Wielu konsumentów myli niezgodność towaru z umową z gwarancją. Gdy towar okaże się wadliwy, najczęściej używasz pojęcia „reklamacja”. Jednak w ramach reklamacji masz prawo wyboru sposobu dochodzenia swoich praw. Możesz zdecydować, czy składasz reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową czy z tytułu gwarancji. Jakie są podstawowe różnice między tym dwoma pojęciami? Która opcja będzie dla Ciebie korzystniejsza w konkretnej sytuacji?
Niezgodność towaru z umową opiera się na konkretnych przepisach prawa. Uregulowana jest w ustawie o prawach konsumenta. Co to oznacza? Oznacza to, że prawo do reklamacji w ramach niezgodności towaru z umową przysługuje Ci niezależnie od decyzji sprzedawcy czy producenta. To przepisy prawa określają, jakie uprawnienia Ci przysługują i kiedy możesz z nimi wystąpić. Inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku gwarancji. Gwarancja opiera się na dobrowolnym zobowiązaniu się producenta, importera lub sprzedawcy. To gwarant określa w dokumencie gwarancyjnym np. zakres swojej odpowiedzialności. Gwarancja nie wynika więc z przepisów prawa, a jest dodatkowym świadczeniem, które może, ale nie musi, być oferowane.
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową trwa 2 lata od dnia wydania towaru, chyba że przedsiębiorca określił dłuższy termin przydatności towaru do użycia. Jeżeli wada ujawni się w ciągu 2 lat, możesz to zgłosić nawet pod koniec trwania tego okresu.
Ważne jest to, że domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem 2 lat od chwili dostarczenia towaru, istniał już w chwili jego dostarczenia.
Czas trwania gwarancji określa gwarant. Może wynosić np. 12 miesięcy, 24 miesiące, a nawet 5 lat. Zanim więc będziesz chciał skorzystać z gwarancji, sprawdź okres jej obowiązywania. Co w sytuacji, gdy w dokumencie gwarancyjnym termin ten nie został określony? W takiej sytuacji mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego, zgodnie z którymi termin gwarancji wynosi 2 lata, licząc od dnia wydania towaru konsumentowi.
Składając reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową, masz określone w przepisach prawa żądania. Możesz zwrócić się do sprzedawcy o naprawę wadliwego produktu, wymianę na nowy. Jeśli nie jest to możliwe do wykonania, możesz żądać obniżenia ceny lub możesz odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy. Są to roszczenia, które przysługują z mocy prawa. Natomiast jeśli chcesz zgłosić reklamację w ramach gwarancji, wówczas możesz żądać tego, co zostało określone w dokumencie gwarancyjnym. Gwarant sam określa Twoje uprawnienia. Zazwyczaj jest to możliwość żądania naprawy produktu lub wymiany go na nowy, wolny od wad. Niekiedy możesz żądać również zwrotu pieniędzy. Zanim więc zdecydujesz o podstawie do złożenia reklamacji, zapoznaj się szczegółowo z uprawnieniami określonymi w karcie gwarancyjnej.
Uprawnienia przyznane w ramach gwarancji są niezależne od uprawnień wynikających z tytułu niezgodności towaru z umową.
Jeśli gwarant odrzucił Twoje żądania w ramach gwarancji, możesz dochodzić swoich praw na podstawie niezgodności towaru z umową.
Reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową dotyczy wad produktu, które polegają między innymi na tym, że np. sprzęt nie działa, nie nadaje się do celu, do którego jest zwykle używany, nie odpowiada opisowi lub próbce, nie został dostarczony w odpowiedniej ilości, jakości. W przypadku gwarancji zakres ochrony określa sam gwarant. Gwarancja może dotyczyć tylko określonej części produktu, np. silnika, baterii, lub tylko określonych wad. Niekiedy jej zakres może być szerszy. Dzięki temu uprawnienia konsumenta mogą być korzystniejsze niż w przypadku niezgodności towaru z umową. Gwarancja może obejmować np. bezpłatną obsługę serwisową. Niekiedy procedura reklamacyjna w ramach gwarancji jest szybsza niż w przypadku dochodzenia roszczeń z tytułu niegodności towaru z umową.
Wadliwy produkt możesz zawsze reklamować z tytułu niezgodności towaru z umową. Nie ważne więc, czy masz gwarancję. Natomiast jeśli masz jedno i drugie, wybierz to rozwiązanie, które jest dla Ciebie szybsze i korzystniejsze.
© 2025 InfoMarket