Bank Żywności SOS w Warszawie we współpracy z partnerem strategicznym – Fundacją Santander Bank Polska SA im. Ignacego Jana Paderewskiego, partnerami z branży AGD (Amica, Electrolux, Samsung) oraz przy wsparciu merytorycznym Związku Pracodawców AGD APPLiA stworzył projekt edukacyjny „Lodówka na Medal”. Bo aby działać skutecznie, trzeba działać razem.
Jak połączyć dwie fundacje z branżą AGD? Ogólnopolskim projektem edukacyjnym „Lodówka na Medal” Bank Żywności SOS w Warszawie we współpracy z partnerem strategicznym – Fundacją Santander Bank Polska SA im. Ignacego Jana Paderewskiego i partnerami z branży AGD wystartował z warsztatami w szkołach oraz grą online, aby cała Polska dowiedziała się o skali i skutkach marnowania żywności, a także o tym, co zrobić, żeby zapobiegać jej marnowaniu.
Według danych PROM, aż 5 mln ton jedzenia marnuje się w Polsce – na etapach produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i konsumpcji. Gospodarstwa domowe marnują 3 mln ton żywności. Marnując żywność, marnujemy też wodę, paliwo, energię i przyczyniamy się do wzrostu emisji gazów cieplarnianych. Bez wdrożenia skutecznych rozwiązań nie będzie możliwe powstrzymanie katastrofy klimatycznej. Projekt „Lodówka na Medal” to odpowiedź na problem marnowania żywności i jego zgubnego wpływu na klimat.
– Jako Bank Żywności SOS w Warszawie postanowiliśmy wzmocnić nasze dotychczasowe działania edukacyjne i zasiać ziarenko wiedzy od najmłodszych lat. Po pierwsze, ruszyliśmy od marca do szkół podstawowych w całej Polsce, by zaprosić dzieci do gry. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się o skali problemu, skutkach marnowania żywności i wypracują sposoby na niemarnowanie. Aby przenieść edukację poza szkołę, powstała również gra on-line. Mistrzowie zostają w grze ratownikami żywności i otrzymują dyplom – mówi Iwona Wojtaszek, kierowniczka ds. współpracy z biznesem w Banku Żywności SOS w Warszawie.
Jak wynika z raportu o perspektywach zapobiegania marnotrawstwu żywności w Polsce do 2030 r., wprowadzenie edukacji o ograniczaniu marnowania jedzenia mogłoby zmniejszyć to zjawisko nawet o jedną trzecią. Aby tak się stało, konieczne jest jednak uczenie młodych pokoleń właściwych postaw i zachowań konsumenckich, mądrego gospodarowania żywnością i niemarnowania jedzenia.
© 2024 InfoMarket