Czym jest zrównoważony ślad cyfrowy? Na co zwrócić uwagę, aby odpowiedzialnie i skutecznie nim zarządzać? Szereg odpowiedzi na ważne dla firm pytania przynosi najnowsza publikacja Forum Odpowiedzialnego Biznesu i Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Partnerami projektu są Santander Bank Polska i firma Orange.
Cyfryzacja, stosowanie sztucznej inteligencji czy wykorzystywanie nowych technologii wymagają od każdej firmy analizy wpływu wywieranego na środowisko, społeczeństwo i gospodarkę. Z uwagi na rosnące znaczenie tych kwestii także w kontekście CSR i zrównoważonego rozwoju Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy z SGH w Warszawie oraz partnerami – Santander Bank Polska i firmą Orange – postanowiło wypełnić istniejącą lukę przez przedstawienie definicji oraz sposobu mierzenia i zarządzania zrównoważonym śladem cyfrowym organizacji.
Pierwszym z celów przyświecających projektowi była konceptualizacja pojęcia „zrównoważony ślad cyfrowy”. Według zaproponowanej w publikacji definicji jest to suma pozytywnych i negatywnych wpływów społecznych, środowiskowych i gospodarczych związanych z wykorzystaniem nowych technologii w ramach działalności organizacji, w całym łańcuchu wartości. Definicję wypracowano we współpracy z ekspertkami i ekspertami ze środowisk naukowych i organizacji pozarządowych, a także przedstawicielami firm.
Eksperci podzielili strefy oddziaływania śladu cyfrowego na trzy obszary: środowiskowy (np. ślad węglowy), społeczny (np. zatrudnienie) i gospodarczy (np. bezpieczeństwo i dostęp do danych).
Kluczowe jest także zdefiniowanie wskaźników, które pozwolą go mierzyć. Ze względu na złożoność zagadnienia niezbędne są wskaźniki dla każdego z trzech obszarów wpływu w czterech kategoriach:
Celami zarządzania zrównoważonym śladem cyfrowym są tworzenie wartości dla interesariuszy i kontrybucja do zrównoważonego rozwoju dzięki efektywnemu wykorzystywaniu nowych technologii w codziennej działalności biznesowej.
Szczegółowe wskazówki dotyczące tego, jak skutecznie zarządzać zrównoważonym śladem cyfrowym, znajdują się w publikacji dostępnej na stronie http://s.csr.pl/zsc.
Projekt „Zrównoważony Ślad Cyfrowy” realizowany jest przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Partnerami projektu są Orange Polska i Santander Bank Polska. Tekst publikacji „Zrównoważony ślad cyfrowy. Odpowiedzialność przyszłości” opracowali dr Aleksandra Stanek-Kowalczyk (Szkoła Główna Handlowa w Warszawie) i Tadeusz Joniewicz (Forum Odpowiedzialnego Biznesu).
Publikacja powstała dzięki współpracy z szerokim gronem osób reprezentujących firmy oraz środowisko akademickie i organizacji społecznych.
© 2024 InfoMarket