Wada towaru? Możesz zapłacić mniej – wszystko o obniżeniu ceny

Wada towaru? Możesz zapłacić mniej – wszystko o obniżeniu ceny

Nowy produkt powinien być zgodny z opisem i przeznaczeniem. Przede wszystkim jednak ważne jest, żeby był bez wad. Jeśli za coś płacimy, to oczekujemy, by rzecz była w pełni przydatna. Co zrobić, gdy towar nie spełnia tych oczekiwać, a Ty nie chcesz go zwrócić ani czekać zbyt długo na naprawę? W takiej sytuacji możesz skorzystać z uprawnienia, które polega na żądaniu obniżenia ceny. Kiedy można z niego skorzystać? Jakie warunki muszą być spełnione, żeby oświadczenie było skuteczne? (Fot. Pixabay)

Kilka słów o Twoich prawach w przypadku wadliwości towaru

Starannie wybierasz sprzęt AGD-RTV. Sprawdzasz jego funkcje i udogodnienia, które oferuje producent. Często design dopasowujesz do aranżacji swoich wnętrz. Nowy odkurzacz, wielofunkcyjny robot kuchenny, wymarzony ekspres do kawy, który miał uprzyjemnić chwile odpoczynku i relaksu. Nasza irytacja sięga zenitu, gdy okazuje się, że po kilku dniach sprzęt przestaje działać. W takiej sytuacji prawo stoi po Twojej stronie. Nie musisz godzić się na produkt, który jest wadliwy. Ustawa o prawach konsumenta daje Ci konkretne instrumenty do działania. Możesz żądać naprawy, wymiany sprzętu lub domagać się obniżenia ceny czy odstąpienia od umowy.

Obniżenie ceny – czasem warto z niego skorzystać

Nie zawsze wymiana czy odstąpienie od umowy są korzystne dla konsumenta. Czasem to właśnie żądanie obniżenia ceny może być dla Ciebie intratnym rozwiązaniem. Jeżeli wada sprzętu nie uniemożliwia jego użytkowania (np. pralka ma rysę, żelazko ma defekt przy rączce), ale wpływa na jego wartość, to obniżenie ceny jest dla Ciebie swego rodzaju rekompensatą. Inną sytuacją jest trwająca w nieskończoność naprawa. Nie dostajesz odpowiedzi w kwestii jej zakończenia lub ciągle słyszysz o zbliżającym się terminie wydania rzeczy. Wówczas możesz żądać obniżenia ceny produktu. Zdarza się także, że sprzęt nie działa do końca tak, jak obiecywano. Ale przyzwyczaiłeś się do niego i nie chcesz się z nim rozstawać. Obniżenie ceny może być formą kompromisu. Jeżeli produkt kupiłeś w promocji lub jest on trudno dostępny (np. limitowana seria), wówczas wymiana może być niemożliwa. Uprawnienie do żądania obniżenia ceny jest szansą na zachowanie produktu, który kupiłeś okazjonalnie.

Przesłanki prawne do żądania obniżenia ceny

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta oświadczenie o żądaniu obniżenia ceny możesz złożyć, gdy:

  • przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową przez naprawę lub wymianę;
  • przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta;
  • brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową, np. rysa na odkurzaczu nie została całkowicie zakryta;
  • brak zgodności z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny bez uprzedniej naprawy lub wymiany;
  • z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Zasadą jest, że w pierwszej kolejności możesz żądać naprawy produktu lub wymiany na nowy. Dopiero, gdy to nie jest możliwe, wchodzi w grę żądanie obniżenia ceny.

Dla przykładu, kupiłeś aparat fotograficzny. Niestety, ma on błąd systemowy, który uniemożliwia robienie zdjęć z użyciem jednego z trybów. Sprzedawca stwierdził, że wada nie jest do naprawienia. Tryb, z którego nie możesz korzystać, nie jest dla Ciebie niezbędny. Wówczas możesz żądać obniżenia ceny, np. o 20 proc.

Forma złożenia oświadczenia o żądaniu obniżenia ceny

Oświadczenie o żądaniu obniżenia ceny możesz złożyć w dowolnej formie. Najbezpieczniejsza ze względów dowodowych jest forma pisemna. W jej treści powinieneś zawrzeć dane zakupu, czyli datę, nazwę sklepu i produktu, który kupiłeś. Następnie należy opisać, na czym polega wada. W ostatniej części oświadczenia napisz o żądaniu obniżenia ceny i wskaż propozycję wysokości obniżenia.

Proporcjonalne obniżenie ceny i termin zwrotu należności

Zgodnie z przepisem ustawy o prawach konsumenta obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową.

Oznacza to, że przy określaniu wysokości obniżenia ceny należy zastosować miarę proporcji wartości towaru wadliwego względem towaru pełnowartościowego. Powinieneś więc oszacować realną utratę wartości wadliwego sprzętu.

Sprzedawca ma nie więcej niż 14 dni na zwrot obniżonej części ceny. Termin liczony jest od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o żądaniu obniżenia ceny.

2025-09-19
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket