Profesjonalne urządzenia myjące to pokaz możliwości producenta, dlatego w maszynach „heavy duty” znajdziemy najlepsze rozwiązania techniczne.
Urządzenia przeznaczone dla zawodowców muszą wyróżniać się dużą wydajnością, możliwością ciągłej pracy w niekorzystnych warunkach, a przede wszystkim wytrzymałością i niezawodnością. Rodowód myjek ciśnieniowych wywodzi się z wojskowych urządzeń do odladzania skrzydeł samolotów. Chyba lepszej rekomendacji nie trzeba. Sprzęt wojskowy zawsze wyróżnia się wytrzymałością nieosiągalną dla cywilnych maszyn. Prekursorem we wprowadzeniu wysokociśnieniowych myjek na rynek była oczywiście firma Kärcher, która myjki klasy przemysłowej zaczęła produkować już we wczesnych latach 50. XX w. Jak to zwykle bywa z nowościami, musiało minąć sporo czasu, by wynalazek przyjął się na rynku, jednak po kilku latach stały się one nieodłącznym wyposażeniem fabryk, szpitali i zaplecza technicznego firm i zakładów produkcyjnych oraz fabryk. Pierwsze urządzenia tego typu były, ze względu na swoje gabaryty dość nieporęczne, ale ponieważ produkowano je przede wszystkim dla wojska i ciężkiego przemysłu były niezwykle trwałe i wydajne. Do dziś na portalach aukcyjnych znaleźć można maszyny z lat 60. i 70. w doskonałym stanie technicznym. Wciąż mają one swoich zwolenników, i to nie tylko ze względu na atrakcyjną cenę – maszyny profesjonalne są zwyczajnie znacznie trwalsze niż ich amatorskie odpowiedniki. Najważniejszym wymaganiem stawianym maszynom przez zawodowych użytkowników jest możliwość długotrwałej pracy bez przerw. Taka eksploatacja dla myjek amatorskich jest mordercza. Urządzenia do użytku domowego potrzebują przerw technicznych po określonym czasie pracy, potrzebnych na schłodzenie delikatnych podzespołów. Myjki przemysłowe projektowane są z nastawieniem na taką właśnie „ciężką” eksploatację. Podzespoły wykonane są z bardzo wytrzymałych elementów, odpornych na zużycie, jednak to nie jedyna cecha zawodowych maszyn.
NILFISK. MH8P
Profesjonalne myjki ciśnieniowe wyróżniają się budową spełniająca wymagania zawodowców. Myjka ma być narzędziem niezawodnym i gotowym do pracy w każdej sytuacji. Podstawą jest, oczywiście, odpowiednia budowa całego urządzenia, jak też solidność poszczególnych elementów. Istotną różnicą między myjką amatorską a profesjonalną jest sama „filozofia” budowy urządzenia. Sercem każdej myjki ciśnieniowej jest pompa wody. To ona wytwarza ciśnienie robocze, jest też jednym z najbardziej skomplikowanych elementów narzędzia. Czym zatem różni się pompa myjki konsumenckiej od pompy profesjonalnego urządzenia czyszczącego? Odpowiedź jest prosta – typem budowy i jakością komponentów. Myjki profesjonalne również bywają wyposażone w pompy tłokowo-osiowe, jednak są one dużo solidniej wykonane od swych „amatorskich” odpowiedników. Zarówno korpus, jak i głowica zbudowane są zazwyczaj z trwałego mosiądzu, niklu lub brązu i skutecznie uszczelnione. Do produkcji nurników używa się stali nierdzewnej pokrytej spiekami ceramicznymi. Jest to materiał niezwykle odporny na ścieranie i wysoką temperaturę. Łożyska wałka są większe i mają lepsze smarowanie. Same pompy zaprojektowane są w sposób umożliwiający szybką rozbiórkę w razie awarii. Ich ułożenie w korpusie myjki także powinno sprzyjać łatwemu dostępowi. Myjki profesjonalne najczęściej wyposażone są też w rzędowe pompy korbowodowe. Takie pompy są bardzo odporne na przeciążenia, nagrzewają się mniej od pomp osiowych, a dzięki niskim obrotom mogą pracować praktycznie bez przerwy. Korpus pompy wykonany jest z odpornych stopów stali nierdzewnej. Głowica, która przenosi największe przeciążenia, zbudowana jest z mosiądzu, brązu lub stali z dużą domieszką niklu. Wał korbowy i korbowody bywają stalowe, podobnie jak nurniki, które dodatkowo pokrywa się warstwą spieków ceramicznych. Uszczelnienie tłoków stanowią pierścienie stalowe pokrywane tefl onem i grafitem. Taka powłoka zmniejsza tarcie, a co za tym idzie zużycie gładzi cylindrowych oraz emisję ciepła. Duże znaczenie dla trwałości myjki ma połączenie pompy z silnikiem. W myjkach profesjonalnych pomiędzy tymi elementami znajduje się proste sprzęgło odłączające napęd w razie zablokowania się pompy. Zabezpiecza to silnik przed uszkodzeniem.
© 2024 InfoMarket