Amica zanotowała w pierwszym kwartale 2018 r. 633,9 mln zł skonsolidowanych przychodów (+10 proc. r/r). Warto podkreślić, że jest to najlepszy wynik pierwszych trzech miesięcy roku w dotychczasowej historii spółki.
Rekordowe są również przychody za ostatnie cztery kwartały, które przekroczyły 2,7 mld zł. Jak podkreśla Wojciech Kocikowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych w firmie Amica SA: – To efekt konsekwentnej ekspansji geograficznej i produktowej grupy Amica. W szczególności w ujęciu rok do roku pozytywnie na przychody wpłynęło sfinalizowane pod koniec marca 2017 r. przejęcie francuskiej spółki dystrybucyjnej Sideme. Jednocześnie nasze przychody w Europie Zachodniej byłyby jeszcze wyższe, gdyby nie spadek kursu funta w złotych o 11 proc. r/r. Choć grupa Amica wypracowała w I kw. 2018 r. dobre rezultaty finansowe, to były one poniżej wyników sprzed roku. 176,9 mln zł zysku brutto ze sprzedaży oznacza spadek o 2 proc. r/r, 42,7 mln zł wyniku EBITDA – o 16 proc., z kolei 29,8 mln zł zysku operacyjnego – o 23 proc., 27,5 mln zł zysku brutto – o 28,5 proc., a 19,0 mln zł zysku netto – spadek o 25 proc. r/r. W porównaniu z pierwszym kwartałem zeszłego roku grupa Amica zanotowała zniżkę marży brutto na sprzedaży o 3,6 pkt. proc. (do nieco poniżej 28 proc.), a marża EBITDA spadła o 2,1 pkt. proc. (do 6,7 proc.). – Choć widzimy już spodziewane pozytywne efekty oszczędnościowe dzięki uruchomieniu jesienią zeszłego roku zautomatyzowanego magazynu wysokiego składowania przy fabryce we Wronkach, to w pierwszym kwartale br. przeważyły czynniki o charakterze negatywnym, jak niekorzystny miks produktowy ze wzrostem udziału towarów, które charakteryzują się niższymi marżami niż produkty, jak również obserwowany od II kw. 2017 r. wzrost cen komponentów i kosztów produkcji. Był to także efekt m.in. podwyżek cen zakupu towarów oraz kosztów frachtu. Z uwagą analizujemy otoczenie rynkowe. W efekcie prawdopodobne wydaje się przyhamowanie lub nawet odwrócenie negatywnych trendów w raportowanych wynikach finansowych. Jest jednak jeszcze zdecydowanie za wcześnie, abyśmy wyznaczali sobie konkretne cele – dodaje wiceprezes Wojciech Kocikowski.
© 2024 InfoMarket