Zakupowa hierarchia ważności

Zanim przejdziemy do kwestii zasadniczych związanych z wyborem konkretnej grupy urządzeń, przybliżmy sobie w skrócie hierarchię ważności podczas zakupów w ogóle. Jest to swoista „podstawa podstaw”. Wraz z zamieszczonym przez nas na stronie 3 „Dekalogiem świadomego konsumenta i sprzedawcy” powinna stanowić kręgosłup naszych decyzji i mieć zasadniczy wpływ na wszelkiego rodzaju zakupy czy doradztwo.

Na pierwszym planie powinny być marka i związana z nią jakość produktów, odpowiedzialność za produkt (w tym serwis posprzedażny), trwałość i skuteczność urządzeń oraz ich funkcjonalność.

Pamiętaj! Zarówno produkty techniczne, sprzęt AGD-RTV, jak i nawet naczynia należy kupować nie przez pryzmat ich jak najniższej ceny, ale ze względu na wachlarz jak największych zalet, związanych z jakością, komfortem użytkowania czy łatwością utrzymania w czystości.

Zakupowa hierarchia ważności

Tanio, czyli nieopłacalnie

Obecne trendy związane z lansowaniem jak najtańszych produktów i ich stałej wymiany to poważny błąd. Mówiąc dosadnie, to nie tylko handlowa, ale i konsumencka głupota. Tanio to po prostu źle – i dla przedsiębiorcy, i dla rynku, i dla konsumenta. Oznacza obniżenie wszelkich standardów, gorszą jakość pracy i życia, gorsze urządzenia, większe zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa i ogromne koszty dla środowiska naturalnego. Przewrotnie – tanio się po prostu nie opłaca. Poza tym tanio to także miernie, niekomfortowo i mało funkcjonalnie, a często także bardzo awaryjnie. No, bo jeśli jeden garnek czy patelnia kosztują 20–30 zł, a inne – wizualnie podobne – 80, a nawet powyżej 100 zł, to niby za co płacimy? Za logotyp? Skądże. Za komponenty, rozwiązania, technologię, drodzy Państwo, po prostu za lepszą jakość i funkcjonalność!

Niezmiernie ważne jest wybieranie i polecanie produktów firm oraz marek uznanych na rynku, które mają doświadczenie, tradycję, za którymi stoją określone rozwiązania czy osiągnięcia. Bardzo ważna jest także specjalizacja. Producent, który skupia się tylko i wyłącznie na projektowaniu oraz wytwarzaniu danego rodzaju wyposażenia kuchennego, np. dobrej jakości garnków czy też doskonałych patelni, ma z racji doświadczenia i dostępnych technologii największe kompetencje. Oczywiście, uznane marki, które nie produkują samodzielnie tych urządzeń, a zamawiają je u wspomnianych wyżej specjalistów, wybierają dla siebie modele najlepsze, najbardziej zaawansowane, skuteczne i niemal niezawodne. Gorzej, jeśli dana marka operuje tylko atrybutem ceny lub jej polityka sprowadza się do słynnego „tu i teraz, a po mnie choćby potop”. Dlatego bezwzględnie należy unikać marek sezonowych, nieznanych bądź stworzonych z niskich pobudek handlowych, np. tylko „pod promocję”, tylko „do gazetki” czy „tylko na ograniczoną wyłączność”.

Reasumując, sprawdzajmy dokładnie doświadczenie marki, jej dokonania, politykę oraz aktualną ofertę i serwis posprzedażowy. Ważne, aby odpowiedzieć sobie przy okazji na kilka kluczowych pytań:

  • kto jest faktycznym właścicielem marki (licencji)?
  • jak długo marka istnieje na rynku i jakie ma doświadczenie?
  • gdzie firma produkuje garnki oraz patelnie i jakich technologii używa do ich produkcji?
  • czy istnieje w Polsce oficjalne przedstawicielstwo marki?
  • czy firma udziela gwarancji w ramach polskiego prawa?
  • jeśli sama nie produkuje, od jakiego producenta kupuje?
  • jakie rozwiązania i systemy wykorzystuje?
  • czy ma własną sieć serwisową?

2016-12-19
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket