Konsument powinien pamiętać o terminach

Konsument powinien

Konsument ma prawa, których może dochodzić w określonym czasie. Niektóre terminy zmieniły się po nowelizacji prawa konsumenckiego. Trudno je wszystkie zapamiętać, a na dodatek wiedzieć, co powoduje ich uchybienie. Zarówno przy sprzedaży na odległość, jak i w sklepach stacjonarnych przepisy dają określny czas na dochodzenie swoich praw. Co ważne należy również wiedzieć, jak je obliczać. Jakie są to terminy? Jakie są skutki ich niezachowania? Ile czasu mają sprzedawcy na wykonanie swoich obowiązków związanych np. ze zwrotem pieniędzy konsumentowi?

Jaki jest termin do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy?
Konsument, który nabył produkt przez internet, czy poza lokalem przedsiębiorstwa ( np. od akwizytora)  może w terminie 14 dni odstąpić od umowy bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów. Bieg terminów do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:

  • w przypadku sprzedaży pojedynczego towaru ( np. kupno miksera przez internet) termin do odstąpienia od umowy liczy się od dnia następnego po otrzymaniu zamówionego produktu;
  • w przypadku, gdy sprzedaż obejmuje wiele rzeczy, które są dostarczane osobno, partiami lub w częściach – od objęcia w posiadanie ostatniej rzeczy, partii lub części;
  • w przypadku pozostałych umów-od dnia zawarcia umowy.

Aby więc zachować 14-dniowy termin wystarczy wysłać przed jego upływem oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Jeżeli konsument uchybi temu terminowi traci to prawo. Nie może więc żądać zwrotu gotówki od sprzedawcy.
W jednym przypadku termin ten może ulec przedłużeniu, aż do 12 miesięcy. Mianowicie wówczas, gdy sprzedawca nie poinformuje konsumenta o prawie odstąpienia od umowy.

W jakim terminie konsument powinien odesłać towar?
Po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy konsument powinien odesłać produkt. Musi odesłać go lub przekazać osobie upoważnionej przez sprzedawcę do odbioru niezwłocznie, ale nie później niż 14 dni od dnia w którym odstąpił od umowy. Termin ten nie obowiązuje, jeżeli  sprzedawca zaproponował, że  sam odbierze rzecz.

Jaki termin ma sprzedawca na zwrot płatności?
Sprzedawca nie może zwlekać ze zwrotem płatności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ma on obowiązek niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.
Jeżeli sprzedawca nie zaproponował, że sam odbierze rzecz od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta do chwili otrzymania rzeczy z powrotem lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jej odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

W jakim terminie należy zawiadomić sprzedawcę o wadzie?
Inny termin jest dla konsumenta ( czyli osoby fizycznej, która dokonała zakupów w celach niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub zawodową), a inny dla kupującego przedsiębiorcy.
Konsument powinien zgłosić reklamację z tytułu rękojmi w ciągu roku od dnia zauważenia wady. Jedynie klienci, którzy kupili produkt przed 25 grudnia 2014 roku mają na to dwa miesiące od momentu stwierdzenia wady. Jeżeli zrobią to po tym terminie tracą uprawnienia wynikające z rękojmi.
Przedsiębiorcy mają narzucone nieco większe rygory. Zgodnie z przepisami tracą oni uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadali rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomili niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w przypadku, gdy wada wyszła na jaw dopiero później- jeżeli nie zawiadomili sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu.

Jak długo konsument musi czekać na odpowiedź na reklamację?
Po złożeniu reklamacji konsument powinien wiedzieć, że sprzedawca ma określony termin na udzielenie odpowiedzi. Brak odpowiedzi rodzi negatywne skutki dla sprzedawcy. Otóż sprzedawca powinien ustosunkować się do naszego roszczenia reklamacyjnego w terminie 14 dni. Konsument nie musi więc chodzić do sprzedawcy, aby zapoznać się z jego stanowiskiem. To na sprzedawcy ciąży obowiązek poinformowania klienta. Jeżeli tego nie zrobi w terminie 14 dni jest to równoznaczne z uznaniem reklamacji.
Warto wiedzieć, że w reklamacji powinniśmy właściwie określić nasze żądania (np. żądanie wymiany rzeczy, usunięcia wady, obniżenia ceny, czy zwrotu pieniędzy), gdyż niepoprawne jego określenie skutkuje tym, że termin rozpatrzenia reklamacji w ogóle nie biegnie.

Anna Golas

2016-06-17
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket