Przetworniki i zapis obrazu

JVC GZ-VX815

Dokładność przetworników a/c

Sygnały analogowe z przetwornika CMOS są przetwarzane przez przetworniki analogowo-cyfrowe (a/c) na sygnał cyfrowy. Sygnał cyfrowy, np. 10-, 14-bitowy określa liczbę bitów opisujących każdą próbkę sygnału. Im jest ich więcej, tym jest dokładniej opisana chwilowa wartość sygnału. W kamerach z wyższych półek wprowadzono przetworniki analogowo- cyfrowe 10-bitowe. Bardziej zaawansowane kamery mają przetworniki 12-, a nawet 14-bitowe. Im więcej bitów, tym wierniej są odtwarzane kolory i dokładniej koryguje się niedoświetlenie i prześwietlenie zdjęć.

PAMIĘTAJ! Deklarowana rozdzielczość przetwornika obrazu to nie wszystko. Odwzorowanie fi lmowanych obrazów zależy także od jakości obiektywu oraz liczby bitów (przetwarzanie 8-bitowe, 10-bitowe, 12-bitowe), w których wyrażane są poziomy jasności i barw.

Tego przede wszystkim oczekuje się od współczesnych kamer. Możliwości wzmocnienia i rozszerzenia pola barw doprowadziły do spełnienia przez zaawansowane kamery normy x.v.Colour. Ponieważ w kamerach wszelkie procesory muszą pracować w czasie rzeczywistym, to maksymalna liczba bitów wymaga największej ich przepływności, np. dla kamery JVC GZ-GX1 wynosi ona w trybie 60 p (1920 × 1080 px) 28 Mbit/s, a także wymaga więcej miejsca na nośniku. W celu zaoszczędzenia miejsca (wydłużenia czasu zapisu) kamerach JVC można redukować przepływność do 24 Mbit/s (UXP), 17 Mbit/s (XP), 12 Mbit/s (SP) i 4,8 Mbit/s (EP). Dla użytkownika kamery te przepływności oznaczają tryby zapisu, które może wybrać: tryb UXP, jeżeli chce zapisać obraz najlepszej jakości, lub inne tryby (XP, SP czy EP), jeżeli chce zmieścić więcej materiału na nośniku.

Przetworniki i zapis obrazu

CANON Legria HF M56

2013-01-27
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket