Grupa Amica, największy polski producent sprzętu gospodarstwa domowego, zaprezentowała wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2025 roku. Mimo spadku przychodów, spółka znacząco poprawiła rentowność, co potwierdza skuteczność realizowanej strategii „Back to Profitability”.
Firma wykorzystuje obecny czas spowolnienia popytu na europejskim rynku AGD do działań wzmacniających efektywność i stabilność finansową, przygotowując się jednocześnie na cykliczne odbicie w kolejnych latach.
Od stycznia do czerwca 2025 roku Amica wypracowała 1,149,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza spadek o 8 proc. w ujęciu rocznym. Wynik ten, jak podkreśla zarząd, jest relatywnie dobry, biorąc pod uwagę niekorzystne otoczenie: finalne wygaszenie działalności na rynku rosyjskim, sprzedaż aktywów spoza podstawowej działalności oraz wpływ mocniejszego złotego na wyniki eksportowe. W tym kontekście szczególnie pozytywnie wyróżnia się rynek polski, który odpowiada za 34 proc. sprzedaży i jako jedyny w Europie zanotował wzrost przychodów – o 4 proc. rdr.
Rynki Europy Zachodniej wraz ze Skandynawią, które odpowiadają za 51 proc. sprzedaży, zmniejszyły wynik o 10 proc. Na pozostałych rynkach, odpowiadających za 15 proc. przychodów, spadek sięgnął 12 proc. rdr. Choć obraz sprzedażowy jest wymagający, to działania optymalizacyjne przyniosły wyraźną poprawę w obszarze zyskowności.
EBITDA wzrosła o 14 proc. rok do roku i osiągnęła 49,9 mln zł, a zysk operacyjny zwiększył się aż o 33 proc. – do 19,2 mln zł. Marża EBITDA wzrosła do 4,3 proc., a operacyjna do 1,7 proc. Zysk brutto wyniósł 4,1 mln zł wobec 1,1 mln zł rok wcześniej.
Wyniki pierwszego półrocza 2025 roku pokazują, że strategia ogłoszona jesienią 2024 r. zaczyna przynosić efekty. „Back to Profitability” zakłada m.in. osiągnięcie od 2027 roku rentowności EBITDA na poziomie 5proc., a w latach 2030+ – 7 proc. Celem jest także poprawa wskaźnika RONA do 14 proc. w 2027 roku i ponad 17 proc. po 2030 roku. Jednocześnie spółka planuje zwiększenie marży brutto na sprzedaży produktów – do 25 proc. w 2027 roku oraz 28 proc. w kolejnych latach.
Długofalowe plany przewidują wzrost sprzedaży powyżej 7 proc. rocznie od 2030 roku. Strategia zakłada koncentrację na Europie, z różnicowaniem podejścia w zależności od rynku. Amica chce jeszcze mocniej wykorzystać potencjał marek lokalnych – Amica, Hansa, Gram, CDA i Fagor – oraz zwiększyć produkcję we Wronkach o ok. 65 proc. względem 2024 roku.
Równolegle grupa rozwija strategię ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne, środowiskowe i zarządcze. Spółka inwestuje m.in. w technologie ograniczające emisyjność. W styczniu 2024 r. uruchomiono instalację kogeneracji, dzięki której część zapotrzebowania na energię elektryczną pokrywana jest własnymi zasobami. W 2024 roku powstała także spółka Amica Energia, odpowiedzialna za rozwój projektów fotowoltaicznych. W planach jest budowa farmy o mocy co najmniej 30 MWp, a w ciągu dwóch najbliższych lat spółka zamierza pozyskać odpowiednie grunty i uzyskać niezbędne pozwolenia.
Grupa Amica to przedsiębiorstwo z ponad 80-letnią historią i niemal 3 tysiącami pracowników, obecne na 70 rynkach świata. Rocznie dostarcza około 4 mln urządzeń. Około 2/3 sprzedaży pochodzi z rynków zagranicznych, przy czym Polska odpowiada za 35proc. przychodów, Europa Zachodnia i Skandynawia za 50proc., a pozostałe rynki za 15 proc. W 2024 roku przychody spółki wyniosły niemal 2,6 mld zł.
Amica jest laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in. Red Dot Design Award: Best of the Best. Jej misją pozostaje oferowanie trwałych i niezawodnych urządzeń AGD, które ułatwiają codzienne życie konsumentom i odpowiadają na lokalne tradycje oraz potrzeby.
Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansów.
– Dzięki lepszym dynamikom rok do roku zanotowanym w drugim kwartale, całe półrocze oceniamy dużo lepiej niż sam pierwszy kwartał. Wzrost zysku operacyjnego i marży na tym poziomie tym bardziej nas cieszy, że ponosimy koszty stałe fabryki we Wronkach, podczas gdy jej moce produkcyjne wykorzystujemy tylko w części. To pokazuje skalę optymalizacji kosztowej i operacyjnej, a jednocześnie mogę zapewnić, że nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa w tym zakresie. Mamy również stabilną sytuację bilansową, w ramach której na koniec czerwca – już po wypłacie ponad 15 mln zł dywidendy – dysponowaliśmy blisko 112,7 mln zł gotówki, a nasz wskaźnik długu netto do EBITDA miał bezpieczną wartość 1,42.
© 2025 InfoMarket