Rynek małego AGD liczonego jako sprzedaż do dystrybucji przekroczył niebagatelną kwotę 2 mld zł po jedenastu miesiącach 2020 roku. Daje to imponujący wzrost o 8 proc. w porównaniu do tego samego okresu w ubiegłym roku.
Dwie główne kategorie w ujęciu wartościowym to ekspresy do kawy oraz odkurzacze. Słabe wyniki w listopadzie zadecydowały o tym, że w ujęciu ilościowym nie odrobiono strat z poprzednich miesięcy. Okres od stycznia do listopada to o 3 proc. mniej sprzedanych urządzeń małego AGD.
Cały drobny sprzęt AGD do kuchni stanowi dziś blisko 65 proc. wartości całego panelu małego AGD. Największą kategorią są tu ekspresy ciśnieniowe, których sprzedaż stale wzrasta, od 5 lat średnio o ok. 30 proc. rocznie. Według szacunków APPLiA w polskich gospodarstwach domowych pracuje już ok. 3 mln takich urządzeń i możemy mówić o nasyceniu rynku rzędu prawie 20 proc. w przypadku konsumentów.
W okresie od stycznia do listopada rynek ekspresów wyniósł 885 mln zł (20 proc. r/r). Ekspresy ciśnieniowe automatyczne stanowią 93 proc. tej kategorii. Dynamicznie rośnie podgrupa ekspresów do zabudowy, jednak wartościowo stanowi ona mniej niż 5 proc. wszystkich ekspresów.
Drugą w kolejności kategorią są sprzęty z obszaru przygotowywania żywności (food preparation), czyli miksery, roboty oraz blendery. Tu największą dynamikę, bo aż 40 proc., odnotowano w robotach planetarnych. Jest to także w tym segmencie największa podkategoria od strony wartości sprzedaży.
Obok sprzętu do kuchni w panelu APPLiA 35 proc. wartości drobnego AGD stanowią odkurzacze, żelazka oraz oczyszczacze powietrza. Odkurzacze to zdecydowanie nadal największa grupa całego segmentu małego AGD w ujęciu ilościowym.
W ubiegłym roku sprzedano ich prawie 1,5 mln szt. W okresie od stycznia do listopada 2020 r. do dystrybucji trafiło nieco ponad 1,2 mln szt., ok. 8 proc. mniej niż przed rokiem. Ponad połowę tych urządzeń stanowią odkurzacze tradycyjne, które z roku na rok ustępują dynamicznej podgrupie odkurzaczy akumulatorowych. Te ostatnie po raz pierwszy w historii przewyższyły łączną wartość odkurzaczy workowych i bezworkowych, osiągając dynamikę wzrostu 30 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2019 r.
Interesującą grupą są oczyszczacze powietrza, w wypadku których pandemia odmieniła ich sezonowy charakter mocno przyczyniając się do wzrostu ich sprzedaży latem. Jednak w całym okresie ich sprzedaż spada w panelu APPLiA – przyczynę tego można upatrywać w pojawianiu się mnóstwa nowych importerów w tej kategorii.
Niestety w uwagi na brak ogólnoeuropejskich zharmonizowanych norm dla tego rodzaju produktów kategoria ta jest jedną z najbardziej narażonych na nadużycia ze strony nieuczciwych importerów, którzy w skrajnych przypadkach nie stosują się nawet podstawowych wymogów bezpieczeństwa dla tych urządzeń.
Rynek monitorowany w ramach panelu sprzedaży dostawców w małym AGD APPLiA nie obejmuje sprzętu z grupy tzw. hair & beauty. Uczestnikami raportującymi do panelu są następujące firmy: Aged, Amica, Beko, BSH, Candy/Hoover, De’Longhi, Electrolux, Gorenje, Karcher, MPM, Philips, Samsung, Group SEB, Smeg, Vestel, Jura, Miele.
© 2024 InfoMarket