AB INNOVATION DAYS 11 edycja targów AB Innovation Days

11 edycja targów AB Innovation Days

W dniach od 16 do 17 października br., Hotel Gołębiewski w Karpaczu gościł wystawców oraz kontrahentów wrocławskiej spółki AB na kolejnej, jedenastej już odsłonie targów AB Innovation Days.

Tegoroczna edycja imprezy zgromadziła kilkudziesięciu dystrybutorów reprezentujących blisko 50 czołowych w naszym kraju marek oraz kilkuset gości, w tym przedstawicieli sieci „Kakto”. Dla wielu wystawców, ale i nas mediów, tegoroczna jesień to prawdziwy maraton imprez. Część z nas spotkała się w Karpaczu w końcówce tego roku już po raz… trzeci!

Udana impreza, dobrze spędzony czas

Uczciwie trzeba jednak powiedzieć, że z przyjemnością odwiedza się zawsze wydarzenia organizowane przez AB dla branży AGD-RTV. Mają one bowiem wyjątkową aurę – nie ma tu przysłowiowego „koncepcyjnego” zadeptywania miejsca i przestrzeni, obcy jest też wszystkim nadmierny pośpiech czy nerwowość. W zamian czeka na nas miła, rodzinna atmosfera. Wszystko jest rzetelnie i profesjonalnie przygotowane, ma swój porządek, miejsce i czas. Nie jest przy tym to impreza przegadana czy, jak mówi młodzież, „przesterowana”. To wielkie atuty i naprawdę miło i z sensem spędza się te kilkadziesiąt godzin. W ich trakcie jest okazja do rozmów, wymiany doświadczeń i podsumowania działań AB, partnerów spółki oraz sieci „Kakto”.

11-edycja-targow-AB-Innovation-Days-3

AB – spółka która wie dokąd zmierza

W tym miejscu trzeba przyznać, że liczby i rynek są dla giełdowej spółki AB łaskawe, mimo że wszyscy w branży i cały rynek AGD-RTV jest w dość trudnym i złożonym okresie i wszyscy zmagamy się z niełatwym dziś i rozchwianym różnymi czynnikami, handlem.

W stabilnym rozwoju AB, duże zasługi mają: formuła, model działania oraz przemyślane, przewidywalne ruchy zarządu. Wrocławska spółka jest w naszej części Europy liderem jako firma dystrybucyjna IT, telekom i elektroniki z obrotem na poziomie kilkunastu miliardów złotych, a co za tym idzie jedną z 15., czołowych tego typu organizacji na świecie. To daje solidne podstawy biznesu i stabilność w tych, niełatwych czasach.

Korzystnym aspektem w przyszłości może być dla AB fakt, że tzw. koherencja i konwergencja, a więc wzajemna przenikalność czy dualność technologii i rozwiązań w produktach sprawia, że świat funkcji i rozwiązań, stosowanego oprogramowania i aplikacji czy podzespołów i procesorów coraz bardziej się w AGD i RTV oraz IT, do siebie przybliża. Zacierają się znane nam dotąd różnice, standardy czy kategorie, co z roku na rok będzie coraz większym atutem w cyfrowym świecie, spółek takich jak AB.

11-edycja-targow-AB-Innovation-Days-5

Imponujące obroty, stabilny rozwój sieci „Kakto”

Trzeba też pochwalić AB, że mimo posiadanych zasobów i wszelkich ku temu możliwości personalnych, ekonomicznych, logistycznych czy informatycznych nie wyruszyła ona te 11 lat temu na tzw. wojnę za wszelką cenę – a więc o słupki, udziały i pierwsze miejsce czy prymat w tzw. detalu AGD-RTV. Nie. Spółka konsekwentnie robi swoje, rozwija się na wielu rynkach (w tym hurtowym) oraz dynamicznie poszerza ekspansję różnych swoich sieci handlowych, w tym „Kakto”. Ma swój konkretny plan i go realizuje.

Spójna, stabilna i przewidywalna polityka sprawia, że firma przekroczyła w klasycznym segmencie AGD-RTV obrót na poziomie miliarda złotych (nie mylmy i nie zestawiajmy tego z gigantycznymi cyframi, jakie AB generuje w innych sektorach rynku). Co więcej, spotykamy się po raz 11 na AB Innovation Days, a sieć „Kakto” to dziś stabilna struktura blisko 300 rodzinnych sklepów.

W Karpaczu obok targów (o których za chwilę), mieliśmy okazję brać udział w szkoleniu a może raczej, poprawniej pisząc, ciekawym spotkaniu partnerów biznesowych, na którym przedstawiciele AB oraz reprezentanci sieci „Kakto” rozmawiali o swoich osiągnięciach ale też sferach które wymagają poprawy. Wiele z tego czasu poświęcono aspektom związanym z dynamicznie obecnie rozwijającym się cyfrowym rynkiem informacyjnym, handlowym i towarzyszącym temu zmianom technologicznym, choćby z zakresu sztucznej inteligencji (AI). To było naprawdę rzeczowe, i choć może niełatwe, to bardzo otwarte, ciekawe i budujące spotkanie.

11-edycja-targow-AB-Innovation-Days-7

Kluczowi partnerzy 11 edycji AB Innovation Days

Do tradycji AB Innovation Days zaliczyć należy fakt, że biorą w nich udział czołowe marki AGD-RTV z naszego rynku, choć pewnym (oczywiście pozytywnym) zaskoczeniem był udział marki… LEGO. Z drugiej strony biorąc pod uwagę pozycję AB w sektorze dystrybucji gier czy zabawek nie powinien on nikogo dziwić. Dodać przy tym należy fakt że produkt ten, i zarazem ta uznana marka, znakomicie odnajduje się na naszym rynku i w naszym sektorze co skrzętnie wykorzystują nomem omen także inne sieci.

Zanim jednak uroczyście otwarte zostały drzwi do przestrzeni targowej na scenie pojawili się p. Zbigniew Mądry – wiceprezes AB SA oraz Krzysztof Sumara – business development manager w AB SA, którzy przywitali gości i przybliżyli obecną sytuację na rynku, prezentując aktualne trendy i plany rozwoju tak AB SA, jak i sieci „Kakto”.

Wracając do listy wystawców to tegorocznymi Platynowymi Partnerami były m.in. firmy: Amica, Bosch, Gorenje, Midea (wraz z markami Teka i Toshiba AGD), Samsung oraz Siemens. Wśród Partnerów Złotych znalazły się: Beko, Dreame, Remington, Russell Hobbs i Whirlpool. Trzecią grupę sponsorów stanowili Partnerzy Srebrni i tutaj znalazły się takie firmy i brandy jak: Adler, Candy, Camry, Concept, Electrolux, Garett, Karcher, Lenovo, LG, Maestro, Megabajt, MPM, Philips, TB, TechniSat czy Vestel, reprezentujący marki Sharp (AGD), JVC oraz Toshiba (RTV).

11-edycja-targow-AB-Innovation-Days-9

Targowe reminiscencje czyli krótki przegląd wybranych wystawców

Mówiąc o samych targach trzeba na wstępie zaznaczyć, że reprezentacyjne wnętrza hotelu Gołębiewski są atutem samym w sobie i dodają anturażu. To modne dziś francuskie słowo dość precyzyjnie określa emocje związane z miejscem i najbliższym otoczeniem, które jest tu naprawdę zacne i pozytywnie wpływa na atmosferę i odbiór targów AB Innovation Days. Dodajmy, że słowa tego zdecydowanie nie należy mylić z innym francuskim wyrazem – triage. Ten towarzyszy na SOR-ach i raczej kojarzony jest z walką nie tyle o wygląd i atmosferę, co o życie i przetrwanie. Jak to mówią, już samo słowo „służba” zdrowia zobowiązuje…

Skoro już bawimy się słowami to „wracając do brzegu” na targach w Karpaczu powiło się wiele ciekawych produktów i rozwiązań ale także marek, które startują niejako „ponownie”, w nowej odsłonie. Zaczynając alfabetycznie, ale i zgodnie z miejscem na sali targowej szeroki wachlarz wystawców otwierała firma Adler Europe, która zaprezentowała pod swoimi markami wiele ciekawych rozwiązań. Wspomnieć tu można choćby o ultrakompaktowym żelazku turystycznym (wielkości dłoni!) czy kompaktowym sejfie domowym z atestem dla przechowywania broni.

Nieco dalej gigant rynku, koncern BSH i jego marki Bosch i Siemens eksponowały najnowszej generacji pralki, lodówki oraz suszarki do ubrań (m.in. Serie 6 i 8) o utrainnowacyjnych technologiach, dzięki którym pranie czy suszenie jest nie tylko bardzo ekonomiczne, ale i niezwykle skuteczne. Na stoisku oczywiście prezentowane było także drobne AGD z nową serią air fryierów. Warto dodać, że do sprzedaży trafia także „na dniach” pierwszy w Polsce robot sprzątający Bosch.

11-edycja-targow-AB-Innovation-Days-11

Kulinarni i technologiczni mistrzowie pierwszego planu

W niedalekim sąsiedztwie BSH usytuowana była rodzima marka Amica, która absolutnie skradła tegoroczne show w zasadzie większości z firm. Wszystko za sprawą energetycznego konferansjera i aktywnej kuchni oraz pachnących kulinariów, gdzie serwowano (także energetyczne) i smakowite dania poczynając od żeberek po różne warianty pizzy. Ta ostatnia nie była przypadkiem, bowiem Amica bardzo mocno rozwija i propaguje swoje programy i produkty z funkcją „Pizza”.

Kolejnym stoiskiem któremu warto poświęcić uwagę to ekspozycja firmy Midea i będących obecnie w jej portfolio marek Teka oraz Toshiba (tylko sprzęt AGD). Przez lata Midea była na świecie synonimem czołowego, sprawdzonego dostawcy sprzętu chłodniczego i klimatyzacji na zasadach OEM (wytwórcy zewnętrznego). Obecnie, dzięki własnemu rozwojowi i własnej sieci dystrybucji, na rynku pojawiło się wiele ciekawych produktów sygnowanych marką Midea oraz brandami Teka i Toshiba. Patrząc przez pryzmat pokazanych rozwiązań – będzie się działo!

Od lat prym nie tylko na rynku technologicznym ale i szerokiego spektrum działań i wydarzeń w naszym sektorze rynku wiedzie Samsung. Technologiczny gigant z Korei Południowej nie przestaje zaskakiwać i najnowsze modele choćby z linii Bespoke obok największych na rynku i najbardziej zaawansowanych telewizorów robią piorunujące wrażenie – tak od strony designu jak i zastosowanych rozwiązań i funkcji. Samsung stale przy tym inwestuje nad Wisłą. W ostatnim czasie światowy gigant nowych technologii uruchomił w Warszawie swoje największe w Europie Business Experience Centre. To innowacyjna przestrzeń współpracy z partnerami biznesowymi, testowania nowoczesnych technologii i wdrażania rozwiązań, które zmieniają sposób działania całych branż. Nowe centrum wspiera rozwój firm i instytucji z Polski, Europy Środkowej oraz rynków globalnych i stanowi ważny element europejskiej strategii B2B producenta.

11-edycja-targow-AB-Innovation-Days-13

W cenie pomysłowość, kreatywność i jakość produktów

Mówiąc o funkcjach w nowoczesnym AGD warto wspomnieć o polskiej marce MPM która od poza słynącym od lat z wszechstronności drobnym AGD, od dobrej dekady z ogromnym powodzeniem rozwija także segment dużego AGD. Na tyle robi to dobrze firma z Milanówka, że nie ma dziś dużej marki i firmy z czołówki rynku, która może przejść obojętnie obok działań MPM, która to marka nomen omen zmieniła ostatnio także swoje logo. MPM to dziś jakość sama w sobie. Firma ma znaczny kawałek handlowego tortu i nie przestaje zaskakiwać pomysłowością i kreatywnością. Znane porzekadło, że firmę tworzą przede wszystkim ludzie, ma tu po wielokroć rację bytu. Do MPM wszyscy ciągną tłumami, bo jak podsumował jeden z właścicieli sklepów rodzinnych „Kakto”, to „swoi ludzie”.

Tuż za marką MPM mogliśmy podziwiać najnowsze produkty marki Candy w tym, od lat niesamowitą i wyjątkową ofertę pralek kompaktowych czy specjalistę od rozwiązań telewizyjnych – markę TechniSat. Ta, poza sztandarową swoją ofertą urządzeń do TV naziemnej czy satelitarnej oraz sprawdzonych anten i radioodbiorników (w tym do kuchni) zaprezentowała pierwsze produkty z oferty nowej marki AGD, Pureno.

11-edycja-targow-AB-Innovation-Days-15

Zamiast zakończenia czyli targowe i galowe wisienki na torcie

Niestety brak miejsc obliguje, więc siłą rzeczy musimy kończyć naszą krótką relację. Na przysłowiową wisienkę na torcie i ostatnie stoisko któremu chcielibyśmy poświęcić nieco więcej uwagi była ekspozycja firmy Vestel. Reprezentuje ona w Polsce m.in. takie brandy jak Sharp (AGD) czy, JVC i Toshiba (audio i TV). Sharp to oczywiście uznana markach o japońskich korzeniach, która oferuje znakomity sprzęt chłodniczy, duże AGD, ale także odkurzacze czy znane nam wszystkim oczyszczacze powietrza. A propos niego, to firma urzekła na swym stoisku niezwykle ciekawym, skutecznym i zarazem efektownym produktem, jakim jest aromatyzer z imitacją płomieni. Ten produkt trzeba zobaczyć na żywo!

Podobnie jak i najnowsze modele telewizorów od JVC i Toshiby opartych na najnowszych rozwiązaniach technologicznych takich jak choćby szybki i intuicyjny system VIDAA. Smaczkiem do wspomnianej wisienki niech będzie fakt, że nowa seria modeli od Vestel ma metalową obudowę i stopę telewizora. To rzadko dziś spotykana jakość i trwałość! A ponieważ malkontentów nigdy nie brakowało i w naszej branży dodajmy więc na koniec, że wcale nie wszystko jak widać stracone i wcale plastik nie musi być górą (śmieci). Jak się okazuje, także w Europie można produkować ultranowocześnie i bardziej trwale. Trzeba się tylko rozejrzeć.

Ukoronowaniem tegorocznej edycji targów AB Innovation Days była jak zawsze uroczysta gala, podczas której wręczono nagrody dla zwycięzców corocznej „Gry Targowej”. Zarząd AB SA uhonorował także współpracujące z firmą marki, wśród których znalazły się Bosch i Siemens, docenione za współpracę w segmencie drobnego AGD (SDA) oraz Electrolux, w imieniu którego nagrodę w segmencie dużego AGD (MDA) odebrał dyrektor handlowy polskiego oddziału szwedzkiej firmy.

11-edycja-targow-AB-Innovation-Days-17
2025-10-20
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket