Zwrot produktów kupionych przez Internet – nie zawsze możliwy

Zwrot produktów kupionych przez Internet – nie zawsze możliwy

Prawo do zwrotu towaru kupionego na odległość jest podstawowym uprawnieniem konsumenta. Nie zawsze jednak można z niego skorzystać. Ograniczenia te wynikają z przepisów prawa oraz ze specyfiki niektórych produktów. Warto więc wiedzieć, kiedy nie będziesz mógł skorzystać z tego prawa.

Gdy kupisz np. sprzęt AGD-RTV w sklepie internetowym lub poza lokalem przedsiębiorstwa, np. na pokazie, wówczas możesz odstąpić od umowy w terminie 14 dni bez konieczności podawania przyczyny. Jest to bardzo wygodne i przydatne prawo, które bez wątpienia zachęca do robienia zakupów przez Internet. Termin ten jest wydłużony do 30 dni, gdy nabędziesz produkt poza lokalem przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania, zwykłego pobytu lub na wycieczce.

Ograniczenia prawne

Z prawa do zwrotu produktu możesz skorzystać tylko wówczas, gdy umowę zawarłeś z przedsiębiorcą, a nie z osobą prywatną.

Ponadto konsument odpowiada za zmniejszenie wartości towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towaru.

Koszty zwrotu w większości przypadków ponosi kupujący, chyba że sprzedawca wyraźnie zobowiązał się je pokryć lub nie poinformował konsumenta o obowiązku ponoszenia przez niego kosztów wysyłki.

Towary bez prawa do zwrotu

Choć prawo do zwrotu jest szerokie, to istnieje określona kategoria produktów, których nie można zwrócić. Dotyczy to przede wszystkim produktów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności do użycia (np. żywność).

Zwrotowi nie podlegają również towary dostarczone w zapieczętowanym opakowaniu, które po otwarciu nie nadają się do zwrotu ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych (np. szczoteczki do zębów).

Produkty wykonane na indywidualne zamówienie

Nie powinno dziwić, że zwrotowi nie podlegają produkty, które zostały wykonane na indywidualne zamówienie. Dotyczy to towarów nieprefabrykowanych, które zostały wyprodukowane według specyfiki konsumenta lub takich, które służą zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb. Jeśli więc zamówisz meble na wymiar do kina domowego i nowoczesnych głośników, które kupiłeś do salonu, to nie będziesz mógł ich odesłać. Ma to na celu ochronę interesu sprzedawcy, który mógłby mieć problem ze sprzedażą tego rodzaju produktów.

Inne produkty nie podlegające zwrotowi

Nie można również odstąpić od umowy, której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu.

Dotyczy to np. płyt DVD, CD, których rozpakowanie dawałoby możliwość skopiowania i prowadziło do nadużyć. Jeśli więc nie rozpakujesz tego rodzaju produktów, możesz je zwrócić w terminie 14 dni.

W przypadku dostarczenia treści cyfrowych prawo do zwrotu produktu jest wyłączone, gdy spełnione są określone przesłanki. Mianowicie:

  • konsument wyraził zgodę na rozpoczęcie świadczenia przez przedsiębiorcę,
  • przedsiębiorca przed rozpoczęciem świadczenia poinformował konsumenta, że po spełnieniu świadczenia traci on prawo do odstąpienia od umowy,
  • konsument przyjął te informacje do wiadomości,
  • sprzedawca potwierdził konsumentowi zawarcie umowy na odległość, w którym zawarł informację o zgodzie na dostarczenie treści cyfrowej i utracie uprawnień do odstąpienia od umowy.

Z pewności znajomość tych ograniczeń pozwala uniknąć nieporozumień i rozczarowań. Zanim więc podejmiesz decyzję o zakupie produktu przez Internet, zapoznaj się z regulaminem sklepu, z którego wynika, czy produkt możesz odesłać.

2025-09-13
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket