EY POLSKA

Wpływ pandemii na polskie firmy

Wpływ pandemii

Pandemia na tyle zmieniła otoczenie biznesu i towarzyszące mu ryzyko, że wymusiła na CEO zarządzających firmami w Polsce i na świecie modyfikację strategii, często daleko idącą – wynika z badania „CEO Outlook Survey 2022”, przeprowadzonego w Polsce i na świecie przez firmę doradczą EY.

Badanie wykazało szereg różnic w wyzwaniach stojących przed prezesami w Polsce i na świecie. Każda firma w Polsce została dotknięta pandemią, uważają prezesi sondowani przez EY, podczas gdy średnio na świecie negatywny wpływ pandemii był mniejszy – 14 proc. prezesów firm nie zauważyło jej negatywnego wpływu na działalność ich organizacji – wynika z badania EY.

W Polsce rejestrujemy znacznie silniejszy wpływ geopolityki na strategiczne działania firm. 80 proc. CEO w Polsce wskazuje na konieczność zmian wynikającą z tego czynnika, podczas gdy średnio na świecie wskaźnik ten wynosi 55 proc. Jednym z rezultatów jest przyspieszenie inwestycji zagranicznych, co deklaruje połowa prezesów firm w Polsce (53 proc., średnio na świecie – 45 proc.).

Zerwane łańcuchy dostaw pozostają jednym z kluczowych wyzwań, jakie przyniosła pandemia. Z badania EY wynika, że problem ten dotknął menedżerów w Polsce bardziej niż średnio na świecie. Praktycznie wszystkie firmy w kraju (97 proc.) dostosowały lub planują zmodyfikować działalność operacyjną na świecie lub łańcuchy dostaw. Z tego prawie dla połowy powodem są czynniki geopolityczne. Globalnie 78 proc. firm wprowadziło tego typu zmiany, najczęściej modyfikując łańcuch dostaw w celu redukcji kosztów (32 proc.).

Badanie CEO na poziomie globalnym pokazuje przesunięcie akcentów: prezesi odchodzą od krótkoterminowej presji na efektywność operacyjną na rzecz budowania długoterminowej wartości. Do Polski ten trend dociera z opóźnieniem: obecnie głównymi wyzwaniami dla CEO są transformacja cyfrowa (26 proc.), wzrost organiczny (19 proc.) oraz poprawa efektywności w generowaniu gotówki i przepływach pieniężnych (12 proc.). Nic dziwnego, że głównym wyzwaniem dla CEO jest – w oczach rodzimych top menedżerów – balansowanie między potrzebami udziałowców a budowaniem długoterminowej wartości (29 proc.).

2022-04-16
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket