Praktycznie do każdego telewizora można dołączyć konsolę, laptop lub komputer PC, wykorzystując złącze HDMI. Popularne jest też granie w chmurze. Najlepsze telewizory Ultra HD 4K, mają wyposażenie i specyfikację zbliżone do monitorów gamingowych. (Fot. Sharp)
Oferta telewizorów polecanych do grania jest bardzo duża. Wybierając telewizor do gier, warto zwrócić uwagę na jego rozmiar. Powinien być dopasowany do indywidualnych preferencji oraz warunków w pomieszczeniu. Warto zainwestować w ekrany 55- i 65-calowe, a nawet 75-calowe, coraz przystępniejsze cenowo, których wiele modeli ma wyposażenie do gier. Na dużym, dobrej jakości ekranie łatwiej dostrzeżemy wszelkie detale obrazu i poczujemy większe emocje, uczestnicząc w rozgrywce. Duży ekran to możliwość grania dla dwóch lub trzech graczy. Najbardziej zbliżone warunki grania do tych na monitorze mają najmniejsze telewizory, do 48 cali, które mogą mieć atrakcyjne parametry i funkcje.
Telewizory 4K Ultra HD mogą pokazać pełnię możliwości najlepszych konsol do gier. Oczywiście, przy odpowiednim budżecie, można wybrać telewizor 8K. Dodatkową zaletą jest fakt, że najnowsze konsole do gier – Xbox X/S oraz PlayStation 5 mają możliwość wyświetlania obrazu w 8K oraz o płynności 60 kl./s dzięki złączu HDMI 2.1.
Wybór rodzaju wyświetlacza (matrycy) nie jest zadaniem prostym ze względu na różne rodzaje. Powinniśmy dobierać go do rodzaju konsoli i komputera PC do gier, żeby w pełni wykorzystać ich możliwości, i rodzaju gier, jakie lubimy. Jakość obrazu w grach ma duże znaczenie, szczególnie gdy akcja toczy się w mrocznej scenerii. Wtedy ważne są jasność i kontrast obrazu oraz duża dynamika w jasnych i ciemnych scenach, co pozwoli dostrzec graczowi szczegóły. Do wyboru mamy kilka rodzajów wyświetlaczy.
JVC LT-50VG7400; LG OLED77B42LA
Matryce VA oferują wierne odwzorowanie barw oraz znakomity kontrast, co wpływa na ilość szczegółów w jasnych i ciemnych obszarach obrazu. Najlepiej, gdy gramy w zaciemnionym pomieszczeniu. Odtwarzają dynamiczny ruch bez smużenia poruszających się obiektów. Jakość obrazu pogarsza się, gdy siedzimy z boku, zmniejszają się kontrast i jasność, a więc pod kątem kolory bledną i zmniejsza się szczegółowość obrazu oraz. Panele VA polecane są dla jednego gracza siedzącego na wprost.
Matryce IPS oferują najlepsze kolory, a przy tym bardzo dobry czas reakcji. Mają jednak mniejszy kontrast niż panele VA, ale obraz jest dobrej jakości w jaśniejszym pomieszczeniu. Obraz nie pogarsza się, gdy siedzimy z boku ekranu, a więc polecane są do grania rodzinnego dla dwóch lub trzech graczy.
Systemy synchronizacji obrazu gry i telewizora AMD FreeSync lub Nvidia G-Sync zapewniają płynny obraz bez zacięć.
W matrycach QLED (Quantum LED) źródło światła LCD LED w telewizorze wzbogacane o kropki kwantowe powoduje, że powstały obraz zawiera znacznie większy zakres barw. Szczególnie lepsze jest odtwarzanie czerwieni i zieleni. W połączeniu z warstwą ciekłych kryształów LCD VA obraz charakteryzuje się bardzo dobrym kontrastem i poziomem czerni dla gier dostarczających obraz z dużą dynamiką (HDR).
Najlepszy obraz gier otrzymamy w telewizorach LCD QLED, w których podświetlenie LED zastąpione zostało przez mini-LED (kilka tysięcy sztuk) o znacznie większej jasności i ze strefowym wygaszaniem, co zwiększa kontrast i zmniejsza poziom czerni, dzięki czemu szczegółowość obrazu się zwiększa. Przy zakupie telewizora mini-LED warto sprawdzić, ile ma stref (od kilkudziesięciu do kilku tysięcy), co przy grze z HDR zdecyduje o szczegółowości obrazu.
W celu zwiększania jakości obrazu w telewizorach z matrycą IPS zastosowano warstwę nanokryształów NanoCell, których zadaniem jest filtrowanie kolorów podstawowych: R (czerwonego), G (zielonego), B (niebieskiego), dzięki czemu uzyskuje się czyste, żywe, nasycone barwy. NanoCell polecane są, gdy w grze uczestniczy więcej graczy. Przy grach wymagających podzielonego ekranu duży obraz (65 – 75 cali) powoduje, że obaj gracze będą mieli duże pole widzenia bez pogorszenia jakości obrazu.
Wybierając telewizor do gier LCD QLED zyskamy obraz w najlepszych kolorach. (Fot. Sharp)
Trzeci rodzaj wyświetlaczy – OLED wykorzystuje także LED-y, ale organiczne (Organic LED). Zaletami obrazu OLED w porównaniu do LCD są wzorcowy poziom czerni i nieskończony kontrast, ponieważ każdy piksel obrazu można wyłączyć. Czas reakcji matrycy OLED jest znacznie krótszy niż w LCD. Kąt patrzenia na ekran może być dowolny, nie następuje pogorszenie kontrastu. Ograniczeniem jest znacznie mniejsza jasność obrazu w trybie HDR, przez co zalecane jest oglądanie filmów w zaciemnionym pokoju. Najgroźniejsze dla wyświetlaczy OLED jest tzw. wypalenie pikseli. To stały ślad po długotrwałym wyświetlaniu tego samemu obrazu, ale są systemy zmniejszające ten problem. To ekran najlepszy do rodzinnego grania, ponieważ pod kątem do 80° (QLED do 60°) od osi prostopadłej do ekranu zachowuje nasycenie kolorów i kontrast. Najnowsza generacja wyświetlaczy OLED z kropkami kwantowymi – QD OLED oferuje znacznie większą jasność obrazu, co powoduje znacznie lepsze efekty HDR i mniejszy wpływ na pogorszenie kontrastu w oświetlonym pokoju.
SHARP 50FQ5EG; HISENSE 65U8HQ
Funkcja HGiG (HDR Gaming Interest Group) to odpowiednik HDR dla obrazu gier. W grach z zawansowaną grafiką obraz będzie zawierał więcej szczegółów na dużym ekranie telewizora niż na zwykłym monitorze. Dzięki funkcji HGiG nie trzeba regulować odbiornika telewizyjnego, żeby uzyskać obraz o jakości zgodnej z oryginałem. Przede wszystkim pojawi się więcej szczegółów w ciemnych i jasnych scenach oraz wiele odcieni kolorów, k tóre nie były osiągalne na zwykłych ekranach do gier. Natomiast w dynamicznych scenach rozświetlających punktowo obraz, np. wybuchach, źródłach światła, pojawią się dodatkowe wrażenia świetlnych efektów. Warto, żeby telewizor obsługiwał standard HDR Dolby Vision, ponieważ coraz częściej dla poprawienia jakości obrazu jest stosowany w grach. Warto poznać szczegółowe parametry i funkcje telewizorów dla różnych rodzajów gier. Jeżeli jesteśmy amatorami dynamicznych „strzelanek” czy gier sportowych, np. wyścigów, ważne są parametry są wyświetlacza takie jak czas reakcji matrycy oraz częstotliwość odtwarzania obrazu (związane z wyświetlaczem) i input lag – czas opóźnienia.
Telewizor powinien mieć złącze HDMI 2.1 z ALLM, VRR i eARC do podłączenia konsoli 4K. (Fot. Sharp)
W matrycy telewizora jest to czas liczony w milisekundach potrzebny na przejście piksela ze stanu przepuszczania światła do jego odcięcia. Najkrótszy czas reakcji matrycy (0,01 ms) mają matryce OLED. W przypadku telewizorów LCD matryce VA charakteryzują się krótszym czasem reakcji (1 – 6 ms) i mniejszym smużeniem niż IPS (4 – 5 ms). Wynika to z właściwości zastosowanych w matrycy ciekłych kryształów. Z czasem reakcji jest związany efekt smużenia. Jeśli obiekt porusza się szybciej, niż może to wyświetlić matryca (za długi czas reakcji piksela), obraz obiektu jest nie ostry, widoczne jest widmo, smużenie konturów obiektów.
JVC LT-43VGQ840P; SHARP 65GR8465E
Większość gier jest dostosowana do odtwarzania na ekranach z odświeżaniem obrazu 50 – 60 Hz. Najnowszej generacji konsole Xbox One X/S i Play Station 5 są źródłem gier 4K Ultra HD z częstotliwością odświeżania 120 Hz, najlepsze komputery PC – 140 Hz, a więc taką samą częstotliwość powinien mieć telewizor. Na przykład na konsolę Play Station 5 opracowano ok. 30 gier w 120 Hz, głównie sportowych. W telewizorach 120 Hz, dzięki dwa razy większej częstotliwości, kontury poruszających się obiektów pozbawione są smużenia, a gra będzie płynna, bez zacięć. Najlepsze telewizory dla graczy oferują zwiększanie częstotliwości odświeżania obrazu ze 120 Hz do 144 Hz, a w tym roku nawet do 240 Hz. Decydując się na telewizor 144 Hz lub 240 Hz, należy sprawdzić, czy domowy komputer jest w stanie działać z taką częstotliwością odświeżania obrazu. Użycie trybu częstotliwości 240 Hz skutkuje zmniejszeniem rozdzielczości obrazu z 4K Ultra HD do Full HD (1080p), co jest spowodowane ograniczoną mocą obliczeniową procesora telewizora. Dzięki większej częstotliwości w grach FPS ((First-Person Shooter) kontury poruszających się obiektów pozbawione są smużenia, a gra będzie bardziej płynna, bez zacięć. Gracz może szybciej zareagować na toczącą się akcję. Telewizory 144 Hz oferują marki: Hisense, Philips, Panasonic, Samsung, Sharp, TCL. Zwiększenie częstotliwości odtwarzania do 240 Hz znajdziemy w telewizorach Samsunga i TCL.
Dla gracza bardzo ważna jest szybkość reakcji wyświetlacza i „elektroniki” telewizora na ruchy padem, co zapewnia komfort grania jak na monitorze. Jednym z istotnych parametrów jest input lag (opóźnienie wejścia). Wielkość ta określa, jak dużo czasu upływa między wysłaniem obrazu, padem z konsoli gier, do telewizora a jego wyświetleniem. Gdy czas jest długi, widzimy znaczne opóźnienie w reakcji obrazu na nasze działania na konsoli. Aby opóźnienie reakcji wyświetlacza nie miało wpływu na grę, czas ten powinien być krótszy niż 50 ms. Najlepsze telewizory są w stanie osiągnięć input lag mniejszy niż 20 ms. Tak krótki czas reakcji spowoduje, że praktycznie nie zauważa się opóźnienia między ruchami wykonywanymi padem a reakcją na obrazie. Jest ona prawie natychmiastowa. Najmniejsze opóźnienie mają telewizory z wyświetlaczami OLED i mini-LED.
W najbardziej zaawansowanych telewizorach stosuje się wydajne procesory obrazu, od których zależy szybkość przetwarzania obrazu z konsoli. Aby czas opóźnienia był jak najkrótszy, należy korzystać z trybu Gra. W tym trybie jest zapewniony najkrótszy czas input lag. W tym celu wyłączane są wszelkie funkcje poprawiające obraz, które mogłyby go zwiększyć. W najlepszych telewizorach następuje automatyczne przełączanie się ekranu w tryb gry.
© 2024 InfoMarket