W imieniu Związku Cyfrowa Polska, Michał Kanownik, prezes zarządu organizacji reprezentującej sektor cyfrowy i nowoczesnych technologii w kraju, przesłał do sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji list w którym wyrażono uznanie dla prób usystematyzowania krajowego ekosystemu sztucznej inteligencji (SI).
Jak podkreśla Związek Cyfrowa Polska, rewolucyjny potencjał sztucznej inteligencji do transformacji krajowej gospodarki, struktury zatrudnienia, konkurencyjności krajowych przedsiębiorstw i jej znaczenie dla bezpieczeństwa Polski nie ulegają wątpliwości. Organizacja docenia wolę strategicznego podejścia do wykorzystaniu potencjału tej technologii i podjęcie prac nad Polityką rozwoju SI. Związek w szczególności popiera uwzględnienie w projekcie mechanizmu tzw. piaskownic regulacyjnych.
To instrument dobrze znany z praktyki unijnej i międzynarodowej, który może realnie wspierać rozwój innowacji, dając firmom przestrzeń do eksperymentowania bez ryzyka regulacyjnego, niezbędny w kontekście tak dynamicznej technologii jak SI. Cyfrowa Polska stoi jednak na stanowisku, że projekt „Polityki rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce do 2030 r.” może zostać udoskonalony i wymaga pracy we wskazanych obszarach.
Mimo iż, Związek Cyfrowa Polska docenia fakt powstania dokumentu, to jednak podkreśla wiele jego wad czy niejasności. Przede wszystkim brak jest przejrzystości dokumentu i zdaniem organizacji branżowej, w obecnej formie projekt nie tylko nie ma spójnego charakteru, ale i przytaczane dane są miejscami bez odpowiedniego kontekstu czy związku z omawianym tematem, co sprawia, że ich obecność wydaje się przypadkowa, a wartość niejasna, stąd rekomendowane jest przeredagowanie dokumentu, by był on bardziej czytelny.
Uwagi zostały zagregowane i opracowane przez Związek Cyfrowa Polska w formie specjalnego załącznika, co bez wątpienia ułatwi włodarzom dalsze prace.
W dalszej części analizy dokumentu Związek zwraca uwagę na fakt, iż pomimo identyfikacji wyzwań i propozycji działań, cechuje się on wysokim poziomem ogólności w wielu obszarach, co ogranicza jego praktyczną wartość. Proponowane środki do realizacji celów są często celami samymi w sobie. Przykładem jest np. podejście do problemu zatrzymywania w kraju talentów. Jest on słusznie rozpoznawany jako kluczowe wyzwanie, jednak następnie przedstawiany jako środek do osiągnięcia jednego z… celów. Jednocześnie dokument nie przedstawia żadnych konkretnych mechanizmów ani inicjatyw, które miałyby faktycznie prowadzić do zatrzymania talentów niezbędnych dla rozwoju SI w Polsce.
Cyfrowa Polska zwraca uwagę także na fakt, że Projekt posługuje się nieczytelnymi pojęciami. Stosowanie ogólnikowych sformułowań stwarza poważne ryzyko dowolności interpretacyjnej. W konsekwencji, poszczególni odbiorcy dokumentu mogą go rozumieć w odmienny sposób. Co się stanie, jeśli nieczytelne zapisy trafią do procedowanych ustaw, nie trzeba chyba wyjaśniać.
Przykłady niejasnych sformułowań oraz inne uwagi do raportu zawarto w oficjalnym piśmie, wysłanym przez prezesa zarządu Michała Kanownika do Ministerstwa Cyfryzacji (pełna treść listu).
© 2025 InfoMarket