BSH Home Appliances Group zorganizowała globalną wirtualną konferencję prasową, podczas której zaprezentowała dziennikarzom z całego świata podsumowanie ubiegłego roku oraz omówiła strategiczne zagadnienia dla BSH i całej branży AGD na obecny rok i kolejne lata.
Oprócz nowej CEO – Carli Kriwet na konferencji obecni byli członkowie zarządu BSH: Gerhard Dambach (CFO), Matthias Ginthum (CMO) i Silke Maurer (COO). Po swoich wystąpieniach prelegenci odpowiadali na pytania dziennikarzy w specjalnie przygotowanej sesji Q&A.
Jak się okazuje, w 2020 r. BSH Home Appliances Group osiągnęła największy roczny obrót w swojej ponadpięćdziesięcioletniej historii. Czołowy europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 13,9 mld euro, co stanowi wzrost o 5,3 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Nie uwzględniając różnic kursowych, firma BSH odnotowała wzrost o 8,5 proc. BSH odpowiedziała na globalny wzrost popytu na dobrej jakości urządzenia gospodarstwa domowego, który był widoczny w ubiegłym roku. Sukces osiągnęła dzięki silnym markom, cyfrowym innowacjom i zaufaniu do swojego serwisu fabrycznego.
Podczas konferencji prasowej nie zabrakło odniesień do pandemii koronawirusa i jej wpływu na funkcjonowanie grupy BSH, jak i całej gospodarki światowej.
W ubiegłym roku we wszystkich regionach świata grupa BSH zdołała zrekompensować spadek koniunktury, który wystąpił na początku pandemii. Rok zakończyła nawet, zwiększając łączne przychody ze sprzedaży swoich urządzeń w porównaniu do roku 2019.
W Europie grupa BSH odnotowała w ubiegłym roku wzrost o 4,8 proc. (+8,6 proc. bez uwzględnienia różnic kursowych). Obroty wzrosły zwłaszcza w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Europie Północnej. Grupa BSH pozostaje liderem w sektorze AGD w Europie, a dzięki aplikacji Home Connect rozwija czołowy w tej branży cyfrowy system.
Grupa BSH wzrosła też na amerykańskim rynku. W regionie Ameryki w ubiegłym roku odnotowało wzrost obrotów o 7,7 proc. (+10,3 proc. bez uwzględnienia różnic kursowych). Szczególnym popytem cieszyły się tam lodówki o dużej pojemności oraz zmywarki do naczyń.
Biznesowa działalność grupy BSH w regionie Azji i Pacyfiku oraz Afryki była o 5,3 proc. (+7,7 proc. bez uwzględnienia różnic kursowych) większa w porównaniu do 2019 r. Skutki pandemii były zauważalne w Chinach już w lutym. Jednak w maju rozpoczęło się ożywienie, które przyniosło istotne wzrosty w skali całego roku. Dzięki temu grupa BSH zrekompensowała straty w obrotach, jakie poniosła w pierwszych miesiącach tamtego roku. W Chinach pozytywny trend rozwinął się szczególnie w zakresie sprzedaży zmywarek do naczyń (wzrost obrotów o 34 proc.) i suszarek do ubrań (+59 proc.). BSH jest najsilniejszym niechińskim producentem urządzeń gospodarstwa domowego na terenie Chin. Grupa BSH rozwijała się również w Indiach i w Afryce, a w swoich planach ma znaczącą dalszą ekspansję na wschodzących rynkach.
Grupa BSH odnotowała znaczący wzrost obrotów we wszystkich kategoriach produkowanych urządzeń. Obroty dotyczące urządzeń do gotowania, lodówek i zmywarek do naczyń wzrosły o około 6 proc. (od +8 do +10 proc. bez uwzględnienia różnic kursowych). Również obroty w kategorii pralek były większe niż w poprzednim roku. Wyjątkowo pozytywną tendencję wykazały obroty małego AGD, które wzrosły o ponad 9 proc. (+12 proc. bez uwzględnienia różnic kursowych). Ta kategoria to urządzenia takie jak automatyczne ekspresy do kawy, roboty kuchenne i odkurzacze.
Oferta serwisu posprzedażowego spotkała się z wyjątkowo pozytywnym przyjęciem i wzrosła o 8 proc. (+11 proc. bez uwzględnienia różnic kursowych). W czasie pandemii koronawirusa około 15 tys. pracowników działów serwisów fabrycznych BSH i serwisów autoryzowanych udzielała wsparcia technicznego konsumentom w około 50 krajach.
– Rok 2020 był dla BSH rokiem rekordowym. Dzięki zaangażowaniu i wysiłkom naszych pracowników udało nam się sprostać wyzwaniom, jakie postawiła przed nami globalna pandemia. Nasz sektor przeżywa prawdziwy boom ze względu na konieczność częstszego przebywania w domu, a więc i we własnej kuchni, czyli w miejscach, w których nasze samopoczucie powinno być jak najlepsze. Nasze wypełnione silnymi markami portfolio, a także innowacyjne produkty i rozwiązania cyfrowe pozwalają nam spełniać oczekiwania naszych klientów (...). W tym roku, ze względu na trwającą pandemię, cała gospodarka pozostaje w niepewnej sytuacji. Dzięki naszej globalnej obecności i bliskości do klientów nasza pozycja na rynku jest dobra. Z kolei dzięki Home Connect nie tylko w optymalny sposób odpowiadamy na oczekiwania klientów, ale także oszczędnie wykorzystujemy zasoby. Jestem przekonana, że w 2021 r. będziemy kontynuowali pozytywny trend rozwoju z ubiegłego roku – powiedziała dr Carla Kriwet, prezes zarządu BSH Home Appliances Group.
Na koniec 2020 r. grupa BSH zatrudniała 60 tys. pracowników na całym świecie, czyli o około 3 proc. więcej niż w poprzednim roku. Wzrost ten wynika w szczególności z zatrudniania nowych pracowników w obszarze produkcji w związku z rosnącym popytem.
W 2020 r. grupa BSH kontynuowała swoje główne projekty inwestycyjne zgodnie z harmonogramem, np. inwestycje w nowe fabryki pralek i suszarek w Chuzhou w Chinach. W centrum uwagi grupy BSH pozostają wydatki na prace badawczo-rozwojowe we wszystkich w obszarach, innowacje, rozwiązania IoT (Internet rzeczy) oraz digitalizację całego łańcucha wartości dodanej. Poniesione w tym obszarze wydatki o wartości 708 mln euro, jakie zaksięgowano w 2020 r., były na poziomie z poprzedniego roku, czyli 5,1 proc. całkowitych przychodów ze sprzedaży.
W 2020 r. platforma cyfrowa Home Connect wspierała rozwój BSH jako głównego dostawcy urządzeń AGD zintegrowanych z Internetem.
W ostatnim roku działalność grupy BSH w zakresie sprzedaży przez Internet wzrosła o 25 proc. Konsumenci coraz częściej korzystają z narzędzi online, np. stron marek BSH, dzięki którym uzyskują fachowe porady i mogą wybrać najlepsze dla nich urządzenia bez konieczności wychodzenia z domu.
W 2020 r. cyfrowy system Home Connect wspierał rozwój BSH jako czołowego dostawcy urządzeń AGD zintegrowanych z Internetem. Otwiera również perspektywy na zastosowanie w przyszłości sztucznej inteligencji. Dzięki Home Connect klienci mogą na przykład zdalnie przeglądać zawartość lodówki. Zmywarki do naczyń optymalizują czas pracy i zużycie energii w oparciu o indywidualne wymagania użytkowników. Pralki minimalizują zużycie wody i energii dzięki automatyce wagowej. Wreszcie Cookit, czyli innowacyjny robot kuchenny wprowadzony na rynek w 2020 r., wzbudza zaufanie dzięki automatycznie pobieranym z chmury programom gotowania. Jeszcze w tym roku w lecie umożliwi on tworzenie własnych unikatowych przepisów w aplikacji Home Connect. Te rozwiązania IoT można stosować we wszystkich nowych urządzeniach BSH z funkcją Home Connect.
Serwis fabryczny BSH również wykorzystuje Home Connect do zdalnego diagnozowania stanu urządzeń. W przyszłości będzie mógł przeprowadzać proaktywną konserwację z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Dla konsumentów oznacza to nowe ułatwienie, które pozwoli unikać napraw lub znacznie obniży ich koszty.
We współpracy ze Światowym Programem Żywnościowym ONZ, BSH podejmuje działania na rzecz walki z problemem głodu na świecie i dzieli się swoim doświadczeniem z zakresu zdrowego gotowania.
Pod koniec 2020 r. grupa BSH osiągnęła kolejny cel na drodze do zrównoważonego rozwoju. Od tego czasu wszystkie zakłady produkcyjne, ośrodki badawczo-rozwojowe i biura BSH na całym świecie są neutralne pod względem emisji CO2. Osiągnięto to głównie przez działania w zakresie poprawy energetycznej efektywności budynków biurowych i fabrycznych, rozbudowę własnej produkcji energii odnawialnej oraz zakupy odnawialnej (zielonej) energii elektrycznej. BSH rekompensuje pozostałe, nieuniknione emisje CO2 przez wspieranie wybranych projektów ochrony klimatu. Do 2030 r. BSH pięciokrotnie zwiększy ilość samodzielnie generowanej zielonej energii, która obecnie wynosi 10 GWh.
Na zakończenie spotkania z dziennikarzami z całego świata odbyła się sesja pytań i odpowiedzi, którą poprowadziła Julia Henry, Head of Global Corporate Press w BSH Home Appliances Group (pierwsza od lewej).
© 2024 InfoMarket