APPLiA POLSKA

Rynek dystrybucji AGD w Polsce

Rynek dystrybucji AGD w Polsce

Sprzedaż AGD w Polsce koncentruje się głównie wokół pięciu największych dystrybutorów, którzy posiadają łącznie ponad 1,6 tys. sklepów i zatrudniają prawie 22 tys. osób.

Według oficjalnych sprawozdań w 2023 r. ich przychody wyniosły 36,4 mld zł. Choć wiele z tych firm oferuje także sprzęt RTV oraz inne kategorie produktów, co utrudnia precyzyjne oszacowanie wartości sprzedaży samego AGD, sektor ten pozostaje kluczowy w ich działalności.
Poza sprzedażą sprzętu sieci handlowe coraz częściej oferują dodatkowe usługi, których wartość przekracza już 10 proc. ich przychodów. Równocześnie rośnie znaczenie e-commerce – według danych GUS udział sprzedaży internetowej w segmencie AGD, RTV oraz oświetlenia przekroczył 20 proc. Oprócz własnych platform internetowych dystrybutorzy korzystają z zewnętrznych kanałów sprzedaży, takich jak Allegro czy Amazon.
W 2024 r. aż 67 proc. Polaków dokonało zakupów online, co plasuje kraj na 18. miejscu w Unii Europejskiej (średnia unijna to 71 proc.). Najwięcej transakcji internetowych odnotowano w rejonie stołecznym (81 proc.), natomiast najniższy wskaźnik zanotowano w województwie zachodniopomorskim (niecałe 58 proc.). Jednocześnie 68 proc. konsumentów wykorzystuje Internet do wyszukiwania informacji o produktach i usługach, a 8 proc. w ogóle z niego nie korzysta, co jest wynikiem wyższym niż średnia unijna (5 proc.).
W odpowiedzi na rosnącą sprzedaż urządzeń AGD na międzynarodowych platformach internetowych APPLIA podjęła działania na rzecz zapewnienia uczciwej konkurencji. Organizacja zwraca uwagę na problem wprowadzania na rynek produktów niespełniających norm bezpieczeństwa oraz nieuczestniczących w krajowym systemie elektrorecyklingu, co stanowi zagrożenie zarówno dla konsumentów, jak i dla legalnie działających firm.

Rynek dystrybucji AGD w Polsce-2
2025-03-15
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket