Największy polski producent AGD zamierza wejść do grona trzech największych wytwórców sprzętu grzejnego w Europie. Oprócz wzrostu mocy produkcyjnych w fabryce we Wronkach priorytetami programu inwestycyjnego o wartości 500 mln zł są automatyzacja i digitalizacja – program Amica 4.0, a solidne rezultaty finansowe trzech kwartałów 2019 r. stanowią dobrą bazę do realizacji celu 4 mld zł sprzedaży przy 8 proc. marży EBITDA w 2023 r.
W zaktualizowanej strategii Grupy Amica kluczowymi czynnikami wspierającymi wzrost sprzedaży są koncentracja na sprzęcie grzejnym, skuteczna transformacja cyfrowa w każdym obszarze działalności oraz wzmocnienie pozycji marek, szczególnie w Polsce (Amica), Skandynawii (Gram), Rosji (Hansa) i Hiszpanii (Fagor – jedna z najbardziej rozpoznawanych lokalnie marek dołączyła we wrześniu br. do portfolio Grupy Amica). Wzrost rentowności mają z kolei wspierać liczne inicjatywy zwiększające efektywność we wszystkich obszarach działalności, optymalizacja kosztów zakupu komponentów i towarów handlowych, jak również skuteczne zarządzanie spójnym i kompleksowym portfolio produktowym.
– Amica wypracowała mocne kompetencje w zakresie produkcji sprzętu grzejnego, dlatego zamierzamy wykorzystać nasze przewagi w tym zakresie, stając się do roku 2023 jednym z trzech największych producentów sprzętu grzejnego w Europie, gdzie skoncentrujemy również wysiłki sprzedażowe. Jednocześnie marka Fagor pozwoli nam zaistnieć na Półwyspie Iberyjskim w takiej skali, o jakiej od lat myślimy. Analizujemy także możliwości przejęć, skupiając się na sile marek i nowych rynkach – wskazuje Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica.
HIT2023 Grupy Amica to pierwsza długoterminowa (10-letnia) strategia polskiej spółki publicznej. Jej aktualizacja wynika wprost ze zmian otoczenia biznesowego, jakie miały miejsce w ostatnich pięciu latach: recesji w Rosji i na innych rynkach wschodnich, brexitu, konsolidacji branży na poziomie producentów i dystrybutorów, wzrostu kosztów materiałów, komponentów, pracy i energii.
– O ile na czynniki zewnętrzne nie mamy wpływu, o tyle w ramach dotychczasowej realizacji strategii HIT2023 mamy satysfakcję z istotnego zwiększenia wartości Grupy Amica dla akcjonariuszy dzięki czynnikom wewnętrznym. W ramach dywersyfikacji sprzedaży dokonaliśmy przejęcia Sideme we Francji oraz CDA w Wielkiej Brytanii, pozyskaliśmy w tym roku kolejną silną markę lokalną, która jest doskonale znana w Hiszpanii – Fagor. Wdrożyliśmy kompletne linie produktów do zabudowy X-type i Q-type oraz wprowadziliśmy do sprzedaży, m.in. na rynku w Polsce, urządzenia, których do tej pory nie mieliśmy w ofercie – chłodziarki do wina i szuflady grzejne. Wyraźnie zwiększyliśmy przychody oraz moce produkcyjne i ich efektywność, generując rosnące zyski. Regularnie wypłacamy dywidendę – wskazuje Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica.
W porównaniu roku 2018 do roku 2013 (bazowy dla strategii HIT2023), przychody wzrosły o około 80 proc., przy czym w ramach dywersyfikacji geograficznej największym obszarem przychodowym stała się Europa Zachodnia. O 26 proc. wzrosła produkcja kuchni i piekarników, a sprzęt grzejny do zabudowy ma już 47 proc. udziału w strukturze sprzedaży tego asortymentu. Wynik EBITDA w 2018 r. przekroczył próg 200 mln zł, rosnąc o 64 proc. względem rezultatu z 2013 r. Warto zauważyć, że okres trzech kwartałów 2019 r. wpisuje się w długoterminowy rozwój Grupy Amica w ramach realizacji strategii HIT2023.
Od stycznia do września br. przychody firmy Amica wzrosły o 5 proc. rdr, do blisko 2,2 mld zł, co przełożyło się na większe tempo wzrostu wyników finansowych: zysk operacyjny zwiększył się o 9 proc., do prawie 109 mln zł, a wynik EBITDA o 7 proc., przekraczając 149 mln zł. Grupa Amica dba jednocześnie o pozycję gotówkową oraz bezpieczne wskaźniki finansowe. Zdaniem przedstawicieli firmy główną przewagą rynkową Grupy Amica ma pozostać dobry stosunek jakości do ceny.
© 2024 InfoMarket