Czyszczenie i konserwacja

Czyszczenie

Jak każde urządzenie mechaniczne kosiarka do trawy wymaga odpowiedniej opieki serwisowej. Prawidłowo wykonany przegląd daje gwarancję niezawodności i długoletniej pracy.

Wielu użytkowników i właścicieli ogrodów i trawników nie zdaje sobie sprawy z faktu, iż kosiarki wymagają serwisu przed sezonem, w jego trakcie i po nim, a w wypadku urządzeń napędzanych silnikiem spalinowym również odpowiedniego pierwszego uruchomienia, które najlepiej wykonać w specjalistycznym punkcie serwisowym. Od tego zależy nie tylko bezawaryjność, ale i przede wszystkim bezpieczeństwo pracy tymi urządzeniami. Warto zatem zwrócić szczególną uwagę także i na ten aspekt użytkowania maszyn. Oczywiście w zależności od typu kosiarki intensywność i rodzaj czynności serwisowych i konserwacyjnych będą inne. Jak nietrudno zgadnąć, najprostsze w obsłudze i konserwacji są maszyny napędzane siłą mięśni, wyposażone w silnik elektryczny oraz te bez napędu. Zdecydowanie więcej uwagi wymagają urządzenia spalinowe, a zwłaszcza modele wyposażone w napęd kół.

Czyszczenie

Niezależnie od tego, jak wyposażony jest dany model, każda kosiarka wymaga regularnego czyszczenia, jeśli nie po każdym koszeniu trawy, to z pewnością przynajmniej raz w roku – na koniec sezonu. Pozostawienie na zimę niewyczyszczonej kosiarki czy podkaszarki może skutkować tym, że niezbędny będzie zakup nowego modelu lub spora inwestycja w naprawę. Warto więc zadbać o odpowiednią konserwację. Najlepiej do czyszczenia nadaje się sprężone powietrze lub mocna, sztywna szczotka. Należy wyczyścić wszystkie zewnętrzne elementy maszyny, ze szczególnym uwzględnieniem silnika, jego otworów wentylacyjnych, jeśli jest to silnik spalinowy – użebrowań cylindra, okolic wlotu powietrza do filtra i kolektora wydechowego. Pozostawione w mechanizmie zanieczyszczenia mogą spowodować przegrzanie silnika, a w konsekwencji uszkodzenie tego kosztownego elementu. Najwięcej zanieczyszczeń gromadzi się wokół narzędzia tnącego pod spodem korpusu. Nie można dopuścić do tego, by trawa została tam na dłuższy czas.. Powoduje to gnicie szczątków roślinnych, i może spowodować rdzewienie noża, a w wypadku kosiarek ze stalową obudową także korozję korpusu maszyny. Okolice noża tnącego najlepiej czyści się sztywną szczotką lub sprężonym powietrzem. Wielu producentów wyposaża swoje modele w specjalne przyłącze do podłączenia węża ogrodowego. W celu wyczyszczenia wnętrza urządzenia wystarczy podłączyć do niego wąż, odkręcić wodę i włączyć na kilkadziesiąt sekund silnik.

Przegląd stanu technicznego

Po dokładnym wyczyszczeniu można przejrzeć wszystkie podzespoły kosiarki. Najczęściej szczególnej opieki wymaga nóż tnący, który zużywa się najszybciej. By go zdjąć, należy pochylić kosiarkę. Elektryczne maszyny są odporne na przechylanie w dowolnym kierunku, natomiast kosiarki napędzane silnikiem spalinowym należy zawsze pochylać tak, by świeca zapłonowa znajdowała się u góry. Zapobiega to wylaniu oleju silnikowego i uszkodzeniom wewnętrznym. Każdorazowo przed pochyleniem kosiarki spalinowej należy ze względów bezpieczeństwa zdjąć przewód wysokiego napięcia ze świecy zapłonowej. Nóż zazwyczaj przykręcony jest za pomocą dwóch śrub. Do ich demontażu przydaje się płyn penetrujący. Nóż powinien być prosty i niewyszczerbiony. Ostrzenie przeprowadza się na szlifierce stołowej lub przy pomocy szlifierki kątowej. Dobrym zwyczajem jest wyważenie noża. Serwisy specjalistyczne mają do tego specjalne uchwyty. Masy połówek wyrównuje się zeszlifowując fragment materiału po cięższej stronie.

Jeśli kosiarka wyposażona jest w napęd kół, powinno zwrócić się uwagę na stan techniczny i napięcie pasa napędowego. Jeśli jest on sparciały, popękany lub wyciągnięty, należy wymienić go na taki sam typ i odpowiednio wyregulować.

Kosiarki elektryczne wymagają kontroli stanu technicznego kabla zasilającego. Jeśli jest przetarty, nadcięty lub w jakikolwiek sposób uszkodzony, trzeba go bezwzględnie wymienić. Silnik elektryczny jest bardzo trwały, ale z czasem zużywają się w nim tzw. szczotki, czyli sztywne elektrody z grafitu dociskane do obracającego się komutatora. Objawami ich zużycia są zmniejszona moc kosiarki, nagrzewanie się silnika i iskrzenie. Nie ma uniwersalnych szczotek, pasują tylko te do konkretnego modelu silnika. Całkowicie bezobsługowe są jedynie silniki bezszczotkowe, ale stanowią one ułamek procenta oferty sprzedawanych kosiarek.

Konserwacja silnika spalinowego

Najwięcej uwagi wymaga silnik spalinowy z racji swej skomplikowanej budowy. Podstawą właściwej pracy jest ścisłe stosowanie się do zaleceń instrukcji obsługi danego silnika. Najważniejsza, a zarazem prozaiczna rzecz to używanie czystej i dobrej jakościowo benzyny. Trzeba pamiętać, że to paliwo po około 3 miesiącach przechowywania traci swoje właściwości i nie nadaje się już do zasilania silnika. Przed rozpoczęciem sezonu należy wyjąć i wymienić bądź wyczyścić filtr paliwa. Taką procedurę należy przeprowadzić też na filtrze powietrza znajdującym się przeważnie w plastikowej puszce obok głowicy silnika. Filtr można oczyścić silnym strumieniem powietrza, np. ze sprężarki, jednak w wypadku silnego zabrudzenia pomoże tylko jego wymiana. Po zakończeniu sezonu należy przeprowadzić kilka czynności zabezpieczających silnik na zimę. Podstawową czynnością jest wymiana zużytego oleju. Spuszczany olej powinien być gorący, wtedy jest najbardziej płynny i wypływa z silnika w całości. Przed odkręceniem korka dobrze więc, by kosiarka trochę popracowała, nawet na wolnych obrotach. Nowy olej nalewa się w ilości zalecanej przez producenta silnika. Dobrym zwyczajem przed zimowaniem jest wpuszczenie strzykawką przez otwór świecy zapłonowej kilku mililitrów oleju silnikowego i parokrotne przekręcenie wału obrotowego silnika. Zabezpieczy to tłok i cylinder motoru przed korozją. Na wiosnę przy pierwszym uruchomieniu olej wypali się wraz z paliwem. Nie należy wtedy przejmować się dymieniem. To naturalny efekt spalania oleju, potrwa to kilka minut. Przed pierwszym uruchomieniem kosiarki trzeba sprawdzić, czy nie ma wycieków ani ubytków oleju w misie. Zużytą świecę zapłonową należy wymienić. Następną czynnością jest podpompowanie paliwa do gaźnika za pomocą ręcznej pompki paliwa, tzw. primera. Tak przygotowana kosiarka powinna odpalić za pierwszym, drugim pociągnięciem linki rozruchowej. W kosiarkach z rozrusznikiem elektrycznym należy sprawdzić stan naładowania akumulatora i naładować go.

Nierówna praca silnika może być wywołana zatkanym fi ltrem paliwa lub rozregulowanym gaźnikiem. Filtr wyczyścić łatwo, jednak regulacja silnika wymaga wprawy. Dokonuje się tego śrubami regulacyjnymi na gaźniku. Doświadczeni użytkownicy robią to „na słuch”, jednak lepiej czynność tę oddać w ręce specjalisty.

2017-01-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket