Polski rynek e-commerce podczas pandemii rozwija się w bardzo dynamicznym tempie, wartość obrotów e-commerce B2B w Polsce, obejmującego zarówno sprzedaż przez e-sklep lub platformę (czyli tzw. webową), jak i bezpośrednią wymianę danych w formie elektronicznej (EDI), na koniec zeszłego roku jest oceniana na około 450 mld zł.
Z raportu „E-commerce B2B – biznes w sieci”, przygotowanego dla Santander Bank Polska przez Mobile Institute, wynika, że w czasie pandemii wartość e-commerce B2B urosła o 30 proc., a prognozy na 2021 r. mówią o wzroście o nawet 40 proc. Przy takim tempie rozwoju na koniec tego roku rynek ten może osiągnąć wartość nawet 637 mld zł. Tak gwałtowny rozwój handlu internetowego wymusi też zmiany w sektorze logistyki.
– Dostawa towaru zamówionego on-line jest coraz bardziej istotną składową całego procesu zakupu. Obok ceny czy dostępności towaru to właśnie szybkość dostawy i jej terminowość jest najważniejszym czynnikiem dla firm składających zamówienia w sieci. Rosnące oczekiwania klientów B2B i B2C wobec sektora e-commerce będą w najbliższych latach oznaczały dla branży logistycznej konieczność inwestycji w digitalizację, usprawnienie procesów i systemów – wyjaśnia Małgorzata Nesterowicz, dyrektor ds. sektora usług i firm rodzinnych w Santander Bank Polska.
Na pozytywną ocenę e-commerce w dużej mierze wpływa logistyka, około połowa ankietowanych sprzedawców B2B za najważniejsze dla ich klientów uważa szybkość dostaw (54 proc.) oraz ich terminowość (50 proc.). Dlatego wśród funkcjonalności w obszarze dostaw i logistyki e-sprzedawcy B2B najczęściej oferują swoim klientom śledzenie statusu zamówienia (59 proc. z nich). Drugą pod względem popularności opcją jest możliwość zmiany adresu dostawy – oferuje ją 40 proc. e-sprzedawców B2B. Co trzecia badana firma oferuje opcję wysyłki bezpośrednio od producenta (tzw. dropshipping), a co piąta ekspresową dostawę.
Pełny raport „E-commerce B2B – biznes w sieci”, przygotowany dla Santander Bank Polska przez Mobile Institute pod patronatem Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska oraz Instytutu Magazynowania i Logistyki, jest dostępny pod kodem QR.
© 2024 InfoMarket