Coraz częściej na ulicach miast i miejscowości widzimy pojazdy elektryczne. Dotyczy to nie tylko samochodów, ale również, a może i przede wszystkim, małych pojazdów elektrycznych, takich jak hulajnogi czy deskorolki.
Ich oferta jest niezwykle zróżnicowana, dlatego warto bliżej przyjrzeć się temu rynkowi. Znajdziemy na nim zarówno produkty służące przede wszystkim rozrywce i rekreacji, jak i sprzęt, który sprawdzi się np. w codziennych dojazdach do szkoły czy na uczelnię. Ich podstawowe zalety to szybkość, ekonomiczność, ekologia oraz niewielkie rozmiary. Dzięki temu stanowią dobrą alternatywę dla miejskiego transportu zbiorowego. Tym, co hamuje w pewnym stopniu rozwój pojazdów elektrycznych, jest brak prawa regulującego poruszanie się nimi. Wyjątek w tej kwestii stanowią rowery elektryczne. Ustawodawcy pracują jednak nad konkretnymi w przepisami, które będą dotyczyć urządzeń transportu osobistego (UTO). Obecnie na rynku znajdziemy następujące typy małych pojazdów elektrycznych.
Fot. Skymaster
To dwuśladowe i dwukołowe pojazdy elektryczne. Każde koło jest napędzane przez niezależny silnik. Bywają określane również jako deskorolki, lecz w praktyce konstrukcyjne nie mają wiele z nimi wspólnego. Zespół czujników dba o stabilność pojazdu i utrzymanie równowagi podczas jazdy. Balansując ciałem, sterujemy pojazdem i wybieramy jego kierunek poruszania się.
Fot. Quer
Konstrukcyjnie są zbliżone do tradycyjnych deskorolek lub longboardów. Mają cztery niewielkie koła, a zazwyczaj tylna oś jest napędzana silnikiem elektrycznym. Bardzo często w zestawie znajduje się pilot, którym można wygodnie kontrolować np. prędkość jazdy.
Fot. Segway-Ninebot
Wyposażone w silnik elektryczny hulajnogi cieszą się ogromną popularnością, przede wszystkim dlatego, że pozwalają na szybkie i komfortowe poruszanie się po mieście. Korzystając z miejskich wypożyczalni, niemal każdy może sprawdzić możliwości takiego pojazdu. Konstrukcyjnie są zbliżone do modeli tradycyjnych, można je składać, co ułatwia przechowywanie. Niektóre modele są wyposażone nawet w siedzenie, czym w zasadzie zbliżają się do niewielkich skuterów elektrycznych.
Fot. Technibike
W rowerach zadaniem silnika elektrycznego jest wspomaganie jazdy użytkownika. Włącza się on automatycznie w trakcie pedałowania i działa do prędkości 25 km/h. Po jej osiągnięciu automatycznie wyłącza się. Zgodnie z przepisami moc silnika powinna wynosić 250 W. Pomaga on utrzymać stałą prędkość jazdy, np. podczas pokonywania wzniesień.
Fot. Segway-Ninebot
Jednym z pierwszych popularnych pojazdów elektrycznych były dwuśladowe dwukołowce elektryczne typu Segway. Pod względem konstrukcyjnym zbliżone są do hoverboardów z tym, że mają uchwyt oraz kierownicę. W różnych wersjach są często wykorzystywane przez służby publiczne. Dla wielu użytkowników ich największymi zaletami będą lepsza stabilność i kontrola jazdy w porównaniu z deskami ze względu na obecność kierownicy.
Fot. Segway-Ninebot
Jak sama nazwa wskazuje, są wyposażone w jedno koło napędzane silnikiem elektrycznym. Po obu stronach korpusu znajdują się składane pedały, na których stoi użytkownik. Kierunek oraz prędkość jazdy kontrolujemy balansem ciała. Zazwyczaj monocykl jest wyposażony w uchwyt, który ułatwia przenoszenie. Niektóre modele mogą rozwijać prędkość nawet ponad 50 km/h.
Fot. Segway-Ninebot
W zestawie znajdziemy dwie niewielkie rolki z podestami. Każda jest wyposażona w silnik elektryczny oraz akumulator. Podesty na stopy są pokryte tworzywem antypoślizgowym, więc zapewniają stabilną pozycję obuwia. Zasięg to zazwyczaj kilka kilometrów. Ładowarka pozwala na zasilenie dwóch rolek jednocześnie.
© 2024 InfoMarket