Każda paczka, którą nada sklep internetowy lub zleci jej nadanie do klienta zwykle jest oklejana. Każda etykieta powoduje zaś powstanie obowiązków środowiskowych w tym rejestracji i rozliczenia w systemie, a więc Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach (BDO).
Warto pamiętać, że na każdym e-sprzedawcy spoczywają obowiązki środowiskowe, które są dokładnie uregulowane prawnie (Ust. z 2013 r). Regulacje wprowadzają szczegółowe zasady dotyczące ewidencji opakowań, składania sprawozdań i uiszczania opłat. Ich realizacja stawia więc przed przedsiębiorcami liczne wyzwania. Warto zwrócić na to uwagę, szczególnie, że od nowego roku weszły w życie rozporządzenia podnoszące opłaty za rejestrację w BDO oraz wysokość opłaty rocznej.
Środowiskowe normy prawne obejmują takie formalności jak rejestracja w dedykowanym systemie BDO, korzystanie z przyznanego numeru na dokumentach firmowych czy prowadzenie ewidencji wprowadzanych do obiegu opakowań i składanie z niej corocznego sprawozdania. Od 2025 roku przedsiębiorcy z branży e-commerce muszą przygotować się na istotne zmiany w systemie BDO. Wyraźnie wzrosną opłaty roczne i rejestrowe – mikroprzedsiębiorcy zapłacą 200 zł (wcześniej 100 zł), a pozostałe firmy 800 zł (wcześniej 300 zł).
Każdy właściciel sklepu internetowego codziennie wysyła towary do klientów, co wiąże się z koniecznością odpowiedniego pakowania i oznakowania przesyłek. Warto w tym miejscu przypomnieć, że to z kolei rodzi obowiązek rozliczania wykorzystanych opakowań. Jeśli dodatkowo przedsiębiorca sprowadza towary z zagranicy – zarówno w ramach importu, jak i wewnątrzwspólnotowego nabycia – musi również rozliczyć opakowania, w których produkty trafiły do Polski.
IdoSell, we współpracy z TOM Organizacje Odzysku, oferuje e-sklepom rozwiązania, które minimalizują czas i obniżają koszty związane z realizacją obowiązków środowiskowych. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą oddelegować formalności takie jak składanie sprawozdań, opłacanie kampanii edukacyjnych czy zapewnienie odpowiednich poziomów recyklingu. W ramach jednej umowy e-sprzedawca zyskuje kompleksowe wsparcie, dzięki czemu jest zwolniony z opłaty produktowej, którą inaczej musiałby zapłacić, rozliczając ją samodzielnie.
© 2025 InfoMarket