Myjki do użytku domowego

VULCAN CONCEPT. VM167002

Źródło napędu pompy

Myjki wysokociśnieniowe możemy również podzielić w zależności od rodzaju zastosowanego napędu pompy. Najczęściej stosowane są silniki elektryczne oraz spalinowe. Istnieją także tak zwane napędy hybrydowe. Opierają się one na silniku elektrycznym, który może być zasilany z sieci elektrycznej lub z wbudowanego w urządzenie akumulatora. Sprawdzają się one w wypadku utrudnionego dostępu do stałego źródła zasilania, na przykład na kempingu lub działce. Mają one jednak swoje ograniczenia: ze względu na rozmiar i masę akumulatora wydajność i czas pracy na zasilaniu bateryjnym są stosunkowo małe.

Przejdźmy jednak do znacznie popularniejszych rozwiązań, tj. napędu z silnika elektrycznego, wymagającego stałego podłączenia do sieci, i napędów opartych na silnikach spalinowych. Poszczególne typy napędów mają swoje wady i zalety. Nie da się powiedzieć, że jeden jest lepszy od drugiego. Wszystko zależy od oczekiwań użytkownika. Do pracy przy domu, mycia samochodu lub sprzętu sportowego lepszym rozwiązaniem będzie silnik elektryczny. Myjki wyposażone w taki napęd są lżejsze, cichsze i łatwiejsze w obsłudze od odpowiedników z silnikiem spalinowym. Silnik elektryczny najczęściej nie wymaga konserwacji poza kontrolą działania lub wymianą szczotek, oczywiście tylko wtedy, gdy jest w nie wyposażony. Ze względu na dużo większą wydajność silniki elektryczne są też tańsze w eksploatacji od motorów spalinowych. Zasilane prądem myjki mają jedną zasadniczą niedogodność: nie można ich zastosować tam, gdzie nie ma dostępu do gniazdka elektrycznego. Istnieją wprawdzie środki zaradcze, jak podłączenie do spalinowego agregatu prądotwórczego, jednak to rozwiązanie mało praktyczne i wątpliwe ekonomicznie. Przy wyborze myjki warto zwrócić uwagę, czy wybrane urządzenie wyposażone jest w silnik jednofazowy czy trójfazowy. Ten drugi wymagać będzie przyłącza elektrycznego 400 V, zwanego potocznie siłą. Nie wszystkie budynki są w nie wyposażone.

Urządzenia myjące napędzane silnikiem spalinowym przekonują swą uniwersalnością. Wystarczy nalać do zbiornika paliwa i podłączyć źródło wody. Mniejsze modele myjek wyposażone są najczęściej w prosty, jednocylindrowy benzynowy silnik czterosuwowy. Bardziej wymagające modele mogą być zasilane wielocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi. Nie są jednak pozbawione wad. Przede wszystkim są to wymiary i masa. Myjki spalinowe, nawet te podstawowe, są duże i ciężkie. Wynika to z wymiarów samych silników, do tego dochodzi osprzęt, często akumulator potrzebny do rozruchu silnika, osprzęt silnika i pompy, zbiorniki paliwa i środków czyszczących. Im lepsze parametry pracy (ciśnienie robocze i wydatek wody), tym większa masa i rozmiary. Waży też sama pompa. W tej klasie urządzeń spotyka się właściwie tylko pompy rzędowe, których korpusy wykonane są ze stopów mosiądzu bądź stali szlachetnej. Są to grube bloki metalu, ciężkie, ale solidne. Trzeba pamiętać, że myjki spalinowe potrzebują odpowiedniej konserwacji. Silniki wymagają przeglądów, wymiany oleju w ściśle określonych okresach, wymiany fi ltrów oleju, powietrza i paliwa, regulacji gaźników lub układów wtryskowych. Trzeba o tym pamiętać, zwłaszcza gdy zamierzamy korzystać z myjki nieregularnie. Długotrwała bezczynność urządzenia może powodować osadzanie się zanieczyszczeń w układzie paliwowym silnika i zasilaniu wodnym pompy. Dłuższy przestój sprzyja też powstawaniu korozji. Większość producentów uzależnia wydawaną gwarancję od regularnych przeglądów w autoryzowanych serwisach. Warto o tym pamiętać, czytając po zakupie instrukcję dołączoną do produktu.

2016-12-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket