Prawo do odstąpienia od umowy – kiedy można?

Prawo do odstąpienia od umowy – kiedy można?

Jedną z najczęściej wybieranych form robienia zakupów jest sprzedaż przez Internet. Bez wychodzenia z domu możesz znaleźć interesujący Cię produkt, a nawet porównać jego cenę. Dlatego coraz więcej osób decyduje się na zakupy on-line. Poza wygodą przy zawieraniu umowy na odległość konsumenci zyskują prawo do odstąpienia od umowy. Kiedy i na jakich zasadach można skorzystać z tego prawa? Jak świadomie chronić swoje prawa?

Ustawa o prawach konsumenta dokładnie określa, kiedy możesz skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Przysługuje ono, gdy zawarłeś umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Istotny jest tu 14-dniowy termin na odstąpienie od umowy. Niestety, niedochowanie tego terminu będzie skutkować utratą tego prawa.

Kiedy przysługuje dłuższy termin do odstąpienia od umowy?

Wydłużony termin do odstąpienia od umowy przysługuje, jeżeli konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta albo wycieczki.

Wówczas termin ten wynosi nie 14, a 30 dni. Uprawnienie to ma chronić konsumenta przed presją, z którą może się spotkać, np. podczas nieoczekiwanej wizyty handlowców. W takich sytuacjach może dojść do kupna produktu pod wpływem emocji, a nawet manipulacji ze strony sprzedającego. Dlatego przepis ten ma chronić kupującego przed nieuczciwymi praktykami sprzedaży bezpośredniej.

Kolejną sytuacją, w której konsumentowi przysługuje dłuższy termin do odstąpienia od umowy, jest niepoinformowanie go o tym prawie. Brak informacji sprawia, że prawo do odstąpienia od umowy wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia, w którym upłynąłby 14-dniowy lub 30-dniowy termin. Sprzedawca ma więc obowiązek rzetelnego poinformowania konsumenta o przysługującym mu prawie do odstąpienia od umowy.

Jeśli tego nie zrobi, konsument zyskuje wydłużony okres do skorzystania z tego prawa. Co w przypadku, gdy przedsiębiorca przypomni sobie i poinformuje konsumenta o tym prawie w trakcie tych 12 miesięcy? Wówczas termin 14 lub 30 dni zaczyna biec od momentu poinformowania.

Jak oblicza się termin do odstąpienia od umowy?

14-dniowy termin do odstąpienia od umowy liczy się od dnia otrzymania towaru przez konsumenta lub przez osobę przez niego wskazaną. Jeśli więc odebrałeś np. odkurzacz kupiony przez Internet 10 sierpnia, to termin do odstąpienia od umowy upływa 24 sierpnia.

Nie liczy się dnia, w którym nastąpiło zdarzenie, czyli dnia dostawy. Termin należy liczyć od dnia następnego. Co ciekawe, jeśli termin przypada na dzień wolny od pracy, np. niedzielę, to upływa on następnego dnia roboczego, czyli w poniedziałek.

Natomiast jeżeli umowa obejmuje wiele towarów dostarczanych osobno, partiami lub w częściach, termin do odstąpienia od umowy zaczyna biec od objęcia w posiadanie ostatniego towaru, partii lub części. Jeżeli więc zamówiłeś ekspres do kawy z zestawem filtrów, jednak urządzenie dotarło wcześniej, a zestaw filtrów później, co wówczas? W takiej sytuacji termin do odstąpienia od umowy liczy się od daty dostawy filtra.

Jeżeli natomiast umowa polega na regularnym dostarczaniu towaru przez czas oznaczony, termin do odstąpienia od umowy należy liczyć od daty otrzymania pierwszego towaru. W przypadku kupna rocznej prenumeraty czasopisma o sprzęcie AGD-RTV przysługuje Ci prawo odstąpienia od umowy po otrzymaniu pierwszego numeru, a nie ostatniego. Dla przykładu: jeżeli pierwszą gazetę otrzymałeś 4 maja, to możesz odstąpić od umowy 18 maja.

W przypadku zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorstwa termin do odstąpienia od umowy liczy się od dnia zawarcia umowy. Niezwykle istotne jest to, że liczy się termin wysłania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Nie jest ważne natomiast, że sprzedawca otrzyma je po upływie terminu.

Jak złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy?

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy konsument może złożyć na piśmie lub za pomocą np. e-maila. Konsument może skorzystać z wzoru formularza o odstąpieniu od umowy, który stanowi załącznik do ustawy o prawach konsumenta. Ponadto poza oświadczeniem konsument ma obowiązek odesłać towar, który otrzymał od sprzedawcy, zachowując 14-dniowy termin.

Pamiętaj o tym, że musisz zwrócić towar w stanie nienaruszonym.

2025-09-12
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket