Ceny na półkach a ceny przy kasach – jakie prawa ma konsument?

Ceny na półkach a ceny przy kasach – jakie prawa ma konsument?

Zdarza się, że podczas zakupów spotykamy się z sytuacją, że cena przy kasie różni się od tej widniejącej na towarze lub na półce. Wywołuje to w nas irytację. Dlaczego mamy płacić więcej, skoro cena na produkcie była niższa niż ta, której żąda od nas kasjer. Nerwy sięgają zenitu, zwłaszcza gdy różnica w cenie jest znacząca. Niestety, nie znając swoich praw, możemy czuć się zakłopotani. Jakie prawa przysługują nam w takich przypadkach? Czego możemy żądać od sprzedawcy?

Różnica między ceną na towarze a tą przy kasie może wynikać z różnych powodów. Najczęściej jest to błąd w aktualizacji cen. Często cena zostaje zmieniona na komputerze, a na półce lub na metce pozostaje ta wcześniej obowiązująca. Ponadto zdarza się, że towar ma cenę promocyjną, a w chwili zakupu promocja już nie obowiązuje. Różnica w cenie może wynikać także z błędu w oznakowaniu produktu. Wszystkie te sytuacje mogą prowadzić do dezorientacji klienta. (Fot. Pixabay)

Obowiązek uwidaczniania cen towarów i usług

Zgodnie z ustawą z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług w miejscu sprzedaży detalicznej i świadczenia usług uwidacznia się cenę oraz cenę jednostkową towaru lub usługi w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.

Sprzedawca ma więc obowiązek zadbać o to, by ceny były zawsze aktualne i czytelne. Konsument nie może być zmuszony do domyślania się, ile kosztuje dany produkt. Powinno być to jasno i jednoznacznie określone.

Dla zachowania przejrzystości ustawodawca nałożył na sprzedawców obowiązek, by w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie uwidaczniać również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Jeśli sprzedawca nie wywiąże się z tych obowiązków, wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej nakłada na niego w drodze decyzji karę pieniężną do wysokości 20 000 zł.

Różnica w cenach – jakie prawa ma konsument?

W sytuacji, gdy cena na towarze różni się od tej przy kasie, konsument ma jasno określone prawa. Zgodnie z wyżej cytowaną ustawą w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej.

Oznacza to, że konsument ma prawo domagać się sprzedaży towaru w cenie oznaczonej na półce lub na metce. Sklep powinien więc sprzedać towar po cenie niższej, nawet wówczas, gdy system kasowy wskazuje inną kwotę.

Warto pamiętać o tym, że wyjaśnienia sprzedawcy nie mają tu znaczenia. Powoływanie się przez niego na niedopatrzenie lub pomyłkę nie jest istotne. W takiej sytuacji prawo stoi po stronie konsumenta.

Warunki promocji też ważne

Zdarzają się sytuacje, że produkt wystawiony jest do sprzedaży w cenie promocyjnej. Co zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca odmawia jego sprzedaży, twierdząc, że konsument nie spełnia warunków promocji? Wówczas należy poprosić o regulamin promocji i zapoznać się z jego treścią. Brak tego dokumentu umożliwia konsumentowi domaganie się sprzedaży towaru po niższej cenie.

2025-11-03
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket