VESTEL POLAND

Nowe marki, nowe plany – po Sharp i Vestfrost czas na Daewoo!

Nowe marki, nowe plany – po Sharp i Vestfrost czas na Daewoo!

Andrzej Krop – dyrektor zarządzający Vestel Holland B.V. Spółka z o.o. Oddział w Polsce

Redakcja: Ostatnie tygodnie zdominowane są nieprzewidywalnymi ruchami ekonomicznymi i politycznymi Stanów Zjednoczonych. Możemy już chyba mówić o wojnie handlowej z Chinami…

Andrzej Krop: Niestety tak. Większość krajów odnotowuje niezrównoważony bilans handlowy z Chinami, co oznacza, że import z tego kraju znacznie przewyższa eksport. Choć rzadko się o tym mówi, wejście na rynek chiński jest wyjątkowo trudne – nie tylko ze względu na bariery administracyjne, kulturowe i regulacyjne, ale także na niestandardowe praktyki gospodarcze, które często odbiegają od zasad wolnego i uczciwego handlu. W efekcie doprowadziło to do nierówności i strat. Dla USA są one największe, bowiem obie gospodarki – i chińska, i amerykańska – są nie tylko największe na świecie, ale i silnie ze sobą połączone. Poza tym jest to oczywiście walka nie tylko o amerykańskie interesy, ale i prymat gospodarczy na świecie. Chiny dynamicznie się rozwijają i ich gospodarka staje się coraz większa i silniejsza, znacząco dziś zagrażając pozycji USA.

Jakie reperkusje może mieć obecna sytuacja na światowy i europejski rynek, w tym tak ważne na całym świecie sektory elektroniki konsumenckiej RTV i sprzętu AGD?

Nowe-marki-nowe-plany-po-Sharp-i-Vestfrost-czas-na-Daewoo-1

W ujęciu globalnym może dojść do zaburzeń w łańcuchu dostaw i przepływie towarów. W efekcie może albo zabraknąć z jakiś powodów niektórych grup asortymentowych, albo… Europa może zostać zalana ogromną masą chińskich produktów, które nie trafią do USA. Scenariuszy jest wiele i dziś nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak to wszystko się potoczy. Prozaicznie, dla Europy sytuacja ta może stać się szansą na rozwój własnej produkcji i myśli technologicznej. To musi się wydarzyć, jeśli Europa chce odgrywać znaczącą rolę ekonomiczną i polityczną na świecie i nie być w tak znacznym jak dziś stopniu, zależna od USA czy Chin. Dla Turcji sytuacja może okazać się podwójnie korzystna, bowiem choć nie jest ona państwem członkowskim UE, to należy do unii celnej. W praktyce większość towarów wyprodukowanych lub dopuszczonych do obrotu w Turcji może być więc sprowadzana z zerowymi stawkami celnymi. W wypadku nagłych, nieprzewidywalnych turbulencji takie firmy jak Vestel będą produkować jeszcze więcej dla wielu odbiorców w UE. Co więcej, z punktu widzenia tureckiej firmy, która nie jest objęta tak gigantycznymi dziś cłami przez USA jak Chiny, może to pozwolić na szersze wejście Vestela na rynek amerykański. Pewne pozytywne symptomy widzimy już dziś. I jak to na wojnie, ktoś traci, ktoś zyskuje. Myślę, że Vestel zdecydowanie znajdzie się w tej drugiej grupie i będzie czerpał znaczące profity.

Mówiąc o produkcji w Europie, musimy pamiętać, że Turcja i takie koncerny jak Vestel stanowią o jej niebywałej sile, ale sama Europa, patrząc na Stary Kontynent globalnie, porzuciła własną produkcję, wybierając to, co „gotowe” z Azji…

Bo tak z pozoru było łatwiej, szybciej i taniej. Kiedy jednak porządek świata zaczął się chwiać, a teraz wręcz załamuje, bo inaczej nie można określić obecnej sytuacji, widać, jak ryzykowna była to decyzja. Oczywiście, kierowano się zyskiem ekonomicznym i czystymi zasadami handlu. Wierzono w globalizację i związany z nią porządek. Mniej winić tu należy właścicieli fabryk, producentów czy europejskie marki, którzy sprzedali swe aktywa, co polityków i tzw. establishment. To jego rolą jest przywidywanie, strategia i zarządzanie. A niestety, tak się stało.

Nowe-marki-nowe-plany-po-Sharp-i-Vestfrost-czas-na-Daewoo-2

Co wydatnie pokazał Covid-19, kiedy okazało się, że znaczący filar cywilizacji, protoplasta światowej sztuki i technologii nie jest w stanie wyprodukować prostej maseczki. Żeby było śmieszniej i straszniej zarazem, USA także musiały je importować na szeroką skalę.

I to właśnie obnażyło wiele słabości Zachodu. Mogę pocieszyć i zarazem uspokoić, że Vestel jako producent AGD-RTV posiada nie tylko jeden z największych kompleksów fabryk AGD-RTV w tej części świata, ale i najnowocześniejszy park maszynowy. Jesteśmy w stanie dostarczać nasze wyroby na jeszcze większą skalę i kończąc ten wątek, powiem tak – myślę, że w Europie warto brać z nas przykład. Dodam, że obecnie około 65–70 proc. produkcji Vestela trafia do Europy.

Mówi Pan o naiwności Europy, ale do niej dodać można też głupotę znanych firm i legendarnych marek oraz całych ich zarządów, które widząc, co się dzieje, chcą jeszcze przenosić produkcję do Chin. Więcej! Jeden z liderów, synonim europejskiego rynku AGD, chce Chińczykom sprzedać swe udziały…

Proszę wybaczyć, nie skomentuję tego pytania, ale wnioski są chyba dość oczywiste.

Wracając do wątku głównego, na rynku mamy ciekawą sytuację, w której to Polska i Turcja walczą obecnie o prymat w europejskiej produkcji AGD-RTV. To dość ciekawa sytuacja. Jeśli spojrzymy na samą UE, to Polska jest liderem. Jeśli jednak spojrzymy na Europę jako kontynent, to wtedy Turcja wiedzie prym.

To fakt, zarówno Polska, jak i Turcja wyrosły na potęgi gospodarcze w tym obszarze. W sektorze AGD rzeczywiście jesteśmy liderami i życzyłbym sobie, żeby sytuacja ta trwała w nieskończoność. Przy czym życzyłbym także Polsce i polskim markom, żeby nie bały się i inwestowały we własne brandy i produkcję sprzętów i rozwijały się. Ja wiem, że wiele osób nie wyobraża sobie dziś sprzedaży bez dostawców z Chin, ale przewrotnie powiem tak – najwyższej klasy sprzęt AGD produkowany jest przecież także w Turcji i Polsce.

Nowe-marki-nowe-plany-po-Sharp-i-Vestfrost-czas-na-Daewoo-3

A propos inwestycji, Vestel inwestuje stale gigantyczne środki w rozwój fabryk w Izmirze. To ogromne dziś zakłady i niezwykle zaawansowane technologicznie. Czym imponują przede wszystkim?

Tak, to prawda. Nasze fabryki w Izmirze to najnowocześniejszy bez wątpienia park maszynowy na świecie. Vestel City zajmuje powierzchnię około 1,3 mln m. kw., i zatrudnia 16 000 osób. Produkowany tutaj sprzęt to 90 proc. eksportu telewizorów z Turcji i około 40 proc. eksportu AGD. Produkty Vestela trafiają do 160 krajów i są rozpoznawane pod markami Sharp, Vestel, Toshiba, Vestfrost, Finlux, Daewoo i wieloma innymi. Większość z nich, to lokalni i światowi liderzy. Bardzo ciężko jest mówić o sobie, a tym bardziej o walorach własnych fabryk. Z drugiej strony najbardziej interesujących czy nowatorskich rozwiązań i technologii po prostu nie mogę ujawniać, ale może spuentuję to opinią jednego z szefów czołowej polskiej firmy handlowej, który po wizycie w naszych fabrykach powiedział mi, że choć odwiedził dziesiątki fabryk na całym świecie to nie widział tak nowoczesnej i tak zorganizowanej produkcji. To duże uznanie, ale i potwierdzenie tego, jak rzeczywiście funkcjonuje Vestel City. Proszę zauważyć, że utarło się przekonanie, że w Japonii czy Chinach są najlepsze fabryki. No, nie do końca. W Europie, w Turcji też.

A co szczególnie imponuje w tureckim podejściu do biznesu?

To ważne i ciekawe pytanie. Sednem sukcesu tureckich marek poza oczywiście sprawdzonym, przystępnym cenowo i powtarzalnym produktem jest podejście do samego prowadzenia biznesu. Wszyscy wiemy, że to naród przesiąknięty kupiectwem, handlem. Wielu z nas zna mityczny Grand Bazar, ale przewrotnie każdy sądzi, że dla Turcji najważniejsza jest jednak religia. Tymczasem sami Turcy mają świetne powiedzenie, że najważniejszą dla nich religią jest… handel. I to chyba znakomicie oddaje genezę sukcesu Turcji i tureckich firm.

Nowe-marki-nowe-plany-po-Sharp-i-Vestfrost-czas-na-Daewoo-4

Jakie zatem marki, jakie grupy asortymentowe z Waszego portfolio cieszą się w Polsce szczególnym uznaniem?

Bezsprzecznie od lat marka Sharp jest lokomotywą naszego rozwoju. Znakomite produkty, takie jak pralki, oczyszczacze powietrza czy cieszące się ogromną popularnością lodówki, to tylko wycinek naprawdę bardzo szerokiej i interesującej oferty. Oczywiście, mamy w portfolio wiele innych znakomitych marek jak choćby Vestfrost, który jest legendą sprzętu chłodniczego i znakomitego wzornictwa. Warto w tym miejscu podkreślić, że rozwijamy także inne kategorie asortymentowe pod tą marką, takie jak piekarniki, płyty, okapy czy sprzęt drobny. W ostatnich tygodniach do szerokiego spektrum produktów dołączyła na przykład zmywarka. Bardzo ciekawy i udany produkt. Naszą ofertę poszerzyliśmy także w tym roku o markę Daewoo. Tego brandu w zasadzie przedstawiać nie trzeba ani w handlu, ani polskim konsumentom.

Młodszym czytelnikom należy przypomnieć, że lata 90 XX w. to prymat tej marki w Polsce w wielu kategoriach ze sztandarowymi kuchenkami mikrofalowymi, no i telewizorami!

To prawda. Skoro poruszamy nieco nostalgiczną nutę historyczną, to warto dodać, że Daewoo miała w Polsce największą fabrykę telewizorów kineskopowych, a sprzedaż kuchenek mikrofalowych, a także lodówek czy odkurzaczy biła absolutne rekordy. Daewoo było znane i cenione w Polsce. Zresztą, produkowano też przecież w FSO samochody i był to naprawdę niezwykle udany czas dla tej marki.

Nowe-marki-nowe-plany-po-Sharp-i-Vestfrost-czas-na-Daewoo-5

Jakie produkty trafią do sprzedaży pod marką Daewoo i gdzie, w jakich sieciach handlowych je zobaczymy?

Może zacznę od drugiej części pytania. Mogę zapewnić, że planujemy szeroki asortyment produktowy. Jeśli mówimy o zakresie samej oferty, to kuchenki mikrofalowe i klimatyzatory są już w sprzedaży w sieci MediaExpert. Za chwilę dołączy wiele innych produktów z dużego AGD. Z czasem planujemy poszerzyć ofertę o pozostałe kategorie AGD i o wspomniane telewizory.

Wiele mówimy o markach i produktach, ale na koniec chcielibyśmy Pana zapytać o aktualne trendy i mody. Na jakie nowe kategorie produktów spoglądają teraz Polacy ze szczególnym zainteresowaniem?

Po wybuchu swego rodzaju „epidemii” na ekspresy do kawy, przyszedł czas na opiekacze beztłuszczowe, czyli air fryery. Biją one rekordy popularności i każde niemal ilości, jakie się pojawią w naszych magazynach, znikają bez śladu. Jest na nie niezwykła moda i trend, którego nie da się nie zauważyć. Są praktyczne, proste w obsłudze i – co najważniejsze, umożliwiają szybkie przygotowanie różnego rodzaju żywności. Zajmują przy tym mało miejsca i często są bardzo nowoczesne i designerskie, przez co każdy chce mieć je w swojej kuchni. Poza nimi dużym zainteresowaniem cieszą się wszechstronne i mobilne odkurzacze akumulatorowe. Ostatnią grupą którą chciałbym przywołać są wielkogabarytowe modele lodówek. Tutaj Sharp posiada ofertę, która jest absolutnie topowa. Są to znakomite, pojemne, niezwykle komfortowe i świetnie zaprojektowane lodówki. Dodam, że za chwilę do oferty dojdą kolejne modele z technologią Plasmacluster. Znawcy tematu wiedzą co to za produkty. Ja mogę je w pełni polecić i zachęcić do ich kupna. To naprawdę udane i wysmakowane produkty, jakich coraz mniej na naszym rynku.

Dziękujemy za poświęcony czas i wiele ciekawych informacji. Życzymy sukcesów w sprzedaży wszystkich Państwa marek!

Dziękuję bardzo.

2025-06-13
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket