Zakup nowego produktu wiąże się z oczekiwaniem, że będzie on zgodny z opisem. Niestety, zdarzają się przykre niespodzianki, że towar nie spełnia naszych oczekiwań, gdyż jest wadliwy.
W takich sytuacjach przysługują nam określone roszczenia względem sprzedawcy. Jak napisać reklamację, gdy produkt okazał się niezgodny z umową? W tym miniporadniku podpowiemy, jak bezstresowo przez to przejść. (Fot. Pixabay)
Zanim dopadnie Cię frustracja z powodu wadliwości towaru, uporządkuj cały proces reklamacyjny. Dzięki temu zwiększysz szansę na szybkie i pozytywne rozpatrzenie sprawy. Pierwszym krokiem jest oczywiście stwierdzenie, że towar jest niezgodny z umową, czyli np. nie jest kompletny, nie działa, jak powinien, ma istotne wady. Wówczas przechodzisz do drugiego kroku. Zbierasz dowody zakupu produktu. Może to być np. paragon, faktura, potwierdzenie zamówienia oraz korespondencja prowadzona między Tobą a sprzedawcą.
Pamiętaj: brak paragonu nie wyklucza reklamacji!
Niezwykle ważne są terminy. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta sprzedawca odpowiada za towar, jeżeli jego wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od jego wydania.
Pisanie reklamacji nie musi być trudne ani stresujące. Nie trzeba używać skomplikowanego języka prawniczego. Aby skutecznie dochodzić swoich praw, reklamację należy oprzeć na konkretach. W nagłówku pisma reklamacyjnego umieść dane sprzedawcy, do którego kierujesz reklamację, czyli imię i nazwisko lub nazwę firmy oraz adres. Następnie podaj nazwę towaru, datę jego zakupu oraz numer zamówienia (jeśli taki posiadasz).
W kolejnej części pisma wskaż datę zauważenia wady produktu i opisz dokładnie, na czym polega niezgodność towaru z umową. Może to być np. „blender wyłącza się po krótkim czasie pracy”, „pralka nie pobiera wody”. W ostatniej części reklamacji określ swoje żądania z tytułu niezgodności towaru z umową. Nie mogą one być dowolne, gdyż szczegółowo określa je ustawa o prawach konsumenta.
Co ciekawe, przepisy prawa nie wymagają formy pisemnej do złożenia reklamacji (tym bardziej nie ma specjalnego formularza). Jednak dla celów dowodowych jest to najlepsza opcja.
W pierwszej kolejności możesz żądać od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru na nowy. Jeśli przedsiębiorca nie zrealizuje żadnego z wyżej wymienionych roszczeń, wówczas możesz żądać obniżenia ceny, a jeżeli wada towaru jest istotna, możesz odstąpić od umowy. Po odstąpieniu od umowy zwracasz towar przedsiębiorcy na jego koszt, a on zwraca Ci cenę, którą uiściłeś za produkt. Powinien to zrobić nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
Sprzedawca ma 14 dni (liczone od dnia jej otrzymania) na udzielenie odpowiedzi na złożoną przez Ciebie reklamację. Jeżeli tego nie zrobi w tym terminie, uznajesz, że reklamacja została uwzględniona.
Warto próbować, bo Twoje prawa są po to, by z nich korzystać!
© 2025 InfoMarket