BSH Hausgeräte GmbH osiągnęło obroty w wysokości 14,8 miliarda euro w 2023 r. Skorygowany o efekty kursowe obrót był więc na poziomie z poprzedniego roku.
Podobnie jak cały sektor przemysłu, wiodący producent AGD w Europie podsumowuje rok pełen wyzwań. Kryzysy geopolityczne, napięta sytuacja gospodarcza na całym świecie i wynikająca z tego stagnacja na globalnym rynku AGD stworzyły trudne warunki. Podczas gdy w poprzednich latach BSH było w stanie skorzystać z „boomu” związanego z pandemią w branży dóbr konsumpcyjnych, w 2023 r. wysoka inflacja, wzrosty stóp procentowych i wynikający z tego światowy kryzys na rynkach nieruchomości znacząco osłabiły nastroje konsumentów.
Mimo stabilnych udziałów rynkowych, obroty w regionie Ameryki Północnej (USA/Kanada) spadły o 11,3 proc., głównie z powodu bardzo słabego popytu i wysokiego stopnia konkurencji. Znaczący spadek obrotów o 10,5 proc. w regionie Chin był głównie wynikiem negatywnych efektów kursów walutowych oraz spowolnienia chińskiej gospodarki. BSH pozostaje największym zagranicznym producentem AGD w Chinach. Liczba sprzedanych urządzeń AGD spadła również w regionie Europy. Za sprawą wyższych średnich ceny spadek obrotów został ograniczony do 6,3 proc. Mimo spadku, zwłaszcza na rynku w Niemczech, Grupa BSH osiągnęła również pewne pozytywne wyniki, np. wzrost obrotów w południowej Europie. W regionie rynków wschodzących, który obejmuje obszary takie jak Europa Wschodnia, Bliski Wschód i kontynent afrykański, obroty spadły tylko nieznacznie, o 2,2 proc. Pomijając jednak pełne wycofanie się z działalności w Rosji, BSH odnotowało niewielki wzrost obrotów, napędzany zwłaszcza dobrą koniunkturą na rynku AGD w Turcji.
W przypadku kategorii małego AGD, obroty spadły o 7,2 proc. Było to spowodowane, między innymi, przerwami w produkcji na skutek powodzi w słoweńskim zakładzie produkcyjnym w Nazarje. Jednak możliwości dostaw BSH zostały już w pełni przywrócone. W ramach swojego bogatego portfolio marek, BSH zaprezentowało i wprowadziło na rynek nowe innowacyjne produkty na całym świecie w 2023 roku, które oferują rozwiązania dostosowane do potrzeb konsumentów. Najlepszym tego dowodem jest fakt, że Bosch Cookit został pod koniec 2023 r. uznany przez ważną niemiecką organizację Stiftung Warentest za zwycięzcę testu, a tym samym najlepszy gotujący robot kuchenny.
Dzięki proaktywnemu planowaniu, BSH stoi na solidnych fundamentach ekonomicznych, nawet w tych trudnych czasach i może kontynuować inwestycje. Przy nakładach inwestycyjnych w wysokości 600 milionów euro, co stanowi około czterech procent obrotów, BSH koncentruje się na wdrażaniu swojej strategii produktowej i rozwojowej we wszystkich regionach. Tylko w ubiegłym roku BSH zainwestowało ponad 10 milionów euro w ponad 270 przedsięwzięć na rzecz poprawy efektywności energetycznej, oszczędzając w ten sposób około 35 gigawatogodzin energii w obszarze produkcji. BSH wydłużyło w zeszłym roku dostępność części zamiennych do 15 lat dla dużych urządzeń i do 10 lat dla małych urządzeń. Dla większości konsumentów części zamienne będą w rzeczywistości dostępne znacznie dłużej od daty zakupu.
– Polska jest jednym z wiodących rynków usług biznesowych opartych na wiedzy, a BSH współtworzy ten sektor. Rozwijamy obszary usług wspólnych oraz badań i rozwoju. Blisko 1000 osób pracuje w Polsce na rzecz całej Grupy BSH w obszarach, takich jak usługi digitalowe, księgowe czy zakupy. W ubiegłym roku w Rzeszowie rozpoczęliśmy budowę nowej siedziby dla centrum badań i rozwoju małego AGD. Drugie centrum R&D BSH mieści się w Łodzi. Zaprezentowane przez zarząd Grupy BSH wyniki za 2023 rok pozwalają nam na duże inwestycje i dalszy rozwój.
– komentuje Konrad Pokutycki prezes zarządu BSH w Polsce.
– Utrzymujące się globalne kryzysy gospodarcze i geopolityczne gruntownie zmieniły warunki dla całej branży AGD. Aby jeszcze bardziej wzmocnić konkurencyjność BSH i sfinansować niezbędne inwestycje, konieczne jest uważne monitorowanie sytuacji kosztowej i dostosowanie związanego z tym planu kadrowego. W trudnym otoczeniu BSH ponownie udowodniło swoją odporność, osiągając wyniki znacznie lepsze niż rynek. To dzięki zaangażowaniu naszych około 60 tys. pracowników na całym świecie.
– wyjaśnia Prezes Zarządu Grupy BSH dr Matthias Metz.
© 2024 InfoMarket