Konsument ma prawo dochodzenia swoich roszczeń w ramach rękojmi. Obecnie prawo to przysługuje zarówno osobom fizycznym, jak i przedsiębiorcom. Szczegółowe informacje dotyczące rękojmi znajdziemy w kodeksie cywilnym. Kiedy więc możemy złożyć reklamację w ramach rękojmi? Czego możemy żądać? O jakich terminach powinniśmy pamiętać? Kto ponosi koszty dostarczenia wadliwego towaru?
Podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca. Konsument roszczenie reklamacyjne powinien kierować właśnie do niego. Przedsiębiorca nie może w żaden sposób odmówić przyjęcia reklamacji, jeżeli nie wynika to wprost z przepisów.
Reklamację składamy, gdy towar ma wadę fizyczna lub prawną. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. Ma to miejsce wówczas, gdy:
Wada prawna zaś polega na tym, że kupiony przez konsumenta towar:
Gdy towar kupiony przez nas ma jedną z ww. wad mamy określone roszczenie do sprzedawcy. Przede wszystkim możemy żądać:
Sprzedawca może zaoferować naprawę w przypadku drobnych wad, jednakże z tego prawa może skorzystać tylko raz. W przypadku żądania wymiany rzeczy lub jej naprawy, sprzedawca może odmówić spełnienia tego żądania, jeżeli:
Należy pamiętać, że nie możemy skorzystać z prawa odstąpienia od umowy, jeżeli wada ma charakter nieistotny, np. rozkleił nam się pilot do wieży i chcemy zwrotu gotówki. Takie postępowanie jest niezgodne z prawem.
Żądając obniżenia ceny powinniśmy wskazać w naszym piśmie reklamacyjnym kwotę, o którą cena za towar ma być obniżona. Kwota ta powinna się odnosić do wartości towaru po stwierdzeniu wady.
Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeżeli konsument w momencie zakupu wiedział o wadzi, bo np. towar był przecenione ze względu na tę usterkę. Wówczas nie można reklamować towaru. Ale nie oznacza to, ze produkt nie może być w ogóle reklamowany. Może się okazać, że w trakcie użytkowania towaru ujawni się inna wada nieznana konsumentowi w momencie zakupu. Wówczas ma on już prawo do reklamacji.
Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi przez okres 2 lat od chwili wydania towaru.
Konsument może zgłosić reklamację z tytułu rękojmi w ciągu roku od dnia zauważenia wady. Jednakże czas na złożenie reklamacji nie może się skończyć przed upływem okresu odpowiedzialności sprzedawcy, czyli 2 lat.
W przypadku stwierdzenia wady przed upływem roku od dnia wydania rzeczy, domniemywa się, że wada istniała już w chwili wydania produktu. To na sprzedawcę przechodzi wówczas obowiązek udowodnienia, że tak nie było.
Po złożeniu reklamacji sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych na ustosunkowanie się do niej. Jeżeli tego nie zrobi należy przyjąć, iż sprzedawca uznał naszą reklamację za uzasadnioną. Ten 14-dniowy termin jest więc dla nas bardzo ważny.
Kupujący, który wykonuje uprawnienia wynikające z rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu.
Jeżeli jednak ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy byłoby utrudnione, kupujący może udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym się znajduje. Nie musimy więc dostarczać do sprzedawcy zepsutej pralki wystarczy, że ją udostępnimy sprzedawcy w naszym mieszkaniu. Będzie mógł wówczas naprawić ją na miejscu lub zabrać.
Przepisy prawa nie wymagają jakiejś szczególnej formy. Dla bezpieczeństwa jednak warto ją złożyć na piśmie. Wtedy opisujemy wadę towaru i nasze żądania reklamacyjne. Warto też dołączyć paragon czy fakturę. Należy jednak pamiętać, że nie jest to obowiązek. Jeżeli nie mamy paragonu, możemy skorzystać np. z potwierdzenia zapłaty dokonanej przez Internet, czy wydruku z karty płatniczej.
Anna Golas
© 2025 InfoMarket