Rozmowa z Małgorzatą Certowicz – ProMesse
Na zdjęciu od lewej: Małgorzata Suska oraz Małgorzata Certowicz, reprezentujące Przedstawicielstwo Targów Berlińskich – ProMesse
Redakcja: Targów IFA w zasadzie naszej branży przedstawiać nie trzeba, ale warto, i trzeba przypomnieć, że w zeszłym roku organizowali Państwo tę imprezę już po raz setny!
Małgorzata Certowicz: To brzmi abstrakcyjnie, prawda? 100 lat organizowania imprezy targowej! Dziś targi elektroniki konsumpcyjnej i sprzętu AGD oraz nowoczesnych multimediów czy sztucznej inteligencji (AI), a wcześniej radiowe. Ile zmian dokonało się przez ten czas, ile innowacyjnych produktów które odeszły już w niebyt, bo pojawiły się nowe rozwiązania? Niegdyś zachwycano się głosem z radia, dziś surfujemy w wirtualnej rzeczywistości.
Redakcja: Jak na przestrzeni tych stu lat ewoluowała sama impreza, jej kształt i charakter? I co, przewrotnie, pozostało od lat niezmienne?
Małgorzata Certowicz: Od 1924 r. targi IFA są miejscem, gdzie mają swoje premiery najnowsze rozwiązania technologiczne. Zaczęło się od lampowych odbiorników radiowych, potem były pierwsze europejskie radio samochodowe, kolorowy telewizor i wiele, wiele innych. Od otwarcia wystawy przez Alberta Einsteina w 1930 r. do wprowadzenia na rynek pierwszego magnetowidu w 1971 r. targi IFA Berlin odegrały kluczową rolę w transformacji technologicznej. Uczestnicy wystaw śledzili nowinki prezentowane przez konkurencję, podążali tą drogą, rozwijając ich pomysły, albo szukali innych nowatorskich rozwiązań. Tak jest do dzisiaj, tylko zmiany następują o wiele szybciej. Dziś to sztuczna inteligencja, Internet rzeczy, a jaka będzie IFA jutra? Kto wie? Rąbka tajemnicy uchylają nam uczestnicy działu IFA Next. To tam prezentowane są prototypy lub gotowe już rozwiązania ośrodków naukowych, start-upów i firm wykraczające w swoich propozycjach poza „dzień dzisiejszy”.
Redakcja: W ostatnim czasie miały miejsce zmiany w strukturze zarządu Messe Berlin oraz organizacji samych targów IFA. Proszę pokrótce nam je przybliżyć.
Małgorzata Certowicz: W 2022 r. stowarzyszenie gfu zdecydowało o zmianie w strukturze targów IFA, tworząc spółkę IFA Management GmbH z angielską firmą organizującą imprezy targowe – Clarion Events Ltd. Od tego czasu jest ona odpowiedzialna za targi IFA. Jeśli chodzi o zarząd Messe Berlin, w 2023 r. wybrano na stanowisko CEO dr. Mario Tobiasa.
Redakcja: Oczywiście niezmiennie, od wielu lat, imprezy wystawiennicze w Berlinie są w Polsce obsługiwane przez reprezentowaną przez Panią firmę ProMesse – przedstawicielstwo Targów Berlińskich. Co należy do Waszych zadań i obowiązków?
Małgorzata Certowicz: Tak, ProMesse działa jako oficjalny przedstawiciel Targów Berlińskich w Polsce niezmiennie od 1998 r. Naszym zadaniem jest promocja targów w Polsce. Również pomagamy potencjalnym wystawcom i zwiedzającym w przygotowaniach do udziału w imprezach Messe Berlin. Udzielamy wszelkich informacji dotyczących imprez targowych. W przypadku targów IFA, które nie należą już do portfolio Messe Berlin, na podstawie umowy z nowym organizatorem obsługujemy również tę imprezę jako jej wyłączny przedstawiciel w Polsce.
Redakcja: Jak w praktyce wygląda taka pomoc? Na jakie wsparcie mogą liczyć potencjalni wystawcy oraz odwiedzający targi przedstawiciele branży AGD-RTV?
Małgorzata Certowicz: Służymy wszelkimi informacjami – od przygotowania zgłoszenia poprzez proces organizacji stoiska aż po udział w targach. Pomagamy w razie pytań, problemów i wątpliwości. Można powiedzieć, że często stajemy się pomostem między wystawcą a organizatorami. Zainteresowani odwiedzeniem targów będą mogli uzyskać za naszym pośrednictwem specjalny kod rabatowy na bilety.
Redakcja: Czyli nie tylko szybciej i sprawniej przygotujemy się do targów jako wystawcy, ale i w praktyce kupimy w ProMesse tańsze bilety jako odwiedzający?
Małgorzata Certowicz: W ostatnich latach targi zdecydowały się na zmianę polityki biletowej – w tej chwili zakupu można dokonać jedynie przez sklep na stronie imprezy, choć w przypadku niektórych targów pozostawiono również możliwość ich zakupu w kasie na miejscu. Oczywiście dzięki temu, że nasza firma, ProMesse, generuje specjalny kod rabatowy na bilety, są one de facto dużo tańsze.
Redakcja: W czym jeszcze może pomóc Wasze przedstawicielstwo?
Małgorzata Certowicz: Jako przedstawiciel Targów Berlińskich staramy się zapewnić ich klientom szeroko pojęte doradztwo ułatwiające udział w imprezach, np. w zakresie dojazdu, infrastruktury obiektu, możliwości parkingu itp. W miarę możliwości próbujemy rozwiać wszelkie wątpliwości klientów targów.
Redakcja: Porozmawiajmy o tegorocznej edycji IFA. Kiedy dokładnie zaczynają się targi, ile potrwają i jakie imprezy będą im towarzyszyć?
Małgorzata Certowicz: W tym roku targi IFA potrwają od 5 do 9 września. Na terenach targowych odbędzie się również IFA Global Markets – będzie trwać krócej niż główna IFA, bo od 7 do 9 września. To impreza B2B dla profesjonalistów, gromadząca producentów i dostawców z całego świata. Tradycyjnie targom IFA będą towarzyszyć również koncerty, w ramach IFA Sommergarten, i bogaty program spotkań, prelekcji i wykładów.
Redakcja: A jak wyglądać będzie sama struktura targów i jej zakres tematyczny? Zapewne nowoczesnych mediów i nośnego dziś AI nie zabraknie.
Małgorzata Certowicz: Oczywiście! Zainteresowani najnowszymi technologiami znajdą je, jak co roku, na targach IFA 2025. Tradycyjnie do dyspozycji zwiedzających będą działy ze sprzętem szeroko pojętej elektroniki użytkowej. Najnowszą ofertę zaprezentują firmy z branż AGD, audio oraz fotograficznej (obejmując również zagadnienia dotyczące wideo i content creation). Od kilku lat na targach IFA znalazły swoje miejsce segmenty smart home, mobility, fitness wraz z digital health a także home & entertainment. Zainteresowani światem gier komputerowych z pewnością będą usatysfakcjonowani działem computing & gaming. Poza tym warto odwiedzić IFA Next – miejsce prezentacji start-upów, przełomowych pomysłów i technologii – w tym AI, AR i VR.
Redakcja: W jakich dniach i godzinach mogą zwiedzać IFA przedstawiciele branży, a w jakich zwykli konsumenci? O tyle to istotne, że od wielu lat cechą szczególną IFA jest fakt, że są one tłumnie odwiedzane także przez zwykłych nabywców.
Małgorzata Certowicz: Zarówno goście branżowi, jak i zwiedzający posiadający bilety dla publiczności mogą odwiedzić targi przez wszystkie dni ich trwania.
Przy tym zwracam uwagę na fakt, że goście z biletami „Trade Visitor” mogą wejść na targi codziennie pół godziny przed oficjalnym otwarciem. W tym roku organizatorzy przeznaczyli również specjalne godziny wyłącznie dla gości branżowych – w piątek do godziny 12.
Dodatkowo bilet uprawnia do wejścia do specjalnej strefy IFA Trade Visitor Lounge od godziny 8.00. I jeszcze jedna istotna kwestia: IFA Global Markets można odwiedzić tylko z biletem „Trade Visitor”.
Redakcja: Dziękujemy bardzo za wyczerpujące informacje i do zobaczenia w Berlinie.
Małgorzata Certowicz: Bardzo dziękuję za rozmowę i do zobaczenia na targach IFA. Zapraszam wszystkich Państwa bardzo serdecznie do kontaktu z nami.
© 2025 InfoMarket