Otrzymałeś towar, którego nie zamawiałeś – co robić?

Otrzymałeś towar, którego nie zamawiałeś – co robić?

W czasach, gdy konkurencja na rynku jest ogromna, walka o konsumenta jest bardziej zacięta. Coraz częściej przedsiębiorcy sięgają po nieuczciwe praktyki. W takich sytuacjach prawo stoi po stronie konsumenta. Zdarza się, że sprzedawca wysyła towar bez zgody adresata. Co robić, gdy przydarzy Ci się taka sytuacja?

Definicja świadczenia niezamówionego umieszczona jest w ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Nieuczciwą praktyką rynkową w każdych okolicznościach jest żądanie natychmiastowej lub odroczonej zapłaty za produkty bądź zwrotu lub przechowania produktów, które zostały dostarczone przez przedsiębiorcę, ale nie zostały zamówione przez konsumenta. Tego rodzaju działanie sprzedawcy jest świadomym wprowadzeniem konsumenta w błąd, które zalicza się do agresywnych praktyk rynkowych. (Fot. Pixabay)

Co zrobić z niechcianą przesyłką?

Dla przykładu, otrzymałeś paczkę z akcesoriami do robota kuchennego, których nie zamawiałeś. Do przesyłki sprzedawca dołączył fakturę z siedmiodniowym terminem płatności. Dodatkowo poinformował, że jeśli nie odeślesz paczki, będzie to oznaczało milczące wyrażenie zgody na zawarcie umowy. Z pewnością w natłoku codziennych spraw i obowiązków taka sytuacja może wywołać frustrację. Jak się zachować w takiej sytuacji?

Otóż spełnienie świadczenia niezamówionego przez konsumenta następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Oznacza to, że konsument nie musi płacić za produkt ani go odsyłać. Ponadto nie ma obowiązku zabezpieczenia oraz przechowywania tego rodzaju przesyłki. Konsument nie musi informować sprzedawcy, że otrzymał towar, którego nie zamawiał.

Brak odpowiedzi konsumenta na niezamówione świadczenie nie stanowi zgody na zawarcie umowy.

Tylko wyraźne i świadome oświadczenie woli konsumenta może doprowadzić do zawarcia umowy. Oznacza to, że każda próba powoływania się na „dorozumianą zgodę” klienta jest bezskuteczna i sprzeczna z prawem.
Brak reakcji, nieodesłanie towaru czy nieuregulowanie płatności nie rodzi wobec niego żadnych konsekwencji prawnych. Towar taki można zatrzymać bez ponoszenia kosztów, a przedsiębiorca nie ma podstaw, żeby dochodzić zapłaty czy domagać się zwrotu.

Co zrobić, gdy zapłaciłeś za paczkę, której nie zamawiałeś?

Jeśli pod wpływem presji konsument uiścił cenę za niezamówiony produkt, wówczas może żądać zwrotu pieniędzy od przedsiębiorcy. Ponadto można także domagać się zwrotu opłaty uiszczonej za odesłanie przesyłki do sprzedawcy. W takiej sytuacji warto zachować dowód zapłaty. Ułatwi to udokumentowanie tej czynności w przypadku wystąpienia z roszczeniem.
W wezwaniu skierowanym do przedsiębiorcy należy wyznaczyć termin zapłaty, np. 7 lub 14 dni, i wskazać numer konta do przelewu. Jeśli jednak sprzedawca uchyla się od swego obowiązku, można skorzystać z pomocy rzecznika praw konsumenta. Porady są bezpłatne, a fachowa wiedza w takich sytuacjach niewątpliwie bardzo się przyda.

Co zrobić z paczką pomyłkowo wysłaną do konsumenta?

Jeśli sprzedawca wysłał towar przez pomyłkę i nie żąda za niego zapłaty, wówczas towar nie staje się własnością konsumenta. Powinien on poinformować o tym błędzie przedsiębiorcę. Nie ma jednak obowiązku ponoszenia kosztów zwrotu przesyłki. To przedsiębiorca powinien sam zorganizować odbiór lub pokryć koszt wysyłki.

2025-10-27
x

Kontakt z redakcją

© 2025 InfoMarket