Kupując jakikolwiek produkt, czy to w sklepie stacjonarnym, czy przez Internet, oczekujemy, że będzie on zgodny z opisem. Nie zawsze jednak rzeczywistość pokrywa się z obietnicami sprzedawcy.
To, co miało przynieść radość lub ułatwienie, często okazuje się bezużyteczne. W takiej sytuacji warto skorzystać z instrumentów, jakie daje Ci niezgodność towaru z umową. Kiedy mamy z nią do czynienia? Oto kilka ciekawostek na ten temat. (Fot. Pixabay)
Z niezgodnością towaru z umową mamy do czynienia wtedy, gdy kupiony produkt nie odpowiada temu, co zostało uzgodnione między kupującym a sprzedawcą – zarówno w formie pisemnej (np. opis w sklepie internetowym), jak i ustnej (np. zapewnienia sprzedawcy w sklepie stacjonarnym). Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o prawach konsumenta towar jest niezgodny z umową, gdy:
Z niezgodnością towaru z umową mamy do czynienia także wówczas, gdy nie odpowiada on oświadczeniu publicznemu złożonemu przez sprzedawcę, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności w reklamie lub na etykiecie. Co to oznacza w praktyce? Oznacza to, że jeżeli produkt był reklamowany jako mający określone cechy lub funkcje, np. że pralka jest energooszczędna, to powinien rzeczywiście te cechy posiadać. W przeciwnym razie konsument może uznać, że towar jest niezgodny z umową.
Istotne jest to, że sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niezgodność z takim publicznym oświadczeniem, jeżeli konsument w chwili zawarcia umowy został poinformowany o tym, że towar odbiega od tego, co było podane w oświadczeniu publicznym oraz wyraźnie i odrębnie zaakceptował ten fakt.
Gdy stwierdzisz niezgodność towaru z umową, masz prawo podjąć odpowiednie kroki. Przede wszystkim zgłoś sprzedawcy ten fakt. Najlepiej zrób to na piśmie, w którym podasz datę zakupu towaru, dokładny opis jego wady oraz określisz swoje roszczenie. W pierwszej kolejności możesz żądać naprawy lub wymiany produktu na nowy. Jeżeli sprzedawca odmówił naprawy lub wymiany produktu na nowy lub próbował go naprawić, ale produkt nadal jest wadliwy, wówczas możesz żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy (gdy wada jest istotna).
© 2025 InfoMarket