Największy polski producent AGD wypracował w całym 2024 roku wzrost zysku brutto o 22 proc. rdr i zwiększył rentowność sprzedaży na prawie każdym poziomie. Grupa Amica (GPW: AMC) działała przy tym w bardzo wymagającym otoczeniu, mierząc się ze spadkiem przychodów. Branża AGD wciąż odczuwa słabość popytu konsumpcyjnego w Europie przy wciąż wysokiej bazie kosztowej dla firm przemysłowych, choć jednocześnie realizacja strategii Grupy Amica „Back to Profitability” przynosi pozytywne rezultaty.
Grupa Amica zanotowała w 2024 roku blisko 2,6 mld zł przychodów, przy czym jedna trzecia sprzedaży sprzętu AGD została zrealizowana na rynku polskim, a jej wartość wzrosła o 2 proc. rdr. Pozostałe obszary sprzedażowe (Europa Zachodnia 42 proc. sprzedaży, Wschód 11 proc., Północ 9 proc., Południe 5 proc.) zanotowały dwucyfrową dynamikę spadków. Jednak nawet pomimo mniejszej o 9 proc. rdr łącznej sprzedaży skonsolidowanej, Grupa Amica potrafiła zwiększyć rentowność EBITDA do 4,9 proc., osiągając 125,4 mln zł zysku na tym poziomie. Z kolei roczny zysk brutto zwiększył się o 22 proc. rdr, do 28 mln zł, co – mając na względzie stratę brutto narastająco po trzech kwartałach – dobrze ilustruje pozytywny obraz dokonań Grupy Amica w czwartym kwartale minionego roku. Spółka zanotowała również istotny wzrost rocznego skonsolidowanego wyniku netto, do 13,2 mln zł.
– Rok 2024 to czas, w którym cała europejska branża AGD doświadczała dekoniunktury, a negatywne skutki słabszego popytu wzmacniane były przez wysokie koszty surowców i komponentów oraz wyższe wynagrodzenia pracowników. Negatywnie odczuwaliśmy także blokadę Morza Czerwonego dla żeglugi handlowej. Pomimo przeciwności zrealizowaliśmy szereg inicjatyw optymalizacyjnych, które pomogły nam wypracować zadowalające wyniki. Są one dobrą bazą do realizacji założeń strategicznych na kolejne lata – mówi Jacek Rutkowski, Prezes Zarządu Grupy Amica.
– Konsekwentnie pracujemy nad kapitałem obrotowym, dbamy o naszą siłą finansową i zdrowy bilans. Wypracowaliśmy wskaźnik RONA na poziomie przekraczającym 10 proc. i zrealizowaliśmy blisko 24 proc. marży brutto na sprzedaży własnych produktów. Na koniec 2024 roku zanotowaliśmy bezpieczny wskaźnik długu netto do EBITDA na poziomie 0,8 i dysponowaliśmy prawie 128 mln zł gotówki pomimo, 37 mln zł inwestycji i 67 mln zł przeznaczonych na obsługę i spłatę zadłużenia zewnętrznego – dodaje Michał Rakowski, Wiceprezes Grupy Amica ds. Finansów.
W ramach realizacji długoterminowej strategii „Back to Profitability”, zaprezentowanej we wrześniu zeszłego roku, Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7 proc. rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5 proc. w roku 2027 oraz 7 proc. w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14 proc. w roku 2027 oraz przekroczenie 17 proc. w latach 2030+. Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25 proc. oraz do 28 proc. w latach 2030+.
W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA). Wizją Grupy Amica jest z kolei stanie się najbardziej rekomendowaną marką sprzętu grzejnego na kluczowych rynkach w Europie. Spółka zamierza skupić się na sprzedaży w krajach europejskich, przy czym planowany rozwój sprzedaży na poszczególnych rynkach geograficznych ma być realizowany w oparciu o dedykowane konkretnym obszarom strategie sprzedażowo-marketingowe. Amica opracowała strategię produktową i doświadczeń pozakupowych, aby wyraźnie zyskać w oczach europejskich konsumentów, a jednocześnie zidentyfikowała czynniki produktowe, operacyjne i finansowe, dzięki którym zamierza stać się preferowanym partnerem B2B.
Spółka kładzie nacisk na szeroko rozumianą jakość, satysfakcję konsumentów i efektywność produkcji, zakładając zwiększanie wolumenów produkcyjnych w fabryce sprzętu grzejnego we Wronkach o około 65 proc. wobec obecnego poziomu. Filarem strategicznym są również kwestie związane z zagadnieniami HR i kultury organizacyjnej, w tym zaangażowania, wsparcia, przyciągania i rozwijania talentów.
Grupa Amica realizuje dodatkowo zaprezentowaną w grudniu 2022 roku strategię dla obszaru ESG „Action for Climate”, która wyznacza cele społeczne i zarządcze w perspektywie roku 2025 i 2030, a także środowiskowe do 2040 i 2050 roku. W styczniu 2024 roku Amica zwiększyła efektywność produkcji dzięki uruchomieniu instalacji kogeneracji (jednoczesna produkcja ciepła i energii elektrycznej). Natomiast zarejestrowana w kwietniu zeszłego roku spółka celowa Amica Energia w pierwszej kolejności skupia się na rozwijaniu instalacji fotowoltaicznych. W trakcie najbliższych dwóch lat zamierza pozyskać grunty w formie dzierżawy i uzyskać niezbędne decyzje administracyjne dla farmy fotowoltaicznej o mocy minimum 30MWp.
W roku 2024 pracownicy Grupy Amica wzięli udział w drugiej edycji Amica Group Sports Challenge, zbierając kilometry podczas uprawiania różnych dyscyplin sportowych, które zostały zamienione na środki przekazane na cele charytatywne. Pomoc w postaci sprzętu AGD otrzymali powodzianie z gminy Lądek-Zdrój oraz z hiszpańskiej prowincji Walencja. Na sprzęt Amiki mogli liczyć również najbardziej potrzebujący, poszkodowani w wybuchu kamienicy na poznańskich Jeżycach. Jedną z tradycyjnych inicjatyw, w którą angażują się pracownicy Amica, jest organizowana przez Fundację Amicis akcja „Dar Serca”, w ramach której przed Świętami Bożego Narodzenia do potrzebujących trafiło ponad 1,1 tys. paczek z produktami spożywczymi i zabawkami.
© 2025 InfoMarket