej... kuchni. Baldwin wykorzystywał do ich budowy m.in. aluminiowe puszki. Zamówienie u samego Baldwina złożyła nawet amerykańska armia. Od tego czasu dokonał się ogromny postęp w produkcji słuchawek, również pod względem ich designu. Można wręcz powiedzieć, że dziś półki sklepowe to już prawdziwa słuchawkowa rewia mody. Różnorodność kształtów i kolorów modeli dostępnych obecnie na rynku sprawia, że użytkownik może dobrać odpowiednie dla siebie słuchawki, biorąc pod uwagę nie tylko ich brzmienie, ale również stylistykę. Dla wielu użytkowników to właśnie wygląd stanowi podstawowy element doboru tego najodpowiedniejszego modelu, dopiero później sugerują się oni brzmieniem czy parametrami.

Design słuchawek

Słuchawki to nie tylko możliwość odtwarzania dźwięku ze smartfona czy odtwarzacza osobistego „na wyłączność”, ale też pewnego rodzaju ozdoba. Dlatego producenci, oprócz klasycznych serii słuchawek, często mają w ofercie modele o nietypowym wzornictwie i wykorzystujące nietuzinkowe obudowy przetworników elektroakustycznych. Prześcigają się w wymyślaniu różnorodnych kształtów, sposobów regulacji nauszników, a także mocowań słuchawek na głowie użytkownika i wreszcie wykorzystanych w procesie produkcji materiałów i ich kolorystyki. Nawet silikonowe nakładki, które po założeniu słuchawek są i tak ledwo widoczne, mają zróżnicowane kształty i kolory, co pozwala dobrać je także pod względem wizualnym, aby pasowały kolorystycznie do zakupionego modelu. Na kolorystykę i materiały wykorzystywane w konstrukcji słuchawek zwracamy najczęściej uwagę w wypadku modeli nausznych, gdyż to właśnie tego typu konstrukcje są najbardziej widoczne po założeniu. Znaczenie mają w tym wypadku m.in. konstrukcja pałąka i materiał wykorzystywany na nauszniki, a więc obudowy przetworników elektroakustycznych. Wśródwykorzystywanych materiałów znajdziemy przede wszystkim tworzywa sztuczne, ale także drewno, np. heban. W sprzedaży dostępne są całe serie słuchawek różniących się jedynie kolorem, a nawet modele, których obudowa zawiera domieszki metali szlachetnych. Nadaje to słuchawkom niepowtarzalny, wyjątkowy urok. Dla najmłodszych użytkowników słuchawek przeznaczone są różnobarwne modele, a także takie z wizerunkami postaci z filmów animowanych. W ofercie niektórych producentów możemy nawet znaleźć modele dokanałowe, których tył obudowy przetwornika przypomina zwierzaka, np. pandę, psa, świnkę lub biedronkę. Można by rzec: dla każdego coś dobrego! Również pod względem stylistyki i kolorystyki.

Design

Niepowtarzalne drewniane obudowy wykorzystywane sąw słuchawkach marki Kruger&Matz (np. w modelu KM665). 

Pałąk, nauszniki i wkładki

W słuchawkach nausznych pod względem komfortu użytkowania istotną rolę odgrywa konstrukcja pałąka i nauszników. Długość pałąka jest z reguły regulowana, co pozwala dostosować wielkość słuchawek do głowy użytkownika. Nauszniki w słuchawkach mogą być nieruchome i ewentualnie odpowiednio dostosowane do kształtu głowy lub regulowane, a nawet obracane w różnych kierunkach nawet do 180°. W modelach dokanałowych istotne staje się dopasowanie wkładki do kanału usznego, co zapewnia nie tylko komfort, ale także odpowiednie brzmienie. Dlatego też nakładki w tego typu konstrukcjach są wymienne, a w komplecie znajdziemy je w dwóch lub trzech różnych rozmiarach. Wkładki dokanałowe są najczęściej wykonywane z silikonu, ale możemy też spotkać wykonane z pianki poliuretanowej. Tego typu wkładki po odpowiednim uformowaniu i umieszczeniu w kanale słuchowym dopasowują się do jego kształtu i nie powodują efektu zatkania. Pałąk i nauszniki nie mogą zbyt mocno naciskać głowy użytkownika, ale jednocześnie powinny dość dobrze izolować od dźwięków z otoczenia (w wypadku słuchawek nausznych zamkniętych). Słuchawki nie powinny być także zbyt ciężkie, co uniemożliwiłoby długotrwałe korzystanie z nich. Ważny jest także materiał, którym pokrywane są nauszniki. Powinny być one miękkie. Wewnętrzna część nausznika, przylegająca do ucha, wykonywana jest często m.in. z materiału skóropodobnego lub weluru, co ma zapewnić komfort użytkowania na wiele godzin słuchania. Dobrze, gdy poduszki nauszników są wymienne, wtedy w wypadku ich zniszczenia czy zużycia można nabyć ich zamienniki, a słuchawki będą wyglądały jak nowe.

Design

Różnorodne pod względem kolorystyki serie słuchawek są często dostępne w wypadku modeli dokanałowych.

Przymierz, zanim kupisz

Słuchawki dobieramy często do stylu ubierania się, kolorystyki torebki czy butów. Nie przez przypadek producenci słuchawek współpracują przy tworzeniu nowych modeli z uznanymi światowymi markami odzieżowymi. Dzięki temu powstają wyjątkowe konstrukcje, doskonale dopracowane nie tylko pod względem właściwości akustycznych, ale również pod kątem wyglądu. Można zaryzykować stwierdzenie, że ze słuchawkami jest niemal tak jak z ubraniem. Najpierw podoba nam się jakiś fason, a następnie dobieramy sobie kształt i kolor modelu, oczywiście, mając na względzie odpowiednie późniejsze przeznaczenie słuchawek. Dobrze jest także, i tu znów podobieństwo z kupowaniem ubrań, przed zakupem przymierzyć wybrany model, dwa lub trzy (oczywiście w miarę możliwości) i przesłuchać na nim dobrze znane sobie utwory, co pozwoli ocenić również brzmienie. Nie we wszystkich sklepach jest taka możliwość, ale jeżeli ją mamy – korzystajmy z niej.

Design

Wymienne nakładki i pierścienie nauszników w modelu Custom Street firmy Beyerdynamic umożliwiają zmianę wyglądu słuchawek w kilku prostych krokach.

2016-11-10
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket