Kiedy towar jest niezgodny z umową?

Kiedy towar jest niezgodny z umową?

Kupując jakikolwiek produkt, czy to w sklepie stacjonarnym, czy przez Internet, oczekujemy, że będzie on zgodny z opisem. Nie zawsze jednak rzeczywistość pokrywa się z obietnicami sprzedawcy.

To, co miało przynieść radość lub ułatwienie, często okazuje się bezużyteczne. W takiej sytuacji warto skorzystać z instrumentów, jakie daje Ci niezgodność towaru z umową. Kiedy mamy z nią do czynienia? Oto kilka ciekawostek na ten temat. (Fot. Pixabay)

Kupiony towar nie spełnia oczekiwań – sprawdź, czy masz rację

Z niezgodnością towaru z umową mamy do czynienia wtedy, gdy kupiony produkt nie odpowiada temu, co zostało uzgodnione między kupującym a sprzedawcą – zarówno w formie pisemnej (np. opis w sklepie internetowym), jak i ustnej (np. zapewnienia sprzedawcy w sklepie stacjonarnym). Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o prawach konsumenta towar jest niezgodny z umową, gdy:

  • nie został dostarczony w odpowiedniej ilości, jakości lub nie zawiera wszystkich elementów i akcesoriów, które sprzedawca powinien wydać;
  • nie ma cech i funkcjonalności, które są typowe dla rzeczy tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać;
  • nie nadaje się do celu wskazanego przez konsumenta przed zawarciem umowy, jeżeli sprzedawca zaakceptował ten cel;
  • nie nadaje się do celu, do którego zazwyczaj używa się tego rodzaju rzeczy (np. czajnik elektryczny nie gotuje wody);
  • nie odpowiada opisowi, próbce lub wzorowi, które zostały przedstawione konsumentowi przed zakupem;
  • rzecz nie została prawidłowo zamontowana lub zainstalowana, jeżeli zrobił to sprzedawca lub zostało to wykonane zgodnie z jego instrukcją.

Niezgodność towaru z informacjami zawartymi w publicznym oświadczeniu

Z niezgodnością towaru z umową mamy do czynienia także wówczas, gdy nie odpowiada on oświadczeniu publicznemu złożonemu przez sprzedawcę, producenta lub jego przedstawiciela, w szczególności w reklamie lub na etykiecie. Co to oznacza w praktyce? Oznacza to, że jeżeli produkt był reklamowany jako mający określone cechy lub funkcje, np. że pralka jest energooszczędna, to powinien rzeczywiście te cechy posiadać. W przeciwnym razie konsument może uznać, że towar jest niezgodny z umową.

Istotne jest to, że sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za niezgodność z takim publicznym oświadczeniem, jeżeli konsument w chwili zawarcia umowy został poinformowany o tym, że towar odbiega od tego, co było podane w oświadczeniu publicznym oraz wyraźnie i odrębnie zaakceptował ten fakt.

Postępowanie po wykryciu niezgodności towaru z umową

Gdy stwierdzisz niezgodność towaru z umową, masz prawo podjąć odpowiednie kroki. Przede wszystkim zgłoś sprzedawcy ten fakt. Najlepiej zrób to na piśmie, w którym podasz datę zakupu towaru, dokładny opis jego wady oraz określisz swoje roszczenie. W pierwszej kolejności możesz żądać naprawy lub wymiany produktu na nowy. Jeżeli sprzedawca odmówił naprawy lub wymiany produktu na nowy lub próbował go naprawić, ale produkt nadal jest wadliwy, wówczas możesz żądać obniżenia ceny albo odstąpić od umowy (gdy wada jest istotna).

2025-07-18
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket