APPLiA Polska to związek pracodawców AGD, reprezentujący producentów i importerów artykułów gospodarstwa domowego w Polsce. Obecnie do grona członków zalicza się 31 największych firm z branży AGD, będących właścicielami ponad 50 najbardziej znanych w Polsce marek. Jak co roku APPLiA Polska ogłosiła raport AGD, w którym prezentuje dane dotyczące produkcji AGD w Polsce za miniony rok oraz wskazuje kluczowe wyzwania na rok kolejny.
W Polsce w roku 2021 wyprodukowano 35 mln urządzeń AGD, w tym 27 mln szt. dużego AGD. W przypadku sprzętu wielkogabarytowego urządzeń wytworzono więcej aż o 3 mln sztuk. Stanowi to wzrost o 13 proc. Polska tym samym umocniła się na pozycji lidera produkcji AGD – dostarczamy już ok. 40 proc. urządzeń dużego AGD wyprodukowanych w całej Unii Europejskiej.
Ponad połowę produkcji stanową pralki, zmywarki oraz suszarki do ubrań. W Polsce powstaje już 60 proc. tych urządzeń wyprodukowanych w całej UE. Po uwzględnieniu chłodziarek i piekarników udział naszego kraju w unijnej produkcji to 40 proc. Wartościowo to ok. 30 proc. Ponad 90 proc. produkcji trafia na eksport – największe rynki dla polskiej produkcji to niemiecki, francuski oraz brytyjski. Polska jest drugim co do wielkości eksporterem AGD na świecie. W kategoriach takich jak suszarki oraz zmywarki Polska jest numerem jeden.
Według szacunków APPLiA w roku 2021 konsumenci wydali na duże i małe AGD 13,6 mld zł, o 15 proc. więcej niż przed rokiem. W ujęciu ilościowym sprzedano 7,5 mln szt. urządzeń dużego AGD. Hitem sprzedaży z największą roczną dynamiką sprzedaży pozostają suszarki do ubrań. Sprzedało się ich aż o 30 proc. więcej niż w 2020 r. Zmywarki dołączyły do grona produktów sprzedawanych w liczbie miliona sztuk – według szacunków APPLiA ten sprzęt ma już połowa gospodarstw domowych. To ogromne oszczędności w zużyciu wody, bo przejście ze zmywania ręcznego na zmywarkę pozwala zaoszczędzić od 50 do aż 90 l wody na jednym zmywaniu. W przypadku małego AGD kluczową kategorią były ponownie ekspresy do kawy. Stanowią one już blisko 40 proc. wartości drobnego AGD. Według szacunków APPLiA w polskich gospodarstwach domowych jest już ok. 3,5 mln takich urządzeń.
Odpowiedzialność środowiskowa jest wpisana w politykę całej branży AGD, która jest także niekwestionowanym liderem w realizacji tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta w zakresie ochrony środowiska. Cały asortyment AGD jest dzisiaj wytwarzany w oparciu o „ekoprojektowanie”, nakierowane na ograniczanie szkodliwych substancji, redukcję zużycia zasobów oraz zwiększanie dostępności części. Rezultatem jest redukcja m.in. zużycia prądu i wody przez urządzenia. W roku 2021 branża zebrała rekordową ilość 280 tys. ton zużytego AGD – to ponad połowa masy wszystkich zbieranych w Polsce elektroodpadów i ok. 65 proc. masy sprzedanych wyrobów. Z tego do recyklingu trafiło ok. 90 proc.
W 2021 r. stal oraz energia elektryczna podrożały dwukrotnie. Niespotykana dotąd dynamika wzrostu kosztów była ogromnym wyzwaniem dla wszystkich producentów AGD. Wzrost kosztów zwykle powoduje wzrost cen, który może wpłynąć na spadek popytu.
Pozytywnymi trendami z kolei są wzrost kompetencji i średniego wynagrodzenia. Jednocześnie konkurencyjność polskich fabryk jest mierzona również w aspekcie kosztów zatrudnienia. Zapewnienie ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców oraz przejrzystość przepisów w Polskim Ładzie będą kluczowe w tej kwestii. Czasy pandemii wykazały potrzebę weryfikacji listy poddostawców oraz analizę ich dostępności. W celu zapewnienia długofalowego bezpieczeństwa i ciągłości dostaw rozpoczęte zostały procesy tworzenia alternatywnych źródeł zaopatrzenia. Jednakże każda zmiana procedur i procesów niesie za sobą potrzebę dodatkowej pracy i wzrost kosztów. Pojawia się wyzwanie i szansa dla polskich poddostawców, którą należałoby wykorzystać.
Wielką szansą, ale także zagrożeniem jest robotyzacja i Internet rzeczy. Polska musi być w awangardzie zmian. Decydenci winni aktywnie wspierać innowacje przedsiębiorstw. Inwestycje w infrastrukturę sieci 5G oraz Internetu rzeczy powinny zostać przyspieszone, aby polskie fabryki nadal pozostały jednymi z najnowocześniejszych w swoich koncernach. Cyberbezpieczeństwo przedsiębiorców, ale także konsumentów używających codziennie setek milionów AGD w gospodarstwach domowych winno być zapewnione przez państwo współpracujące z biznesem.
Wojciech Konecki, prezes zarządu, APPLiA Polska Związek Pracodawców AGD
Miniony rok to kontynuacja rozwoju przemysłu AGD w Polsce. Branża inwestuje w Polsce każdego roku ponad 1 mld zł w fabryki oraz centra badań i usług. Dzięki temu jesteśmy numerem jeden w Unii. Sytuacja cieszy, tym bardziej że udało nam się to osiągnąć pomimo drastycznych wzrostów cen surowców i energii, a także ciągłych problemów w dostawach komponentów. Od kilku lat byliśmy numerem jeden pod względem ilości wyprodukowanego AGD. Według naszych szacunków w roku 2021 wartość produkcji dużego AGD po raz pierwszy jest najwyższa w całej Unii Europejskiej.
Zapraszam do lektury naszego corocznego raportu, pokazującego osiągnięcia lat poprzednich, ale również ukazującego skalę wyzwań stojących przed przedsiębiorcami naszej branży. Oprócz pokazania statystyk i analiz, opisujemy w nim, w jak skomplikowanym otoczeniu prawnym dane jest nam pracować, ile inwestujemy nie tylko w zwiększanie mocy produkcyjnych, ale także w środowisko i klimat, jak duże mamy problemy z kompletowaniem załóg w tak sezonowej produkcji.
Konrad Pokutycki, przewodniczący Rady Związku APPLiA Polska, prezes zarządu BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o.
Rok 2021 okazał się dla naszej branży kolejnym bardzo dobrym rokiem. Sprostaliśmy wielu wyzwaniom i zakończyliśmy go z sukcesem. Polska umocniła swoją pozycję lidera w produkcji AGD w Europie pomimo dotkliwych niedoborów komponentów i zakłóconych łańcuchów dostaw. Dzięki inwestycjom, przede wszystkim w zwiększenie mocy produkcyjnych, stworzyliśmy wiele nowych miejsc pracy i przyśpieszyliśmy rozwój naszych dostawców. Cieszę się, że wzrost produkcji AGD w Polsce idzie w parze z naszym dynamicznym rozwojem w dziedzinie usług wspólnych oraz badań i rozwoju. Nowoczesne technologie cyfrowe nabierają coraz większego znaczenia, a Polska jest doceniana jako miejsce, gdzie kreuje się przyszłość. Za nami trudny rok. Zmagaliśmy się z wysoką inflacją, rosnącymi cenami energii, surowców i komponentów do produkcji. Z pewnością wyszliśmy z niego wzmocnieni. Dlatego pomimo wielu zagrożeń geopolitycznych i ekonomicznych liczymy na kolejny dobry rok.
© 2024 InfoMarket