AMICA

Mamy strategię i realizujemy ambitne plany

Mamy strategię i realizujemy ambitne plany

Rozmowa z Ewą Pęciak-Foltyńską, prezeską zarządu Amica Handel i Marketing Sp. z o.o.

Redakcja: Amica od lat wdraża i realizuje opracowane przez siebie plany – mimo zawirowań i trudności, z jakimi wszyscy borykamy się na rynku. Po zakończeniu pracy nad strategią „HIT2023” przeszliście do realizacji ambitnego programu „Back to Profitability”. Jakie są jego ogólne założenia?

Ewa Pęciak-Foltyńska: Ogólne założenia naszej nowej strategii to – jak wskazuje sama nazwa – powrót do wysokich zysków w całej grupie oraz skupienie się na rynkach europejskich. Natomiast jeśli chodzi o Polskę oraz pozostałe rynki, za które odpowiedzialna jest spółka AHiM (Amica Handel i Marketing – przyp. red.), to naszą strategią jest dynamiczny wzrost obrotów oraz udziałów rynkowych w najbliższych latach.

Zarówno Amica, jak i większość firm europejskich od kilku lat stale musi mierzyć się z nie lada wyzwaniami. Najpierw pandemia, potem wojna w Ukrainie, teraz prawdziwe „geopolityczne” i „handlowe” trzęsienie ziemi, jakie spowodowały nowe władze USA. Dla szefów dużych firm nie są to chyba łatwe czasy…

Z pewnością takiej „kumulacji” wyzwań nie było od dawna, ale to właśnie w najtrudniejszych czasach i przy najmniej sprzyjających warunkach widać, kto jest prawdziwym liderem i solidną firmą. W czasach wzrostu i prosperity każdy może osiągać sukcesy. Brzmi to może banalnie, ale okazuje się prawdą. Niezależnie od uwarunkowań Amica radzi sobie dobrze z tym, co spotyka ją na jej handlowej drodze. Zarówno tu w Polsce, jak i na wymagających rynkach zagranicznych.

Tak a propos, to jesteście dziś jedną z kilku ostatnich prawdziwie europejskich firm!

To prawda, Amica utrzymuje swoją pozycję na rynku, podczas gdy tempo zmian w strukturze własnościowej naszej branży wydaje się wręcz zawrotne. Firmy europejskie można już policzyć na palcach jednej ręki, a ich liczba ciągle się zmniejsza.

Obserwując aktualne zmiany, do jakich wniosków Pani dochodzi? Co nas czeka i jak będzie wyglądał nasz rynek, tu w Europie, za kilka lat?

Wiele będzie zależało od reakcji Unii Europejskiej i ewentualnych regulacji celnych, ale – niestety – obawiam się, że zmian, które już nastąpiły, nie da się cofnąć i trudno je będzie nawet zahamować. Dlatego skupiamy się na adaptacji do obecnej sytuacji rynkowej oraz geopolitycznej i umacnianiu naszej pozycji niezależnie od tego, kto jest naszą konkurencją i jak złożony jest sam rynek.

Mamy-strategie-i-realizujemy-ambitne-plany-2

Fot. Wojciech Robakowski

Pracowała Pani dla wielu firm i marek o światowym rodowodzie i zasięgu. Jak doświadczenia te przekładają się na codzienną pracę dla marki Amica? Co szczególnie procentuje?

Oczywiście, ponaddwudziestoletnie doświadczenie w branży na różnych stanowiskach, w różnych krajach i firmach na pewno mi się przydaje w mojej obecnej pracy. Najbardziej cenne są moim zdaniem relacje, które udało mi się w tym czasie zbudować z klientami, oraz znajomość najlepszych ekspertów na wielu rynkach. Wszystko to pozwoliło mi zbudować bardzo silny zespół, zarówno w Polsce, jak i na innych rynkach, za które jestem odpowiedzialna.

Uważam, że różnicę w każdej firmie robią ludzie, i tego się niezmiennie trzymam. Tylko najlepsi ludzie osiągają najlepsze wyniki, tego nauczyło mnie doświadczenie i tego się trzymam, jak na razie z powodzeniem.

Proszę powiedzieć, co dla Pani, jako szefowej największej polskiej marki AGD, jest najważniejsze?

Oczywiście, dobra strategia to podstawa. Mam ją dokładnie opracowaną w najdrobniejszych szczegółach, ale z oczywistych powodów nie zamierzam się nią dzielić…

Amica – jak w nazwie prowadzonej przez Panią spółki – to nie tylko handel, ale i marketing. Na przestrzeni lat i tu zaszły znaczne zmiany. Na czym w tym obszarze musi dziś skupić się Amica?

Ten obszar naszej działalności zmienia się faktycznie jeszcze bardziej dynamicznie niż cały rynek i branża. Szeroko pojęty online marketing zastąpił już praktycznie tradycyjne media. Z dnia na dzień rośnie przy tym rola mediów społecznościowych – tak w codziennym życiu, jak i wyborach naszych klientów. Dodatkowo dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (AI) to kolejne wyzwanie, ale także szansa dla nas i dla całej branży.

W naszych działaniach marketingowych z pewnością będziemy dalej stawiać na ścisłą współpracę z naszymi dystrybutorami, ale również przekonywać ciągle bezpośrednio naszych konsumentów, że Amica to solidna, polska marka, a nasze produkty charakteryzują się funkcjonalnością oraz wysoką jakością. Oczywiście, we wszystkich kanałach komunikacji, gdzie nasi konsumenci mogą ten komunikat zobaczyć.

Mamy-strategie-i-realizujemy-ambitne-plany-3

Fot. Wojciech Robakowski

Porozmawiajmy chwilę o produktach. Amica bez dwóch zdań jest dziś czołowym europejskim specjalistą w produkcji sprzętu grzejnego, a więc płyt, piekarników czy kuchni. Jakie nowe rozwiązania i funkcje wprowadziliście w ostatnim okresie w tym segmencie rynku?

Najbardziej dumna jestem z naszej nowoczesnej linii płyt indukcyjnych z tzw. programami gotowymi. „Gotowanie bez kipienia” to nie tylko hasło reklamowe, ale przede wszystkim spełniona obietnica, co potwierdza fakt, że w promocji tych płyt „Satysfakcja gwarantowana”, jaką w zeszłym roku przeprowadziliśmy, a trwała ona aż 6 miesięcy, zanotowaliśmy śladową wręcz ilość zwrotów. Konsumenci nam zaufali, a my ewidentnie tego zaufania nie zawiedliśmy.

A czy może Pani zdradzić, jakie inne nowe produkty pojawią się w najbliższych kwartałach tego roku? Oczywiście, mamy na myśli szerokie portfolio produktów, tak dużego, jak i drobnego AGD marki Amica.

W tym roku będziemy mieli całkiem sporo nowości, począwszy od gamy lodówek 60 cm, poprzez nowe kuchenki i piekarniki z funkcją pizza, którą piec można w 300 °C, po odkurzacze bezprzewodowe i airfryery. Liczymy, że wszystkie te produkty trafią w gusta naszych klientów i zapewnią nam wzrost sprzedaży oraz udziałów rynkowych w tych kategoriach.

Zapowiada się zatem bardzo ciekawy czas zarówno dla Was, jak i odbiorców Waszego sprzętu. Czego życzyć na koniec naszej rozmowy Pani i marce Amica?

Jeśli mogłabym czegoś sobie i Amice życzyć, to przede wszystkim poprawy sytuacji na rynku i wzrostu sprzedaży w całej branży. Myślę, że z resztą wyzwań sobie poradzimy, a właściwie, dzięki mojemu zespołowi, nie mam co do tego wątpliwości.

Tego zatem po stokroć życzymy i dziękujemy za poświęcony nam czas.

Dziękuję bardzo i, korzystając z okazji, chciałabym naszym klientom oraz partnerom handlowym złożyć życzenia zdrowych, wesołych i rodzinnych świąt wielkanocnych.

2025-04-12
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket