Stworzenie strategii współpracy między polskim i azjatyckim biznesem, wsparcie polskich firm działających na rynkach Azji i azjatyckich działających w Polsce, a także rozwój dialogu między biznesem i administracją publiczną - to najważniejsze cele Związku Pracodawców Asian Forum.
W konferencji inauguracyjnej wzięli udział przedstawiciele prawie 200 podmiotów związanych z Azją, wśród nich przede wszystkim polskie firmy działające na rynkach Azji i azjatyckie działające Polsce. W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele azjatyckich misji dyplomatycznych w Polsce, m.in. Wietnamu, Japonii, Filipin i Iranu. Świat polityki reprezentowali posłowie: Ryszard Petru (przewodniczącego sejmowej komisji gospodarki i rozwoju), Marcin Przydacz, b. szef Biura Polityki Międzynarodowej Prezydenta RP, Norbert Jerzy Pietrykowski i Adam Gomoła.
W konferencji wzięli udział także przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, organizacji biznesowych oraz znawcy Azji. Partnerami konferencji były firmy Hillwood Polska i Dekpol Budownictwo.
– Rola Azji w światowej gospodarce rośnie i będzie rosnąć. Rośnie także polski eksport do krajów azjatyckich, ale rynki te mają przed sobą znacznie większy potencjał dla polskiego biznesu, niż obecnie wykorzystywany – mówił podczas inauguracji znawca Azji, komentator i analityk Radosław Pyffel, jeden z założycieli Związku i dodał – Polska i polskie firmy nie mogą ignorować wzrostu znaczenia Azji w światowej gospodarce. Jeżeli nie dostrzeżemy tej szansy nasz biznes i Polska stracą szansę by odgrywać większą rolę w świecie, dlatego inaugurujemy nową platformę współpracy skierowaną do firm działających w Azji. To nowa forma kooperacji między środowiskiem biznesowym a instytucjami publicznymi, skoncentrowana na rozwoju relacji gospodarczych między Polską a krajami Azji.
Konferencja inauguracyjna Asian Forum z udziałem przedstawicieli biznesu, polityków i ekspertów była okazją do dyskusji na temat polskiej strategii wobec Azji, doświadczeń polskich firm na rynkach azjatyckich oraz wyzwań na rynku Automotiv. O tym jaka powinna być Polska strategia wobec Azji w dobie zmian geopolitycznych rozmawiali: Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE, prezes firmy SymLog Bartosz Miszkiewicz, Adam Burakowski, b. ambasador w Indiach oraz posłowie: Ryszard Petru (przewodniczący sejmowej komisji gospodarki i rozwoju), Marcin Przydacz, b. szef Szef Biura Polityki Międzynarodowej Prezydenta RP i Norbert Jerzy Pietrykowski. Dyskusję poprowadził Radosław Pyffel.
Doświadczeniami na temat działalności polskiego biznesu na rynkach azjatyckich podzielili się: Piotr Łada, director of project management, Hillwood Polska, Joanna Narkiewicz-Tarłowska, dyrektor zarządzająca Vialto Partners, Filip Grzelak, członek zarządu i współwłaściciel Hatrans Logistics oraz Adam Smuga, managing partner w firmie doradczej Tias Accounting and Legal. Dyskusję poprowadził współzałożyciel Asian Forum Bartosz Komasa.
Kraje azjatyckie, w szczególności Chiny, Indie, i kraje Azji Południowo – Wschodniej (ASEAN), generują już obecnie ponad połowę światowego wzrostu PKB, a poziom ten – jak przewidują analitycy – będzie się zwiększał. Z kolei państwa takie jak: Japonia, Korea Południowa, czy Chiny są dostawcami najnowocześniejszych inwestycji i technologii, które mogą stanowić ważne źródło polskiego rozwoju.
Jak podaje Azjatycki Bank Rozwoju, region Azji i Pacyfiku będzie się rozwijał w tym roku na poziomie 4,9 proc. To prawie dwukrotnie więcej niż prognozowany światowy wzrost PKB. Liderem na poziomie 6,7 proc. będą Indie. Polska także jest światowym liderem wzrostu, który ma wynieść w tym roku ok. 3,5 proc., czyli znacznie powyżej średniej krajów rozwiniętych.
© 2025 InfoMarket