W styczniu miało miejsce noworoczne spotkanie polskiej branży cyfrowej i nowych technologii. Impreza pod hasłem „Cyfrowe otwarcie roku” zgromadziła liczne grono przedstawicieli świata elektroniki konsumenckiej, sprzętu IT, rozwiązań i mediów cyfrowych oraz organizacji branżowych.
Wydarzenie, które odbyło się 16 stycznia 2025 r. w efektownej przestrzeni Look Up na 42. piętrze warszawskiego wysokościowca Skyliner, było okazją nie tylko do wspólnego świętowania nowego roku, ale i omówienia licznych wyzwań, jakie stoją przed członkami Związku Cyfrowa Polska.
Imprezę uroczyście otworzył Michał Kanownik, prezes zarządu Związku Cyfrowa Polska, który podziękował gościom za realizację dotychczasowych zadań i omówił pokrótce plany, jakie stoją przed organizacją i jej członkami w roku 2025. Następnie głos zabrała posłanka na Sejm oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji, p. Joanna Mucha. Wszystkim zebranym życzyła ona siły, kreatywności i pozostania szczególnie czujnymi w obliczu zagrożeń, jakie wynikają z dynamicznie zmieniającego się świata, którego elementami są niezwykle szybka i dynamiczna cyfryzacja oraz zmiany społeczno-polityczne.
Wśród wielu wyzwań, jakie stoją przed związkiem i jego członkami, zdefiniowano pięć głównych obszarów. Pierwszym z nich są unijne regulacje cyfrowe i związane z nimi coraz to nowe obciążenia i obowiązki, wiążące się z dużymi kosztami. Te mogą być w praktyce nie do udźwignięcia przez małe i średnie firmy z sektora RTV i IT.
Kolejną sferą jest cyberbezpieczeństwo i zagrożenia związane z wojną hybrydową i wojną za wschodnią granicą. Przybierają one stale na sile, dlatego budowanie wysokiego poziomu świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa staje się priorytetem.
Trzecim aspektem, niezwykle dynamicznie się rozwijającym, są wyzwania związane ze sztuczną inteligencją. Staje się ona nie tylko czołową technologią na świecie, ale i jednym z najszybciej rozwijających się sektorów globalnej gospodarki. To właśnie AI będzie odgrywać kluczową rolę w kształtowaniu przyszłości branży RTV i IT w nadchodzących latach.
Czwartym z celów, jakie stawia przed sobą Cyfrowa Polska, jest czynny udział związku i stałe wsparcie jej fachowców w resortach cyfryzacji, edukacji, a także rozwoju i technologii w zakresie usuwania niedoborów i podnoszeniu kompetencji cyfrowych, nie tylko wśród młodzieży, ale i w całym społeczeństwie.
W ostatniej, piątej grupie wyzwań znalazła się tzw. chmura. Tutaj doświadczenia państw bardziej zaawansowanych we wdrażaniu technologii cyfrowych jasno pokazują, że przyszłością administracji państwowej są rozwiązania chmurowe. W ocenie ekspertów Cyfrowej Polski rosnąć także będzie znaczenie e-usług, szczególnie w relacji państwo – obywatel.
Związek Cyfrowa Polska to branżowa organizacja pracodawców o charakterze non-profit, która zrzesza największe firmy z branży RTV, IT oraz multimediów działające w Polsce. To zarówno producenci, importerzy, jak i dystrybutorzy sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Wśród wielu uznanych członków znajdują się takie firmy i brandy jak AB, Action, Amazon, Apple, Asseco, Canon, Cisco, Dell, Google, HP, LG, Nokia, NTT System, Samsung, Sony i wiele innych.
Pod koniec roku do Związku Cyfrowa Polska dołączyła spółka Sharp Consumer Electronics Poland, w ofercie której znajdziemy szerokie portfolio telewizorów, sprzętu audio-wideo oraz urządzeń z segmentu e-mobile. Sam Związek Cyfrowa Polska, który powstał dokładnie 16 grudnia 2005 r., będzie w tym roku świętować swoje 20-lecie działalności.