W tym roku Polska świętuje 20-lecie wstąpienia do Unii Europejskiej. 1 maja 2004 roku rozpoczął się nowy rozdział w historii politycznej i gospodarczej naszego kraju. Przynależność do wspólnoty europejskiej pozwoliła wielu przedsiębiorstwom rozwinąć się na niespotykaną wcześniej skalę. Ułatwiła ekspansję na rynki europejskie i umożliwiła rozszerzenie lub unowocześnienie działalności dzięki funduszom unijnym. Z okazji wyjątkowego jubileuszu Amica podsumowuje, jak wsparcie UE wpłynęło na realizację prowadzonych przez markę projektów.
Fundacja Polskiej Rady Biznesu i Fundacja im. Stefana Batorego zaprosiły Amikę do wspólnego świętowania. Celem tej inicjatywy jest promowanie postaw proeuropejskich i zwiększanie świadomości o rozwoju biznesowym, który bezsprzecznie wspiera obecność Polski w Unii Europejskiej. W maju, oprócz kampanii informacyjnej dla pracowników, przy fabryce Amiki we Wronkach są wywieszone flagi UE oraz billboardy promujące akcję. Planowana jest także iluminacja świetlna budynku Zarządu.
Wszystkie te działania mają na celu symboliczne uczczenie 20 lat rozwoju Grupy Amica w Unii Europejskiej. W tym czasie, dzięki dofinansowaniom, firma zrealizowała szereg projektów inwestycyjnych obejmujących m.in. budowę elektrociepłowni gazowej, stworzyła nowoczesną technologię wytwarzania komponentów elektronicznych oraz opracowała autorską technologię druku cyfrowego (InkJet).
Członkostwo Polski w Unii Europejskiej otworzyło przed pracownikami firmy Amica liczne możliwości rozwoju zawodowego, umożliwiając udział w szkoleniach i warsztatach oraz realizację zaawansowanych projektów w branży AGD. Integracja z UE umożliwiła firmie ogromną ekspansję na rynkach międzynarodowych. W roku 2003 Grupa Amica sprzedała na rynkach Unii Europejskiej wyroby za 0,5 mld zł, a w roku 2023 przekroczyła kwotę 1,2 mld zł.
Grupa Amica posiada obecnie spółki handlowe m.in. w Danii (Gram), Francji (Sideme), Niemczech (Amica International), Czechach (Amica Commerce) czy Hiszpanii (Electrodomésticos Iberia).
W grudniu 2019 roku Amica otrzymała dofinansowanie z Unii Europejskiej na budowę elektrociepłowni gazowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Projekt realizowany we Wronkach umożliwi zwiększenie efektywności energetycznej firmy. Jest to możliwe dzięki kogeneracji, procesowi polegającemu na jednoczesnym wytwarzaniu energii elektrycznej i użytkowego ciepła.
Jak pokazują szacunki, realizacja projektu znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza. Instalacja zmniejszy emisję gazów cieplarnianych (o 5 076,59 Mg w skali roku zmniejszy się emisja dwutlenku węgla) oraz ograniczy zużycie energii pierwotnej o 14 424,38 GJ rocznie.
Amica wykorzystała środki z Unii Europejskiej również na realizację projektów polegających na opracowaniu innowacyjnych technologii dla branży AGD. Pierwszy z nich dotyczył stworzenia nowoczesnej technologii wytwarzania komponentów elektronicznych, ze szczególnym uwzględnieniem płyt grzewczych, piekarników, kuchenek i okapów. Pomysł ten jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na sprzęt o niskiej awaryjności i zaawansowanych technologicznie funkcjach.
Drugi projekt związany z rozwojem innowacji polega na opracowaniu autorskiej technologii druku cyfrowego (InkJet) elementów dekoracyjnych na szklanych i ceramicznych szybach, stanowiących komponenty płyt grzejnych. Nowa technologia doskonale wpisuje się w koncepcję Przemysłu 4.0, zakładającą harmonijną integrację inteligentnych maszyn, systemów oraz efektywnych metod modyfikacji procesów produkcyjnych. Celem jest osiągnięcie doskonałej wydajności poprzez zrównoważone połączenie tych elementów.
Dofinansowanie z Unii Europejskiej umożliwiło również pracę nad własnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz systemem kontroli jakości wyrobów.
Dzięki tym projektom nim Grupa Amica nie tylko zwiększa swoją konkurencyjność na rynku europejskim, lecz także zapewnia swoim odbiorcom dostęp do jeszcze bardziej funkcjonalnych, nowoczesnych i zaawansowanych urządzeń.
Małgorzata Durska, prezeska Fundacji Polskiej Rady Biznesu
– Chcemy przypomnieć, że Unia to my. Jesteśmy obywatelkami i obywatelami Unii Europejskiej. Głosując w wyborach do Parlamentu Europejskiego, mamy realny wpływ na jej przyszłość. W wielu sprawach się różnimy, ale jeśli chcemy coś w Unii zmienić, to wspólnie z innym krajami możemy to zrobić. Zależy nam, by idea akcji niosła się jak najszerzej, również za pośrednictwem organizacji społecznych czy biznesowych, które mają szerokie możliwości dotarcia do swoich partnerów, klientów czy pracowników.
Jacek Rutkowski, prezes zarządu Amica SA
– Udział rynków Unii Europejskiej stale rośnie w sprzedaży naszej firmy. Dzięki wsparciu z Unii mogliśmy także rozpocząć prace nad innowacyjnymi dla branży AGD technologiami, co nie tylko przyczyniło się do rozwoju marki Amica i wzrostu jej znaczenia na rynku europejskim, ale również umożliwiło dostarczanie konsumentom nowoczesnych produktów, spełniających ich faktyczne potrzeby. Dodatkowo fundusze unijne wspierają realizację naszej długoterminowej strategii ESG, mającej na celu redukcję negatywnego wpływu przemysłu na środowisko. Te działania świadczą o naszym zaangażowaniu w budowanie zrównoważonej przyszłości i świadczą o korzyściach płynących z członkostwa Polski w Unii Europejskiej.
© 2024 InfoMarket