Małe i średnie obiekty handlowe mają większą odporność na skutki pandemii w porównaniu do obiektów o dużej i bardzo dużej skali. Spadki odwiedzalności i obrotów były tu zdecydowanie mniejsze, a możliwość odrabiania strat następowała szybciej niż w przypadku większych obiektów.
W miesiącach maj – październik 2020 r., czyli w okresie, kiedy nie było ograniczeń w funkcjonowaniu centrów handlowych, obroty wśród wszystkich kategorii najemców były średnio o prawie 5 proc. wyższe w centrach małych i średnich (poniżej 40 000 m2 ) niż w centrach dużych i bardzo dużych (powyżej 40 000 m2 ). – Co prawda, nie jest to ogólny trend, jednak są marki, które odnotowują wzrosty obrotów lub jedynie niewielkie spadki. Z pewnością tę nierówną walkę wygrywają sieci fast foodowe oraz ogólnie ujęty „sektor prezentowy”. Pod znakiem zapytania stoi los najemców z sektora gastronomicznego, którzy nie mają możliwości realizowania zamówień na wynos bądź ich realizacja jest biznesowo nieuzasadniona – mówi Paulina Bauer, associate w dziale Asset Services Cushman & Wakefield.
Biorąc pod uwagę format obiektów handlowych, najemcy wykazują obecnie większe zainteresowanie ekspansją w parkach handlowych, co może przełożyć się na niższy poziom pustostanów w tego typu obiektach. – Parki handlowe, umożliwiając szybkie i wygodne zakupy, doskonale wpisują się w aktualne potrzeby klientów. Format ten już od kilku lat dynamicznie się w Polsce rozwija, a obecnie, w okresie pandemii, dodatkowo szczególnie zyskał na atrakcyjności. Ograniczona do minimum powierzchnia wspólna, wygodny parking i oddzielne wejścia do każdego lokalu są nie tylko bardzo atrakcyjne dla klientów, ale również znacząco zwiększają poziom bezpieczeństwa epidemicznego – mówi Małgorzata Dziubińska, associate director w dziale Consulting & Research Cushman & Wakefield.
Ponad 30 proc. budowanej obecnie powierzchni handlowej to parki handlowe o powierzchni od 5000 m2 do 10 000 m2 . Około 380 000 m2 powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy, z terminem otwarcia zaplanowanym na 2021 r. Znaczną część, ponad 30 proc., stanowią niewielkie parki handlowe o powierzchni nieprzekraczającej 10 000 m2 .
© 2024 InfoMarket