Wielu konsumentów uważa, że mogą oddać każdy kupiony produkt. O ile przy zakupach w sklepie internetowym jest to możliwie, o tyle sytuacja nieco inaczej wygląda w sklepie stacjonarnym. Kiedy możesz oddać produkt w sklepie stacjonarnym? Czy przyjęcie zwrotu to dobra wola sprzedawcy, czy też uprawnienie wynikające z przepisów prawa? Oto kilka praktycznych porad w tym zakresie. (Fot. Pixabay)
Sklep powinien przyjąć towar, jeżeli jest on wadliwy, np. odkurzacz nie działa, pralka ma uszkodzone drzwi lub sprzęt nie ma funkcji, o których mowa w jego opisie. Wówczas możesz go reklamować i zwrócić sprzedawcy. W takim przypadku, w zależności od Twojego żądania, sprzedawca jest zobowiązany naprawić produkt, wymienić na nowy, obniżyć jego cenę lub zwrócić pieniądze. Co w przypadku, gdy produkt nie jest wadliwy? Chcesz go zwrócić, bo przestał Ci się podobać, albo po powrocie do domu po prostu się rozmyśliłeś. W takim przypadku nie ma przepisu prawa, który nakładałby na sprzedawcę obowiązek przyjęcia zwrotu.
Choć prawo nie zobowiązuje sklepów stacjonarnych do przyjmowania pełnowartościowych rzeczy, to jednak wiele z nich daje taką możliwość. Jest to możliwe na podstawie regulaminu danego sklepu. To przywilej, który daje sklep, a nie jego obowiązek. Bardzo często w regulaminie określone są dokładne zasady zwrotu kupionego produktu. Wśród najczęściej spotykanych zasad należy wskazać przede wszystkim termin zwrotu. Zazwyczaj regulamin podaje, w ciągu ilu dni sklep stacjonarny może przyjąć zwrot. Może to być np. 7, 14, a nawet 30 dni. Kolejnym warunkiem, który często występuje w regulaminie sklepu, jest okazanie przy zwrocie produktu paragonu wydanego przez sprzedawcę przy jego zakupie. Ponadto wymagane jest, żeby produkt nie nosił śladów użytkowania oraz miał oryginalne opakowanie. Najczęściej przy zwrocie produktu w zamian oczekujemy zwrotu gotówki. Zdarza się jednak, że sklep w zamian oferuje inny towar lub bon o tej samej wartości, który możesz zrealizować w sklepie.
Pamiętaj, że zwrot towaru w sklepie stacjonarnym możliwy jest tylko wówczas, gdy sklep sam to umożliwia w swoim regulaminie.
Upewnij się przede wszystkim, że sklep umożliwia zwrot produktu bez powodu. Możesz zapytać o to sprzedawcę lub zapoznać się z regulaminem sklepu, umieszczonym np. na jego stronie internetowej. Bardzo ważne jest, żebyś nie przeoczył terminu zwrotu. Po jego upływie sprzedawca nie musi przyjąć produktu. Termin do zwrotu należy liczyć od dnia jego zakupu. Liczony jest on zazwyczaj w dniach kalendarzowych.
Ważne jest, żebyś zachował paragon, gdyż jego brak może uniemożliwić zwrot produktu.
Istotne jest także, żebyś sprawdził, czy dostaniesz za zwrócony produkt gotówkę. Niektóre sklepy zwracają wartość np. na kartę podarunkową. Nie będziesz więc mógł domagać się zwrotu pieniędzy na konto czy też w gotówce.
© 2025 InfoMarket