SAMSUNG

Luka edukacyjna w obszarze prywatności może zahamować rozwój sztucznej inteligencji

Luka edukacyjna w obszarze prywatności może zahamować rozwój sztucznej inteligencji

Wyniki najnowszego badania Samsunga pokazują, że w czasach, gdy nowoczesne rozwiązania i sztuczna inteligencja coraz bardziej przenikają się z naszym codziennym życiem, prawie 9 na 10 Europejczyków (88 proc.) ma obawy o swoją prywatność. W praktyce luka edukacyjna w obszarze prywatności może zahamować rozwój AI w wielu europejskich domach, a także w szeroko pojętym sektorze edukacji.

Obecnie dla większości konsumentów obawy te kończą się na smartfonie – choć inne urządzenia w domu także gromadzą osobiste dane i są równie podatne na zagrożenia. Warto o tym pamiętać, bowiem problem ten z roku na rok może nabrzmiewać.

Większość badanych zastanawia się nad bezpieczeństwem swoich urządzeń

Badaniem objęto ponad 8000 respondentów z pokoleń Y (roczniki 1981 – 1996) i Z (roczniki 1997 – 2012) w całej Europie. Ujawniono, że ponad jedna trzecia (36 proc.) młodych Europejczyków nigdy nie zastanawia się nad bezpieczeństwem swoich urządzeń, mimo że prawie połowa (49 proc.) myśli o prywatności w smartfonie na co dzień. To niepokojące „martwe pole”, biorąc pod uwagę, jak połączone stały się nasze „inteligentne” urządzenia, a liczba wyposażonych w nie domów w Europie ma przekroczyć 100 milionów do 2028 r.

Wyniki badanie pokazują, że zarządzanie prywatnością wydaje się wielu osobom przytłaczające – 1 na 5 (20 proc.) ankietowanych twierdzi, że jest zbyt skomplikowane, a 75 proc. uważa je za stresujące. Najczęściej za stresujące uznają je Hiszpanie – taką opinię wyraziło aż 88 proc. respondentów. Tuż za nimi są Grecy (87 proc.), a następnie Francuzi i Włosi – po 75 proc.

Wątpliwości dotyczące prywatności są mocno zróżnicowane

Refleksje w tym obszarze obejmują m.in. obawy przed kradzieżą pieniędzy (67 proc.) i niepokój związany z wykorzystaniem metadanych do identyfikacji użytkowników (56 proc.). Wyniki wskazują na głęboką lukę edukacyjną, jeśli chodzi o prywatność. Wiele osób chce przejąć kontrolę nad swoimi danymi przetwarzanymi na urządzeniach. Ostatecznie 8 na 10 osób (80 proc.) stawia tę kwestię na pierwszym miejscu w momencie zakupu. Drugim w kolejności decydującym czynnikiem jest marka.

Jednak pomimo rosnącej świadomości wiele osób nadal nie czuje się przygotowanych do podjęcia realnych działań:

  • Tylko 13 proc. badanych twierdzi, że ma „bardzo dużą” wiedzę na temat prywatności.
  • Zaledwie połowa (48 proc.) jest świadoma danych, które gromadzą ich aplikacje i urządzenia.
  • 3 na 10 (31 proc.) akceptuje domyślne ustawienia w aplikacjach, mimo że dobrze ich nie rozumie.
  • Prawie dwie trzecie (64 proc.) uważa, że nigdy nie będzie w stanie w pełni kontrolować prywatności na swoich urządzeniach.
  • Ponad dwie trzecie (67 proc,) oczekuje lepszej edukacji w zakresie danych i prywatności.
  • Tylko 1 na 2 (50 proc.) konsumentów twierdzi, że ufa markom, które poważnie traktują ochronę danych.

Luka-edukacyjna-w-obszarze-prywatnosci-moze-zahamowac-rozwoj-sztucznej-inteligencji-2

Obawy powstrzymują konsumentów przed wykorzystaniem pełnego potencjału nowoczesnych rozwiązań

W ciągu ostatniego roku prawie 1 na 5 osób (18 proc.) nie dopuściła do przesłania danych pomiędzy swoimi „inteligentnymi” urządzeniami z powodu obaw o bezpieczeństwo, co sprawia, że nie korzystali z wachlarza możliwości, jakie byłyby dostępne w przypadku skomunikowania ze sobą różnych urządzeń.

Jednak nieco ponad 6 na 10 badanych (62 proc.) twierdzi, że byliby bardziej otwarci na pełne wykorzystanie sztucznej inteligencji i rozwiązań „inteligentnego” domu, gdyby lepiej rozumieli korzyści wnoszone do ich życia i gdyby mieli pewność, że ich dane są bezpieczne (64 proc.). Od spersonalizowanych zniżek na zakupy (17 proc.) po aktualizacje dla „inteligentnego domu” (15 proc.) i spersonalizowane rekomendacje dotyczące podróży (15 proc.) – wiele osób przyznaje, że rezygnuje z takich codziennych udogodnień ze względu na obawy dotyczące sposobu przetwarzania danych.

Samsung intensyfikuje działania związane z bezpieczeństwem

W świetle tych wniosków Samsung intensyfikuje swoje działania, by zapewnić użytkownikom silne zabezpieczenia i przejrzystą kontrolę prywatności w świecie coraz bardziej opartym na sztucznej inteligencji.

Jak podkreśla dr Seungwon Shin, wiceprezes korporacji i kierownik Zespołu ds. Bezpieczeństwa w wydziale Device eXperience Business spółki Samsung Electronics: Myślimy, że prawdziwa innowacja zaczyna się od ludzi, i dlatego stawiamy prywatność w centrum wszystkich naszych działań. Badanie to podkreśla nasilający się trend: choć konsumenci aktywnie zarządzają swoją prywatnością w smartfonach, często pomijają szerszy system skomunikowanych urządzeń. Wynika to również z wahania przed pełnym otwarciem się na doświadczenia wnoszone przez AI, czego istotnym powodem jest niepewność co do wykorzystania danych. Jako zwolennicy tworzenia produktów, w których prywatność jest fundamentem, staramy się zdobywać zaufanie konsumentów, stawiając na transparentność, możliwość wyboru i wbudowane zabezpieczenia. Każdy użytkownik powinien móc korzystać z nowych możliwości AI z poczuciem spokoju, wiedząc, że jego dane są chronione, a on sam zachowuje nad nimi kontrolę. Dlatego skupiamy się na tym, żeby oddać nadzór nad prywatnością w ręce użytkowników – tam, gdzie powinien być sprawowany.

2025-07-14
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket