W świetle intensywnego rozwoju technologicznego i rosnącej konsumpcji producenci AGD i podmioty gospodarujące zużytym sprzętem mierzą się z wieloma wyzwaniami, wynikającymi z rosnącej świadomości ekologicznej.
Jak wynika z badań każdy Europejczyk produkuje rocznie średnio 15,6 kg elektroodpadów, z czego niespełna połowa, bo 7 kg jest zbieranych i przetwarzanych. Zasadniczo w każdym gospodarstwie domowym przeciętnego konsumenta znajdziemy: lodówki, pralki, kuchenki, zmywarki lub małe AGD. Dynamika zmian na rynku ma bezpośrednie przełożenie na legislację, a ta wywiera realny wpływ na sposób bieżącego prowadzenia biznesu i jego dalsze planowanie.
Ustawy o odpadach oraz o zużytym sprzęcie wskazują szereg podmiotów, będących uczestnikami rynku zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego (ZSEE). Podmioty te są powiązane ze sobą w różnym stopniu, należy jednak zaznaczyć, iż kluczowym ogniwem w łańcuchu są zakłady przetwarzania. W ramach umów B2B z organizacjami odzysku, realizują w praktyce obowiązki wynikające z przepisów, m.in.:
REMONDIS Electrorecycling podchodzi do zleconych zadań kompleksowo i profesjonalnie. Stabilna pozycja spółki na rynku to lata wytężonej pracy całego zespołu. Założone przez zarząd cele i strategia są konsekwentnie realizowane, pomimo działania w turbulentnym środowisku dynamicznych zmian prawa. Spółka posiada w Polsce obecnie dwa zakłady przetwarzania. Obsługuje klientów biznesowych ale posiada także zdywersyfikowane kanały zbierania od osób fizycznych np. w ramach projektów DECYDUJESZ.pl czy eko-PROFIT. Jakość współpracy z REMONDIS, transparentność i dbałość o działanie w pełni w zgodzie z przepisami i najwyższymi standardami to cechy szczególne współpracy z REMONDIS Electrorecycling. Niezwykle istotnym aspektem w tym kontekście jest ewidencja odpadów.
Magdalena Ostrowska – zastępca dyrektora Działu Administracji i Ochrony Środowiska, oraz Justyna Czapska -Salamonik – główny specjalista ds. ewidencji odpadów, pełnomocnik zarządu ds. SZJ
Prowadzenie rzetelnej i zgodnej z rzeczywistością ewidencji odpadów jest podstawowym obowiązkiem w każdym przedsiębiorstwie działającym w branży zagospodarowania odpadów. Stanowi ona podstawowe źródło wiedzy o procesach zachodzących w spółce, począwszy od rejestracji zebrania odpadów, przez przetworzenie do ich zagospodarowania. Jest też podstawą do wystawienia zaświadczeń dla organizacji odzysku a także obszarem zawsze kontrolowanym przez Inspekcje Ochrony Środowiska w czasie corocznych audytów. Jeszcze trzy lata temu ewidencja ta była prowadzona w formie papierowej. 1 stycznia 2020 r. wprowadzono system elektroniczny w postaci Bazy Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (BDO). Wdrożenie zupełnie nowego i niezwykle skomplikowanego systemu informatycznego było ogromnym wyzwaniem także dla wszystkich podmiotów związanych z ZSEE. BDO wpłynęło z pewnością na uszczelnienie rynku i ograniczenie szarej strefy, niemniej trzeba zaznaczyć, iż nakład pracy związany z obsługą systemu jest ogromny a pomyłki mogą być kosztowne. Codziennie w systemie BDO dokonywanych jest 100 000 operacji w skali całego kraju.
Jednym z głównych zadań zakładu przetwarzania jest prowadzenie rzetelnej ewidencji odpadów, za który odpowiada Dział Administracji i Ochrony Środowiska. Pracujący w REMONDIS jedni z najlepszych specjalistów w tej dziedzinie w Polsce zapewniają, że ten obszar działalności spółki działa wzorowo. Potwierdzają to coroczne kontrole WIOŚ, Audyty Zewnętrzne EMAS, audyty ISO oraz audyty zewnętrzne. Brak naruszeń i nieprawidłowości w protokołach z kontroli i audytów świadczy o tym, iż REMONDIS Electrorecycling prowadzi działalność zgodnie z przepisami, przez co jest wiarygodnym partnerem biznesowym w branży ZSEE.
© 2024 InfoMarket