20 października br. pod hasłem „Zmień na lepsze” wystartowała kampania edukacyjno-informacyjna przygotowana przez Ogólnopolski Związek Producentów AGD i HVAC APPLiA Polska. To pierwsza tak szeroka inicjatywa konsumencka APPLiA obejmująca swym zakresem szeroki wachlarz mediów w całym kraju.
Kampania, która potrwa do końca roku, skierowana jest do konsumentów którzy korzystają w swych domach ze starszego sprzętu AGD. Jej celem jest zachęcenie Polaków do refleksji nad użytkowaną pralką, piekarnikiem czy lodówką. I nie chodzi tu tylko o ich możliwości funkcjonalne czy sprawność techniczną, ale także codzienny komfort użytkowania czy zużycie energii – a co za tym idzie, realny wpływ na środowisko naturalne.
W akcji „Zmień na lepsze” swój przekaz APPLiA skupia na budowaniu świadomości wokół wymiernych korzyści płynących z nowoczesnych urządzeń, które są nie tylko nowocześniejsze, a więc bardziej komfortowe i wygodniejsze, ale przede wszystkim zużywające o wiele mniej energii niż te, nabywane pięć czy dziesięć lat temu.
– Wymiana małego AGD przychodzi nam bardzo łatwo. Ale w przypadku lodówki, pralki czy zmywarki to wciąż decyzja z którą zwlekamy do ostatniej chwili, choć w praktyce może przynieść mnóstwo realnych korzyści. Chcemy pokazać, że zakup sprzętu można potraktować jako świadomy wybór, a nie przymus i odczarować ten moment wymiany, ukazując go nie jako problem ale szansę – podkreśla Wojciech Konecki, prezes APPLiA Polska.
APPLiA stawia na emocjonalny i edukacyjny przekaz – bez moralizowania czy wywoływania poczucia winy. Związek chce zaprosić konsumentów do refleksji i świadomego podejścia do zmian i przy okazji pokazać, że odpowiedzialna decyzja może przynieść korzyści zarówno w skali mikro dla domowego budżetu i wygody – jak i makro – dla gospodarki i środowiska.
W ramach kampanii komunikacyjnej uwaga zostanie skierowana na praktyczne strony decyzji o wymianie sprzętu. Ważną rolę odgrywać będą dane zebrane przez APPLiA i raporty, z których wynika, że aż 50 proc. zużycia energii w polskich domach związane jest z użytkowaniem urządzeń AGD.
– Gdybyśmy zastąpili stare urządzenia energooszczędnymi, mogłoby to przynieść nawet 3 TWh oszczędności rocznie, co przy obecnych cenach oznacza około 3,3 miliarda złotych mniej na rachunkach. To tyle, ile roczne zużycie energii ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych – dodaje Wojciech Konecki.
Sama narracja kampanii ma pokazać, że zmiana AGD nie musi być konsekwencją awarii, lecz świadomym wyborem wynikającym z troski o dom, wygodę, budżet i środowisko. Szeroko zakrojone działania komunikacyjne oparte zostały na zintegrowanej platformie komunikacyjnej. Na jej potrzeby stworzona została specjalna strona internetowa oraz przygotowane trzy spoty filmowe i dziesiątki banerów, które obrazują codzienne sytuacje, w których stare urządzenia przestają nadążać za współczesnymi oczekiwaniami – nie tylko energetycznie, ale też funkcjonalnie.
Komunikacja obejmuje nie tylko produkcję i promocję spotów, ale również działania PR, kampanię w mediach cyfrowych, współpracę z influencerami, dedykowaną stronę internetową kampanii – zmiennalepsze.pl, jak również komunikację B2B – skierowaną do dystrybutorów i partnerów APPLiA. Ten ostatni aspekt jest o tyle istotny, że wspólnie łatwiej będzie wzmocnić przekaz edukacyjny i wesprzeć decyzje zakupowe konsumentów. Wszystkie te działania stanowią odpowiedź na potrzebę redefinicji relacji konsumentów z dużym AGD.
Kampania ma charakter „pull rather than push”, a więc ma z założenia zapraszać do refleksji, zamiast wywoływać presję.
Dzięki atrakcyjnej formie wizualnej i silnemu oparciu w danych, „Zmień na lepsze” może stać się punktem wyjścia do budowy długofalowej zmiany postaw konsumenckich.
Wszystkie te aspekty są niezmiernie ważne i mają wymierną wartość. W samej tylko Warszawie wymianą wszystkich pralek na nowe, pracujące w najwyższych klasach efektywności energetycznej zaoszczędziłoby rocznie tyle wody, ile przez godzinę przepływa przez wodospad Niagara. Zaoszczędzona zaś energia, zasilałaby przez niemal miesiąc niewielkie wielkości, podwarszawskie miasteczko.
Poza ogromnymi korzyściami w skali kraju dla ochrony środowiska, warto zwrócić uwagę na fakt, że wymiana takiego sprzętu to dla gospodarstw domowych i ich użytkowników także poprawa jakości prania, zmywania czy przechowywania żywności. Co więcej, jest to także wymierna korzyść ekonomiczna bowiem wymiana wszystkich głównych, dużych urządzeń AGD w przeciętnym gospodarstwie domowym może przynieść roczne oszczędności na poziomie od kilkuset do nawet 1500 złotych (w zależności od czasu i częstotliwości eksploatowania urządzeń).
Mówiąc obrazowo wymiana 4 urządzeń AGD na nowe, daje w praktyce piąte urządzenie gratis. Jeśli dodamy do tego fakt, że niemal każda dziś sieć handlowa oferuje przy zakupie pięciu urządzeń upust na ostatni z nich na poziomie 1 procenta, w praktyce, jak rozsądnie do tego podejdziemy i zainwestujemy w wymianę całego sprzętu AGD na nowy, to 2 z 5 urządzeń mamy gratis!
Te liczby przemawiają i nie są chwytem marketingowym a czystą ekonomią wynikającą z faktu, że obecne urządzenia AGD są zdecydowanie bardziej oszczędne.
Dla przykładu standardowa lodówka sprzed 10 lat zużywa rocznie ok. 500-600 kWh, podczas gdy jej nowy odpowiednik będzie nawet 3 razy bardziej wydajny. Jeśli przeliczyć to na realne złotówki to wynik jest zaskakujący. Otóż, rocznie ten starty model może generować opłaty za energię elektryczną na poziomie 1000 złotych (nowy ok. 300-400).
Będąc przy wyliczeniach związanych z energią elektryczną nie zapominajmy o jednym, kluczowym aspekcie. Otóż, chętnie i licznie opracowywane wyliczenia prezentowane przez niezliczone grona fachowców czy „radzących najlepiej”, a związane ze zużyciem energii są biegunowo odległe od rzeczywiści. Zwykle przyjmuje się bowiem do wyliczeń dawno już nieaktualne stawki za kilowatogodzinę (np. 0,6-0,8 czy nawet 1 zł), podczas gdy realnie liczba ta zbliża się do 1,6 a nawet 2 złote! Słynne niegdyś 0,32 grosze to już historia! Realne zużycie energii przez sprzęt AGD jest na zupełnie innym poziomie, zważywszy, że większość urządzeń pracuje często, a niektóre z nich (zasilacze, lodówki) stale.
Niestety większość „fachowców” zapomina, bądź nie rozumie składowych jakie mają wpływ na cenę finalną energii elektrycznej. Odbiorcom biznesowym, a więc firmom, spółkom czy prowadzącym działalność jak osoby fizyczne szczególnie zalecamy zerknięcie na pozycję kosztów związanych z opłatami stałymi czy tzw. opłatą handlową. Są one często dwu- a niekiedy i trzykrotnie większe niż płaci przeciętny Kowalski.
Pamiętajmy! W efekcie, wymiana lodówki czy zmywarki w firmie, to korzyść finansowa o zdecydowanie większej i wymiernej ekonomicznie skali.
APPLiA to związek pracodawców reprezentujący producentów i importerów AGD w Polsce. Do organizacji należą niemal wszyscy liczący się producenci AGD. Na co dzień APPLiA prowadzi dialog z rządem, parlamentem, mediami i organizacjami społecznymi, a także integruje branżę wzdłuż całego łańcucha dostaw. Reprezentuje także nasz sektor na kluczowych wydarzeniach i prowadzi kampanie informacyjno-edukacyjne.
Cieszy fakt, że akcja o tak ważnym przesłaniu i tak ważnych celach środowiskowych i branżowych została zrealizowana przez APPLiA i wchodzące w jej skład firmy. Martwi zaś fakt, że mimo dominującej roli Polski w sektorze AGD w Europie, do tej pory nie udało się podobnych inicjatyw zorganizować i przeprowadzić (wzorem innych krajów UE) przez urzędy i instytucje państwowe. Jedyna aktywność jaka ma tu miejsce to „push rather than pull” – parafrazując założenia akcji „Zmień na lepsze”. Niestety tutaj owej zmiany na lepsze nie widać – zresztą, tak naprawdę to nie ma żadnej zmiany, bo jak do tej pory nie ma w tym obszarze po prostu co zmieniać…
© 2025 InfoMarket