Grupa BSH Hausgeräte GmbH osiągnęła przychody w wysokości 15,3 miliarda euro w roku obrotowym 2024, co oznacza wzrost o 3% w porównaniu do poprzedniego roku, a po skorygowaniu o efekty kursów walutowych wzrost ten wynosi 7,5%.
Wiodący europejski producent urządzeń gospodarstwa domowego z powodzeniem radził sobie w trudnym otoczeniu rynkowym, szczególnie dzięki pozytywnemu rozwojowi na rosnących rynkach w Ameryce Północnej i na rynkach wschodzących. „Nasza siła tkwi w połączeniu mocnych marek, wyjątkowych doświadczeń produktowych, przełomowych innowacji i niezawodnej jakości. To właśnie to cieszy naszych konsumentów i stanowi podstawę naszego długoterminowego sukcesu” – podkreśla CEO Dr Matthias Metz.
Miniony rok był również naznaczony wyzwaniami dla całej gospodarki, w szczególności dla branży AGD. Osłabienie popytu konsumenckiego na wielu rynkach oraz spadek na rynku nieruchomości miały negatywny wpływ na ważny segment urządzeń do zabudowy. Pomimo gospodarczych trudności i wyzwań geopolitycznych, BSH osiągnęło solidny wzrost w roku obrotowym 2024 na silnie konkurencyjnym rynku.
Po spadku przychodów w poprzednim roku (2023) spowodowanym trudnymi warunkami po zakończeniu pandemicznego boomu, jasna strategia wzrostu BSH zaczyna przynosić efekty. „Mamy jasny plan, który ma zapewnić nam długofalowy sukces – z konkretnymi celami, solidnymi fundamentami i mocnym zespołem” – podkreślił Matthias Metz. „Inspirujemy konsumentów naszymi wiodącymi markami i pierwszorzędnymi produktami oraz przyczyniamy się do sukcesu naszych partnerów handlowych. Równocześnie koncentrujemy się na naszych atutach, aby jeszcze bardziej wyróżnić się na tle konkurencji i spełniać naszą ambicje, jaką jest kształtowanie rynku. Nieustannie pracujemy nad zwiększeniem naszej konkurencyjności” – dodał Matthias Metz.
W regionie Ameryki Północnej (USA/Kanada) BSH zwiększyło przychody o prawie 3% i zwiększyło udział w rynku. Pozytywne wyniki rok do roku wynikają głównie z rozszerzenia oferty o produkty dostosowane do lokalnego rynku, co pozwala BSH wzmocnić swoją obecność w tym regionie i zwiększyć konkurencyjność.
Przychody w regionie Europy nieznacznie spadły o -2%. Rynek w Niemczech również odczuł skutki pogorszenia koniunktury. Jednak BSH przeciwdziałało tutaj rynkowemu trendowi i zyskało udziały w ważnym segmencie urządzeń do zabudowy. Wzrost przychodów odnotowano również w takich krajach jak Niderlandy, Austria i Wielka Brytania.
Region Chin odnotował umiarkowany spadek przychodów o -4,5% z powodu negatywnych efektów kursowych oraz znacznego osłabienia chińskiej gospodarki i nastrojów konsumentów. Niemniej jednak, BSH pozostaje zdecydowanym liderem wśród niechińskich producentów sprzętu AGD w Chinach, broniąc swojej silnej pozycji na rynku.
Głównym czynnikiem sukcesu BSH był silny wzrost przychodów wynoszący prawie 14% w regionie rynków wschodzących, obejmującym Europę Wschodnią, Bliski Wschód oraz kontynent afrykański. BSH osiągnęło znaczny wzrost szczególnie w Turcji, na Bliskim Wschodzie, w Afryce oraz w Indiach.
BSH nie tylko zdołało wygenerować impet na kluczowych rynkach, ale również aktywnie te rynki kształtować. Osiągnięto to dzięki dogłębnemu zrozumieniu lokalnych potrzeb konsumentów oraz ukierunkowaniu inwestycji na wizerunek marek, innowacje, a także obecność lokalnie, również na ważnych rynkach wzrostu w Ameryce Północnej i Azji.
BSH kontynuuje rozszerzanie swojej sieci Centrów Doświadczeń i Designu pod markami Bosch, Gaggenau i Thermador na północnoamerykańskim rynku. Po otwarciu lokalizacji w Miami i Houston w 2024 roku, wkrótce otwarte zostaną kolejne centra w Waszyngtonie i Beverly Hills. W ten sposób BSH umacnia swoją obecność na tym rynku i kontynuuje inwestycje w rozpoznawalność marek.
W Chinach BSH obchodziło 30-lecie swojego wejścia na rynek otwierając globalne Centrum Badań i Rozwoju oraz Centrum Talentów w Nanjing w czerwcu 2024 r. Ośrodki te wspierają innowacje na poziomie globalnym, inwestując w wysoko wykwalifikowanych ekspertów i wzmacniając obecność BSH na rynku. Równocześnie podkreślają one wiodącą rolę technologii BSH w branży AGD.
Silna obecność i bliskie relacje z lokalnymi detalistami i partnerami wspierają jasną strategię BSH w obszarze sztucznej inteligencji (AI). Dzięki AI, konsumenci i partnerzy biznesowi korzystają z takich usprawnień jak dopasowana komunikacja, optymalizacja analiz opinii konsumentów, bardziej elastyczne łańcuchy dostaw oraz zmniejszenie kosztów magazynowania, a to kolejny krok w stronę poprawy efektywności i konkurencyjności.
Po osłabieniu na rynku nieruchomości, które spowodowało ograniczenie popytu i spadki przychodów w większości grup produktowych w ostatnich latach, w 2024 roku BSH wróciło na ścieżkę wzrostu w większości obszarów. Pozytywne wyniki odnotowała kategoria pralnictwa (+4,1%) oraz serwis producenta (+5,2%) z jego wszechstronnym portfelem usług. Grupy produktów zmywarek (+3,2%) i małego AGD (+5,5%), czyli sprzętów do pielęgnacji domu, ekspresy do kawy i roboty kuchenne, również odnotowały znaczne wzrosty w minionym roku. Skoncentrowanie na potrzebach konsumentów przyniosło efekty. Tylko grupy produktów piekarniki (-4,6%), płyty grzewcze (-1,3%) oraz lodówki (-0,4%) odnotowały nieznaczne spadki przychodów w 2024 roku. Wynika to głównie z ciągłego spadku popytu na urządzenia do zabudowy.
BSH ustanowiło nowe standardy w 2024 roku, oferując konsumentom ponadprzeciętną jakość doświadczeń produktowych, przełomowe innowacje i niezawodną jakość. BSH systematycznie kontynuuje tę strategię w 2025 roku.
Na przykład, seria Expressive marki Gaggenau, która zadebiutuje w kwietniu 2025 roku, zrewolucjonizuje luksusowe kuchnie. Design nowej serii opiera się na zasadach Bauhausu: klarowne formy, przemyślana funkcjonalność i najwyższe standardy rzemiosła. Seria składa się z piekarników, piekarników parowych, mikrofalówek, ekspresów do kawy, a także szuflad grzewczych i do pakowania próżniowego.
Inteligentne technologie odgrywają coraz ważniejszą rolę w codziennym życiu konsumentów. Nowy standard Matter rewolucjonizuje inteligentny dom, a BSH również odgrywa pionierską rolę w tej dziedzinie. Na targach IFA 2024 w Berlinie zaprezentowano pierwsze na świecie urządzenie AGD obsługujące Matter. Dodatkowe funkcjonalności są dostępne w aplikacji BSH. Ta wyjątkowo oszczędna energetycznie lodówko-zamrażarka XXL z fabryki w Giengen w Badenii-Wirtembergii będzie dostępna w 2025 roku i może być połączona z urządzeniami innych producentów. Każdy, kto przekształca pionierską pracę w standard, ustanawia nowe punkty odniesienia. W 2025 roku wszystkie lodówki BSH na rynku amerykańskim będą obsługiwać Matter. „Udostępniamy innowacje naszym konsumentom w jak najszerszym zakresie – bez kompromisów co do jakości i wydajności” – podkreśla Matthias Metz.
Długoterminowy sukces na rynku wymaga ciągłego rozwijania innowacji – jednej z kluczowych sił napędowych wzrostu BSH. Dlatego firma zainwestowała rekordowe kwoty w badania i rozwój w 2024 roku: 5,5% przychodów (835 milionów euro) przeznaczono na rozwój przełomowych technologii. „Inwestujemy ogromne środki w innowacje, które inspirują ludzi oraz w potrzebne umiejętności i struktury, które pozwolą nam skutecznie przekładać dobre pomysły na udane produkty i co jest istotne, w tej kwestii znacznie przewyższamy średnią w branży” – wyjaśnia CFO Dr Thorsten Lücke. Ponadto, nasze inwestycje osiągnęły wartość imponujących 3,4% przychodów (520 milionów euro), wspierając strategię produktową i wzrostową firmy we wszystkich regionach. Szczególny nacisk położono na efektywność energetyczną i cyfryzację.
Efektywne gospodarowanie zasobami nie tylko sprawi, że działalność BSH będzie bardziej zrównoważona, lecz również zapewni jej długoterminową rentowność. Dlatego firma nadal inwestuje w zrównoważoną produkcję i oferuje konsumentom innowacyjne produkty i usługi, które umożliwiają prowadzenie stylu życia oszczędzającego zasoby.
Dzięki temu produkty BSH z powodzeniem wyznaczają standardy przyjazności dla środowiska, a pionierem jest Bosch Green Collection. W linii produktów lodówko-zamrażarek marki Bosch zastosowano materiały o obniżonej emisji dwutlenku węgla, w niektórych przypadkach nawet neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, a także surowce biologiczne, co pozwoliło zmniejszyć ślad węglowy tych urządzeń o ponad 50%.
Jednak zrównoważony rozwój to nie tylko efektywność energetyczna produktów. BSH angażuje się także w redukcję odpadów z mikroplastiku. Na przykład filtry do mikroplastików zatrzymują do 97% uwalnianych cząstek, a program ochrony przed mikroplastikiem, który można pobrać za darmo i zainstalować w odpowiednich pralkach, zmniejsza mechacenie włókien z odzieży o nawet 30%.
Mimo że środowisko rynkowe pozostaje niezwykle trudne we wszystkich regionach i występują wyzwania geopolityczne, BSH z optymizmem spogląda na obecny rok obrotowy. „Nasz sukces opiera się na tym, że celowo wykorzystujemy nasze różnorodne zasoby, aby wyraźnie wyróżnić się na tle konkurencji. Decydującym czynnikiem jest pasja, zaangażowanie i innowacyjna siła naszych pracowników, bez których ten sukces nie byłby możliwy. Razem aktywnie kształtujemy rynki przyszłości” – podsumowuje Matthias Metz.
© 2025 InfoMarket