Obiektyw i zoom

Obiektyw i zoom

Roli obiektywu się nie docenia. Kamera może być uznana za dobrą przede wszystkim, gdy ma dobry obiektyw. Im wyższa klasa kamery, tym lepsza powinna być jego jakość optyczna.

Firmy w swoich kamerach stosują różnej klasy obiektywy, a układy stabilizacji obrazu umożliwiają realizację nieporuszonych ujęć. Siła światła (jasność) i szeroki kąt widzenia (ogniskowa poniżej 30 mm) powinny być połączone z doskonałą optyką w zakresie przeciwdziałania wewnętrznym odbiciom i rozproszeniom światła oraz aberracji sferycznej i chromatycznej, powodującym zniekształcenia obrazu. Dla przypomnienia, jasność obiektywu – zwana tez siłą światła obiektywu – jest to stosunek średnicy otworu obiektywu do jego ogniskowej. Właściwa nazwa to otwór względny. Średnicę otworu możemy zmniejszać, a przez to zmieniać jego jasność. Wynika z tego, że jasność obiektywu jest zmienna i zależy od średnicy otworu względnego. Jasność obiektywu określa się przy możliwie największym, czyli pełnym, otworze, oznaczonym najmniejszą liczbą. Jeśli mówimy o jasnym obiektywie, to znaczy, że jego najbardziej otwartą przysłoną jest np. 1.2. Im jaśniejszy obiektyw, tym krótszy czas potrzebny, aby zrobić poprawne ujęcie – np. przy słabym oświetleniu. Jaśniejszy obiektyw umożliwia uzyskanie małej głębi ostrości (pierwszy plan ostry, tło rozmyte). Spełnienie tych wymagań podnosi cenę obiektywu i tłumaczy m.in. różnice w cenie kamer. Przy zastosowaniu zoomu, zwłaszcza w zakresie dużych przybliżeń, jasność obiektywu znacznie spada, co jest jednym z powodów, że producenci kamer z najlepszymi obiektywami o dużej jasności i dużych przetwornikach ograniczają zoom optyczny w porównaniu z kamerami prostszymi. W kamerach o podwyższonych wartościach dostępnych przybliżeń (powyżej x10) niedostatek światła przechodzącego przez obiektyw kompensuje się automatycznym większym wzmocnieniem sygnału wizyjnego przetwornika, co w dobrych kamerach, zawierających układy przeciwszumowe, zapewnia akceptowalną jakość obrazu i dobrą jasność przy przybliżeniach.

Od kamery oczekuje się najlepszego obrazu zarówno warunkach złego oświetlenia, jak i w silnym świetle słonecznym. Powinna zapewniać stonowanie (zmiękczenie) obrazów, pozbawiając je białych (prześwietlonych) lub czarnych, zaszumionych (niedoświetlonych) plam. Procesory zapewniają, że wszystko jest czytelne: łagodzą nadmierne kontrasty i niezrównoważenie kolorów, które to zjawiska występują zarówno przy prześwietleniu, jak i niedoświetleniu. Niedoświadczonym kamerzystom pomagają w tym fabryczne tryby szybkiego wyboru parametrów ekspozycji, jak Back Light Compensation (automatyczna kompensacja światła w tle), Beach & Ski (w ostrym słońcu na śniegu), Landscape (krajobraz), Color Night View Function (filmowanie w kolorach przy bardzo słabym oświetleniu) czy Soft portrait (zmiękczenie obrazu). Obecnie pożądane korekty obrazu można też uzyskać za sprawą automatycznie ustawiającej się charakterystyki gamma, działającej w ramach funkcji np. Intelligent Auto (JVC).

Obiektyw i zoom

CANON Legria HF M52

2013-01-27
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket