Aby móc cieszyć się wyjątkowymi wrażeniami podczas oglądania filmów w „Atmosie”, oprócz kompatybilnego amplitunera niezbędne są odpowiednio rozstawione kolumny głośnikowe, materiał wideo z dźwiękiem zapisanym w systemie Dolby Atmos i urządzenie źródłowe, np. odtwarzacz Blu-ray 4K lub serwis VoD Netflix. Konfigurację głośników zapisuje się z dodatkową cyfrą po kropce, która określa liczbę kanałów przeznaczonych właśnie dla systemu Dolby Atmos, np. konfiguracja 5.1.2 jest to klasyczny system 5.1-kanałowy z dwiema kolumnami przednimi, kolumną centralną i subwooferem oraz dwoma kanałami Dolby Atmos, których głośniki są zamocowane na suficie lub dźwięk z dodatkowych dwóch kolumn jest skierowany do góry i odbija się od sufitu.
W maksymalnej konfiguracji głośników 9.4.6 mamy dziewięć głośników systemu przestrzennego z czterema subwooferami i sześcioma głośnikami sufitowymi.
DTS:X jest systemem konkurencyjnym do Dolby Atmos. Bazuje on na dźwięku 3D opartym na obiektach. W przeciwieństwie do Dolby Atmos nie wymaga on dodania do istniejącego już systemu 5.1- lub 7.1-kanałowego dodatkowych kanałów czy kolumn głośnikowych zamocowanych wysoko pod sufitem (lub przystawek na kolumny frontowe), choć z pewnością zwiększą one wrażenie przestrzenności i trójwymiarowości dźwięku. DTS:X może, bowiem pracować ze standardową konfiguracją głośników, aż do 11.2-kanałowej. Wielu producentów sprzętu audio implementuje system DTS:X w swoich urządzeniach. Wielu producentów filmów realizuje ścieżkę dźwiękową w formacie DTS:X.
Aplikacja Anthem Remote App ułatwia konfigurację, kalibrację ARC i bieżącą obsługę w amplitunerach serii MRX. (Fot. Anthem)
Najmniej popularnym systemem wielokanałowego dźwięku 3D jest system Auro-3D firmy Auro Technologies. Jego funkcjonowanie opiera się na trzech warstwach akustycznych związanych z wysokością. Są to Lower Layer, Height Layer i Top Layer. Warstwa Lower Layer to klasyczny układ głośników systemu kina domowego, np. 5.1-kanałowy. Warstwa Height Layer to natomiast kolumny głośnikowe umieszczone pod sufitem, bezpośrednio nad głośnikami warstwy podstawowej. Warstwę najwyższą, czyli Top Layer, tworzą z kolei głośniki umieszczone na suficie, ale skierowane w dół. W systemie kina domowego z Auro-3D możemy wykorzystać nawet 14 kolumn głośnikowych (z subwooferem włącznie). Jeśli system nie jest obsługiwany przez amplituner, może być również możliwa aktualizacja oprogramowania (zwykle płatna), dzięki której urządzenie będzie mogło obsługiwać Auro-3D. System ten znajdziemy w amplitunerach np. Arcama, Denona, Marantza i Yamahy.
ONKYO TX-RN6100; AKAI A500RA-750B
Technika IMAX Enhanced pozwala uzyskać niespotykany dotąd w kinie domowym poziom jakości obrazu i dźwięku. Łączy cyfrowo zremasterowaną treść 4K HDR oraz system dźwięku DTS, a dokładniej technikę DTS:X. Rozwiązanie to jest więc poniekąd konkurencyjne dla Dolby Vision i Dolby Atmos. Zostało zoptymalizowane, aby w pełni wykorzystać możliwości systemów kina domowego. Poświadczeniem kompatybilności jest odpowiednie logo umieszczone na urządzeniu, będące odzwierciedleniem spełnienia rygorystycznych standardów wydajności ustanowionych przez komitet certyfikacyjny, w skład, którego wchodzą inżynierowie z IMAX i DTS oraz technicy z Hollywood.
DENON AVR-X2800H
Jeżeli nie jesteśmy w stanie poprawnie rozstawić kolumn systemu kina domowego, a w dodatku akustyka pomieszczenia nie wpływa korzystnie na odtwarzany sygnał audio, wówczas bardzo pomocny będzie system korekcji dźwięku wytwarzanego przez kolumny głośnikowe, który dostępny jest w zaawansowanych technicznie amplitunerach wielokanałowych.
W zestawie z niektórymi amplitunerami kina domowego znajduje się już nawet mikrofon dookólny, z wykorzystaniem którego przeprowadzane są pomiary kalibracyjne. Obsługiwane przez amplitunery systemy automatycznej kalibracji pozwalają zniwelować wpływ niedoskonałości w rozstawieniu poszczególnych kolumn głośnikowych lub też samej akustyki pomieszczenia odsłuchowego.
W zależności od marki amplitunera może być wykorzystywany inny system korekcji akustyki. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań do automatycznej kalibracji systemów kina domowego jest Audyssey EQ, wykorzystywany w różnych odmianach w amplitunerach firm takich jak Denon, Marantz czy Cambridge Audio. W modelach marki Anthem stosowany jest również autorski system ARC (Anthem Room Correction). W serii amplitunerów Arcam HDA stosowana jest najnowsza wersja korekcji akustyki pomieszczeń Dirac Live.
Na rynku pojawia się coraz więcej nowych modeli amplitunerów kina domowego kompatybilnych z asystentami głosowymi, a tym samym dających możliwość głosowej obsługi niektórych funkcji sprzętu. Do najpopularniejszych tego typu rozwiązań możemy zaliczyć Asystenta Google, Amazon Alexa oraz Apple Siri. Sterowanie za pomocą komunikatów głosowych jest bardzo praktycznym i komfortowym rozwiązaniem. Obsługa systemu sterowania głosowego może wymagać wykorzystania dodatkowego głośnika bezprzewodowego, na przykład Aleksy firmy Amazon (dostępne są głośniki Amazon Echo i mniejszy Echo Dot). Niezależnie jednak od funkcjonalności i popularności sterowania głosowego problemem dla wielu polskich użytkowników wciąż pozostaje brak obsługi języka polskiego przez wielu spośród dostępnych asystentów.
Wyrafinowana elektronika i liczne funkcje muszą kosztować, aby uzyskać kinowe wrażenia akustyczne i audiofilskie brzmienie stereo. Amplitunery kina domowego to wydatek ok. 3000 – 4000 zł, te z układami i funkcjami audiofilskimi to już koszt ponad 10 000 zł. Na cenę mają wpływ takie cechy jak zastosowane układy elektroniczne (klasa wzmacniaczy i ich moc wyjściowa), liczba złączy do dołączania kolumn czy źródeł audio-wideo, rodzaje dekoderów dźwięku przestrzennego, możliwość tworzenia stref nagłośnienia przewodowo i bezprzewodowo, korzystanie z aplikacji do obsługi amplitunera i odtwarzania muzyki ze smartfona czy tabletu.
© 2024 InfoMarket